یک مسوول بهداشتی: همزیستی با کرونا لازمه در امان ماندن است

مشهد- ایرنا- مدیرگروه بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برخی افراد جامعه آگاهانه و یا ناآگاهانه به وجود کرونا باور ندارند و حال آنکه امروز ناگزیریم برای حفظ سلامت و در امان ماندن از گزند این ویروس، آنرا پذیرفته و زندگی خود را با شرایط کرونایی وفق دهیم.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر رمضان میرزایی روز یکشنبه افزود: گروهی به وجود این ویروس آگاهی دارند اما گویا باور ندارند و لذا به راحتی در جلسات و تجمعات، ماسک خود را برای خوردن و آشامیدن برمی دارند، که باید این افراد با آموزش باید به این باور برسند، گروهی از سر ناآگاهی ماسک نمی زنند و معتقدند که کرونا نمی گیرند، برخی نیز گمان می کنند که چون یک بار ابتلای به کووید ۱۹ را تجربه کرده اند دیگر مبتلا نمی‌شوند و نیازی به استفاده از ماسک ندارند.

وی با تاکید بر قدرت سرایت و بیماری‌زایی ویروس دلتای کرونا، ادامه داد: در این روزها که این ویروس در جامعه در حال گردش است، متاسفانه شمار زیادی از کسانی که واکسن زده‌اند نیز گویا پروتکل‌های بهداشتی را فراموش کرده و ماسک را کنار گذاشته‌اند که این رفتار بسیار خطرناک و آسیب‌زا است.

مدیر گروه بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: از زمان شیوع بیماری کووید ۱۹،  ویروس کرونا دچار جهش های مختلف با قدرت شیوع و بیماری زایی بیشتر شده، به طوری که گفته می‌شود بار ویروسی در افراد مبتلا به نوع دلتا هزار برابر بیشتر است و  حضور یک فرد بیمار در میان افراد سالم با شرایط تهویه نامناسب در مدت نیم ساعت آنها را مبتلا می‌کند، به عبارت دیگر سویه "دلتا" می‌تواند ظرف نیم ساعت شمار زیادی از افراد حاضر در یک محیط بسته را آلوده کند.

او اظهار کرد: مردم باید بدانند با واکسیناسیون، محافظت ۱۰۰ درصدی در برابر بیماری ایجاد نخواهد شد، مثل ویروس آنفلوآنزا که حتی کادر درمان با وجود تزریق واکسن آنفلوآنزا، به این بیماری مبتلا می‌شوند و تزریق واکسن فقط باعث کاهش بار بیماری کادر درمان خواهد شد.

دکتر میرزایی با بیان اینکه برای پیشگیری از ابتلا به کرونا باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود؛ افزود: افرادی که به توصیه‌های بهداشتی پایبند نیستند، سلامت افرادی را که در رعایت پروتکل‌ها جدیت دارند، به خطر می‌اندازند و متأسفانه بیمارانی داریم که با وجود رعایت همه موارد بهداشتی درگیر کرونا شده‌اند.

مدیر گروه بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: افراد جامعه در واقع اعضای یک تیم هستند که برای پیشگیری از انتشار این ویروس، همه باید به هم کمک کنند تا زنجیره انتقال کرونا قطع شود. مردم باید باور کنند ویروس کرونا خطرناک و کشنده است و باید نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی توجه ویژه داشته باشند.

هم اکنون ۲۷ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز، ۵ شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۴۶۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته جان خود را از دست داده اند و شمار قربانیان این ویروس در کشور تاکنون به ۹۷ هزار و ۲۰۸ نفر رسیده است.

در این مدت ۲۹ هزار و ۷۰۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۱۵۴ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۸۵ نفر رسید.

تا کنون سه میلیون ۷۰۰ هزار و ۸۲۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha