اصفهان در بازخوانی سفرهای «شهید جمهور»

اصفهان-ایرنا-مردمان دیار لاله گون اصفهان، اکنون که ناوک دلدوز فراق به آشیانه قلب ها نشسته بیش از هر زمان دیگر سفرهای رییس دولت مردمی را به یاد می آورند؛ رییس کابینه به سفر ابدی رفته در حالی که هنوز برکت حضورش حتی در محرومترین نقاط استان ملموس است.

به گزارش ایرنا، شهید آیت الله سید ابراهیم رییسی و اعضای هیات دولت نخستین بار در بیست و پنجمین سفر استانی خود خرداد سال ۱۴۰۱ به اصفهان آمدند.

رییسی آن زمان با حضور در جمع کشاورزان شرق اصفهان پای گلایه هایشان نشست و سنگ صبور غمنامه های آنها شد. او صادقانه خطاب به کشاورزان گفت: به من گفته بودند وقتی به اصفهان بروید که زاینده رود پر آب باشد! گفتم نه، من باید بروم و مشکلات را از نزدیک ببینم؛ همان روزهایی که مشکلات وجود دارد باید در جمع مردم به ویژه مردم روستاها و کشاورزان پر تلاش باشم.

اصفهان در بازخوانی سفرهای «شهید جمهور»

رییس جمهور شهید در آن سفر همچنین در دیدار با نخبگان اصفهان گفت: طرح جامع و کاملی با در نظر گرفتن همه اولویت‌ها، نیازها، حقوق حقه و آنچه از اسناد و پیشینه آن در نزد مردم است برای موضوع آب استان اصفهان طرح‌ریزی می‌شود.

طولی نکشید درحالی که به رغم تاکید رهبر انقلاب بر حل مشکل آب اصفهان و با وجود اینکه بیش از ۲۰ سال از عمر پروژه هایی آبرسانی اصفهان از جمله طرح بهشت آباد می گذرد و هنوز چشم اندازی برای زمان بهره برداری از آن وجود ندارد، پروژه کلان انتقال آب دریای عمان به اصفهان که مقدمات آن از مهرماه همان سال آغاز شده بود بطور جدی در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت.

انتقال آب از دریای عمان بخشی از طرح احیای رودخانه زاینده‌رود است که با اجرای مرحله نخست آن، برداشت آب از زاینده‌رود توسط صنایع قطع خواهد شد و در مرحله دوم علاوه بر آب صنایع، مازاد آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی و حقابه محیط زیست به مصرف خواهد رسید. با اجرای این پروژه ۷۰ میلیون مترمکعب در مرحله نخست و ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب در مرحله بعد به اصفهان انتقال داده می‌شود.

در حالی که متخصصان هشدار داده بودند اجرای این پروژه بیش از ۱۱ سال به درازا خواهد کشید؛ سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان نوید داده عملیات انتقال آب دریای عمان به اصفهان به عنوان پرشتاب ترین پروژه کشور با فعالیت روزانه ۴۰۰ تریلی حمل لوله و یکهزار و ۳۰۰ نفر جوشکار در حال انجام است. وی پیش بینی کرد تا پایان سال ۱۴۰۴ با تامین آب مورد نیاز صنعت از محل این پروژه، بخشی از مشکلات آب آشامیدنی اصفهان حل شود.

سفر نخست رییسی به اصفهان با ۲۱۷ مصوبه و تصویب ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های مختلف به پایان رسید. او در نخستین سفر خود بدو ورود به اصفهان در فرودگاه شهید بهشتی گفت: طرح‌های نیمه تمام یکی از رنج‌های مردم استان اصفهان است و عمده برنامه ما در سفر، نهضت به سامان رساندن این طرح‌هاست.

اصفهان در بازخوانی سفرهای «شهید جمهور»

چندی بعد در گزارش وزیر کشور به رییس جمهور عنوان شد که استانداری اصفهان در احیای واحدهای تولیدی راکد و غیرفعال و تعداد واحدهای تولیدی افزایش ظرفیت یافته در کشور پیشتاز است.

به گفته مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری اصفهان، یکهزار و ۹۱۲ حرفه(صنف) راکد در استان وجود داشت که ۶۶۴ مورد از آنها به چرخه فعالیت بازگشتند. همچنین سال گذشته ۹۲۸ بنگاه اقتصادی که کمتر از ظرفیت اسمی خود فعال بودند با حمایت کارگروه تسهیل استان ارتقاء یافتند و ۲۷۷ بنگاه‌ اقتصادی راکد نیز احیا و به چرخه فعالیت بازگشتند.

طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ حدود ۹۰۰ بنگاه تولیدی، اقتصادی و گردشگری با حمایت قرارگاه «تحقق شعار سال» و «کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید» استان به بهره‌برداری رسیدند. همچنین نزدیک به ۱۸ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی برای تکمیل و بهره‌برداری از حدود ۳۰۰ پروژه نیمه‌تمام استان در سال گذشته تامین شد.

رییس کابینه دولت سیزدهم اهتمام ویژه ای به مناطق کمتر برخوردار و تحقق مطالبات بر زمین مانده اهالی آنها داشت. برکت سفرهای او به اصفهان به دورافتاده ترین مناطق هم رسید. شاید دلیل اندوه و بی تابی مردم ساکنان روستاها نیز همین باشد.

اصفهان در بازخوانی سفرهای «شهید جمهور»

سهم شهرستان های استان اصفهان از احیای پروژه‌های نیمه‌تمام به عنوان کلیدی ترین برنامه دولت سیزدهم نیز قابل توجه است، به عنوان مثال دهه فجر سال گذشته سمیرم، فریدونشهر و کاشان هر کدام با ۱۳ و دهاقان با ۱۰ پروژه در این زمینه پیشتاز بودند. بیشتر طرح‌های قابل افتتاح تا شهریور ۱۴۰۳ در بخش‌های توسعه و خدمات شهری، امداد و نجات، ورزش و تفریحات و بهداشت و بیشترین آنها به ترتیب مربوط به شهرستان اصفهان (۲۴ پروژه)، بُرخوار (۱۴ پروژه)، کاشان (۱۳ پروژه) و سمیرم(۱۰ پروژه) است.

۲۱۱ پروژه با ۲۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب سفر رییس جمهور در خرداد ۱۴۰۱ بود که تاکنون دولت(سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان) ۷۰ درصد از تعهدات خود را برای تامین اعتبار آنها انجام داده است.

همچنین ثمره ۲۸ سفر اعضای شورای اداری استان به شهرستان‌های اصفهان در سال گذشته، یک هزار و ۳۰۰ مُصوبه در زمینه‌های مختلف بوده است. با مکاتبات انجام شده حدود ۳۰۰ پروژه نیمه‌تمام اولویت‌دار در شهرستان‌های استان شناسایی شد که تعدادی از آنها در «دهه فجر» سال ۱۴۰۲ و بقیه تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ (شهریور امسال) بهره‌برداری می‌شود.

شهید جمهور آیت الله ابراهیم رییسی مهر سال ۱۴۰۲ در دومین سفر خود به نصف جهان از «خط انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان» بازدید و آغاز عملیات اجرایی فاز دوم این طرح را اعلام کرد.

اصفهان در بازخوانی سفرهای «شهید جمهور»

رییس دولت سیزدهم در این سفر همچنین فاز اول نیروگاه فولاد مبارکه به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات را افتتاح کرد. این نیروگاه با ظرفیت ۹۱۴ مگاوات یک نیروگاه ایرانی پیشرفته با راندمان بالا و رعایت مسائل زیست محیطی با کاهش آلایندگی به میزان ۱۵ درصد است که به دست صنعتگران و مهندسان ایران و با مشارکت ۷۶ شرکت احداث و تجهیز شده است.

در جریان این سفر، پروژه «تصفیه گازوییل (DHT) پالایشگاه اصفهان» نیز به بهره‌برداری رسید. این پروژه با تولید روزانه ۱۰۰ هزار بشکه گازوییل و سوخت پاک مطابق با استاندارد یورو ۵، از انتشار روزانه ۳۰۰ تن گوگرد در هوای کلانشهرهای کشور جلوگیری می کند.

اصفهان در بازخوانی سفرهای «شهید جمهور»

یکی دیگر از برنامه های مهم رییس جمهور شهید در سفر سال گذشته به اصفهان حضور در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) بود که به نوبل اسلامی در جهان مشهور است. جایزه مصطفی(ص) با هدف شناسایی آثار برجسته دانشمندان جهان اسلام در توسعه علم و فناوری از اوایل دهه ۹۰ شروع بکار کرد و تاکنون چهار دوره آن برگزار شده است.

اصفهان در بازخوانی سفرهای «شهید جمهور»

طرح قطار سریع‌السیر اصفهان- قم- تهران به عنوان یکی از پروژه‌های اساسی و کلان کشور در سفر آیت الله رییسی به اصفهان، مورد تأکید قرار گرفت و چندی بعد مصوبه شورای اقتصاد با موضوع تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) برای احداث این قطار از سوی داود منظور معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شد.

نفس های تنگ مردم دیار اصفهان در میان آلاینده های بی امان نیز دغدغه مهم رییس دولت مردمی بود که اقداماتی نظیر افتتاح پروژه گوگردزُدایی پالایشگاه اصفهان در سال گذشته، تلاش برای به ثمر رساندن رینگ چهارم ترافیکی اصفهان و خط ۲ متروی این کلانشهر با هدف کاهش این آلایندگی ها بوده است.

در ۲ سال گذشته ۳۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل اصفهان افزوده شد که در نتیجه این اقدامات روزهای ناسالم هوا در اصفهان سال گذشته ۲۵ درصد کاهش یافت.

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان، نیروگاه های خورشیدی با هدف تولید انرژی پاک در دولت سیزدهم در دستور کار قرار دارد و در این حوزه استان اصفهان گام‌های بلندی برداشته است.

مهران زینلیان افزود: تولید و توزیع سوخت استاندارد، تسهیل در اجرای پروژه خطوط قطار شهری اصفهان، اختصاص بیش از ۳۱۲ دستگاه اتوبوس درون شهری به شهرداری‌های استان و الزام به نوسازی دستگاه‌های حمل و نقل عمومی نیز از جمله مواردی است که در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت.

اصفهان در بازخوانی سفرهای «شهید جمهور»

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان یکی از تاکیدات رییس جمهور شهید در سفر به اصفهان را توسعه صنعت گردشگری و صنایع وابسته بیان کرد و افزود: مناطق نمونه گردشگری در استان اصفهان از جمله در شهرستان های خوانسار، ورزنه، نطنز و سمیرم پس از سال‌ها بلاتکلیفی در دولت سیزدهم گره‌گشایی و در مدار خدمت قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه رشد بیش از ۱۰۰ درصدی اعتبارات مرمت بافت‌های تاریخی در دولت سیزدهم اتفاق افتاد، افزود: همچنین تعیین تکلیف کارخانه ریسباف و احداث موزه منطقه‌ای اصفهان در این مجموعه پس از سال‌ها تعلل در دولت سیزدهم محقق شد.

اصفهان در بازخوانی سفرهای «شهید جمهور»

دولت شهید جمهور در عمر کوتاه اما پربرکت خود دستاوردهای ریز و درشت دیگری نیز در حوزه های مختلف از جمله مسکن، جوانی جمعیت، علم و فناوری و اشتغال برای اصفهان به یادگار گذاشته است. اگرچه سفر ابدی سید محرومان مهلت نداد چشم اندازهای مورد انتظار بطور کامل به بار بنشیند اما در میانه راه و در حالی که همه در هجرت ناباورانه دولتمرد هشتم مبهوت و پریشان حالند باز هم این؛ امید به روزهای روشن است که در تاریکستان فراق همچنان می تابد.

اصفهان در بازخوانی سفرهای «شهید جمهور»

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سیدابراهیم رییسی عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی در سانحه هوایی به همراه همه همراهان به مقام رفیع شهادت نایل شد.

آیت‌الله سیدمحمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سیدمهدی موسوی رییس یگان حفاظت رییس‌جمهوری، سرهنگ خلبان سیدطاهر مصطفوی، سرهنگ کمک خلبان محسن دریانوش و سرگرد فنی بهروز قدیمی از دیگر شهیدان این حادثه هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha