۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای راه‌آهن چهارمحال و بختیاری هزینه شد

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری، اعتبار مورد نیاز برای زیرسازی و تکمیل مسیر راه‌آهن به جز ریل‌گذاری آن را یک هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح هزینه شده است.

حسینعلی مقصودی روز یکشنبه در نشست خبری هفته دولت افزود: در سالجاری نیز ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای راه‌آهن استان در نظر گرفته شده که ۲۵۰ میلیارد تومان آن تاکنون تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: زیرسازی این طرح در ۲ قطعه به طور تقریبی به پایان رسیده است و ۱۵ دستگاه تونل و پل‌های طول مسیر نیز در حال اجرا است و امید می‌رود تا پایان سال این موارد نیز تکمیل شود.

مقصودی تصریح کرد: کارگاه احداث ایستگاه سفیددشت نیز فعال است و با تملک ۳۰ هکتار از منطقه رحمتیه، پیمانکار این قطعه نیز مشخص شده است و به زودی عملیات احداث ایستگاه شهرکرد آغاز می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص تعیین تکلیف زمین‌های مجاور ایستگاه راه‌آهن شهرکرد و احتمال آزادسازی این اراضی، اظهار داشت: برخی تعاونی‌ها به تصور اینکه با عبور راه‌آهن از قسمت‌هایی از محدوده شهر، آزادسازی اراضی مجاور آن امکانپذیر می‌شود اقدام به خرید و فروش نجومی این زمین‌ها می‌کنند در صورتی که این اراضی آزادسازی نمی‌شود و هشدار داده می‌شود که مردم در دام این معامله‌ها گفتار نشوند.

مقصودی ادامه داد: هر چند زمین‌های موجود در شهرکرد جوابگوی نیاز جمعیت ۲۰۰ هزار نفری آن نیست و نیازمند توسعه شهر هستیم و تقاضاهای بسیاری برای آزادسازی اراضی کشاورزی محدوده شهر وجود دارد اما از آنجا که بنا بر تحقیقات به عمل آمده آزادسازی این زمین‌ها در راستای منافع عمومی نیست و در تملک عده‌ای خاص است احتمال آزادسازی این اراضی وجود ندارد.

وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر چرایی طولانی شدن بازنگری طرح جامع شهرکرد و اعلام زمان دقیق تصویب این طرح، تصریح کرد: این انتقاد مبنی بر طولانی شدن بازنگری طرح جامع شهرکرد وارد است و بخشی از آن به این موضوع بر می‌گردد که مشاور مناسبی برای این طرح انتخاب نشده بود اما پس از تلاش‌های صورت گرفته طی سال‌های اخیر تاکنون اسناد و مدارک پیشنهادی طرح در حوزه معابر از سوی مشاور تهیه و به شهرداری و شورای شهر ارائه داده شده است و بقیه اسناد و مدارک هنوز ارائه نشده است.

مقصودی در خصوص پیشرفت جاده چهارخطه شهرکرد به شلمزار به بازفت به عنوان دومین جاده مواصلاتی در اولویت استان پس از محور شهرکرد به بروجن به لردگان، اظهار داشت: چالش‌هایی نظیر معارضات محلی، عبور از محدوده آرامستان شهرکیان و عبور خطوط لوله گاز از جمله موانع اجرای این طرح به شمار می‌رود که برخی از آن تاکنون برطرف شده است اما همچنان در محدوده خراجی و کیار معارضاتی وجود دارد که پیشبرد طرح را با کندی مواجه کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری افزود: همچنین اعتبار مورد نیاز طرح هنوز تخصیص نیافته است اما با هماهنگی‌هایی که در سطح ملی انجام شد قرار است به زودی ۲۰۰ میلیارد تومان جذب طرح شود که چنانچه محقق شود این طرح ظرف یک سال آینده به بهره‌برداری می‎‌رسد.

مقصودی با اشاره به اجرای ۱۳۷ کیلومتر بزرگراه و ۶۰ کیلومتر راه اصلی در استان، تصریح کرد: کوهستانی بودن منطقه و توپوگرافی آن سبب شده تا طرح‌های راهسازی با کندی اجرا شود.

وی در خصوص مشکلات زیرساختی در طرح‌های مسکن مهر استان به ویژه محله منظریه شهرکرد، افزود: اطلاق شهرک منظریه برای این منطقه درست نیست بلکه منظریه یکی از محلات شهر به شمار می‌رود که در قبال دریافت عوارض از مردم باید خدمات مناسبی به ساکنان آن ارائه شود.

مقصودی تصریح کرد: بنا بر برآوردهای انجام شده برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب در محله منظریه شهرکرد ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این موضوع به سازمان ملی زمین و مسکن اعلام شده و پس از صدور مجوز و تامین اعتبار پیمانکار انتخاب می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در خصوص چهارخطه شهرکرد به بروجن به لردگان نیز گفت: تمامی این مسیر به جز پل و تونل کره‌بس به طور کامل زیر بار ترافیک رفته است.

به گزارش ایرنا، راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد به طول ۹۲ کیلومتر با هدف جابجایی بار و مسافر احداث می‌شود و تکمیل آن تحول بزرگی در بخش‌های مختلف چهارمحال و بختیاری ایجاد می‌کند.

در طول مسیر راه آهن مبارکه به شهرکرد، پنج دستگاه پل بزرگ پیش‌بینی شده است که از ارتفاع ۲۰ تا ۵۰ متر از سطح زمین قرار گرفته‌ است و طول کلی این پل‌ها حدود ۲.۵ کیلومتر بوده که همگی در حال احداث هستند.

اتصال چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی کشور از مهم‌ترین رویکردهای طرح راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha