۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۰۲
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 84454302
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اعتراض‌هادر پاکستان به نقل وانتقال اتباع خارجی به این کشوراز افغانستان

اسلام‌آباد - ایرنا - رهبران احزاب مردم و جماعت اسلامی پاکستان با ابراز نگرانی از اقدامات اخیر دولت برای انتقال هزاران نفر از اتباع خارجی از افغانستان به اسلام‌آباد پس از تسلط طالبان بر کابل، این رویکرد را خطرناک توصیف کرده و خواستار تصمیم گیری مستقل و آزادانه پاکستان در موضوع همکاری با آمریکا شدند.

به گزارش ایرنا، رسانه‌های پاکستانی روز دوشنبه اعلام کردند که جدای از انتقال هزاران نفر از اتباع خارجی، دیپلمات‌ها، خبرنگاران از افغانستان که پس از تسلط طالبان خواستار ترک این کشور بودند، شب گذشته یک هواپیمای حامل نظامیان آمریکایی نیز وارد فرودگاه اسلام‌آباد شد.

گفته می‌شود تمامی هتل‌های شهر اسلام‌آباد مملو از اتباع خارجی شده که اخیرا از کابل با پروازهای شرکت هواپیمایی کشوری پاکستان (PIA) به پایتخت این کشور منتقل شده‌اند و این اوضاع موجب نگرانی سیاسیون پاکستانی شده است.

یکی از رهبران ارشد حزب مردم دومین جناح مخالف دولت پاکستان با اعتراض نسبت به عدم رایزنی دولت با پارلمان در بحث افغانستان، گفت: دولت خودسرانه درحال نقل و انتقال هزاران خارجی به پاکستان است.

«رضا ربانی» در این خصوص گفت: دولت پاکستان چه نوع روادیدی برای این افراد صادر کرده و چه ضمانتی وجود دارد که آنان طی مدت تعیین شده خاک این کشور را ترک کنند.

وی افزود: آیا تدابیر امنیتی برای نظارت بر اتباع خارجی که از افغانستان به پایتخت پاکستان منتقل می‌شوند اتخاذ شده است درحالی که عدم اطمینان دولت به پارلمان در بحث بحران افغانستان بسیار نگران کننده است.

اعتراض‌هادر پاکستان به نقل وانتقال اتباع خارجی به این کشوراز افغانستان

رهبر حزب جماعت اسلامی پاکستان نیز در واکنش به ورود هزاران تبعه خارجی از افغانستان به اسلام‌آباد، گفت: دولت اسلام‌آباد باید در بحث تعامل با ایالات متحده مستقل اقدام کند.

سناتور «سراج الحق» رویکرد آمریکا و جوبایدن در قبال پاکستان را جانبدارانه توصیف کرد و افزود: بایدن و وزیرخارجه او بیشتر از پاکستان درصدد تقویت روابط راهبردی با دیگر کشورهای منطقه هستند.

این رهبر مذهبی پاکستان تصمیم دولت اسلام‌آباد برای کمک به انتقال اتباع خارجی از کابل را جنجال برانگیز توصیف کرد و اظهار داشت: آیا سوابق این افراد بررسی شده و یا اینکه حضور این تعداد از اتباع خارجی چه پیامدی بر امنیت ملی پاکستان خواهد داشت.

وزیر اطلاع رسانی پاکستان امروز اعلام کرد که از زمان تلسط طالبان بر کابل، هواپیماهای پاکستانی تا امروز نزدیک به ۴۵۰۰ نفر تبعه خارجی را از افغانستان به اسلام‌آباد منتقل کردند که هدف آن تسهیل بازگشت این افراد به کشورهای متبوع خود است.

منابع پاکستانی هفته گذشته اعلام کردند که آمریکا و ناتو برای تکمیل برنامه خروج از افغانستان تا فردا ۹ شهریور، از اسلام‌آباد درخواست کمک کرده و قرار است هزاران نفر از افرادی که از افغانستان خارج می‌شوند به طور موقت در «کراچی» پاکستان اسکان داده شده و سپس به آمریکا منتقل شوند.

اما گزارش امروز رسانه‌های پاکستانی حکایت از لغو انتقال اتباع خارجی به شهر کراچی به دلیل نگرانی‌های امنیتی است و قرار شد این افراد تنها در شهر اسلام‌آباد و تحت حفاظت نهادهای امنیتی و اطلاعاتی اسکان داده شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha