قلمی که حقیقت را می‌نگارد

بیرجند - ایرنا- روز خبرنگار بهانه‌ای شد برای پاسداشت تلاش‌ها و زحمات بی‌وقفه قشری بی‌ادعا که در هر شرایطی بر حسب وظیفه، دردها و مشکلات مردم‌شان را منعکس می‌کنند و حق و حقیقت را می‌نگارند.

به گزارش ایرنا، خبرنگار کسی است که با عشق به کار خود، برای نشان دادن درد انسان‌ها، سخت‌ترین شرایط را تحمل می‌کند، آنها بی مهری‌ها دیده‌اند، بارها پشت تلفن‌های بی‌جواب مسوولان مانده‌اند، توهین‌ها شنیده‌اند، اما محکم‌تر و مصمم‌تر از قبل ادامه داده‌اند راهی را که به آن عشق می‌ورزند و وظیفه می‌دانند.

خبرنگاران به راستی تجسم امانت، مسوولیت، تعهد، دلسوزی و وظیفه‌اند، تنها خبرنگاری است که عشق و وظیفه را کنار هم معنایی متفاوت و غیر متناقض می‌سازد.

باید اعتراف کنم؛ نگارش خبر سخت است، چرا که گاهی می‌دانی ولی نباید بنویسی و گاهی نمی‌دانی اما باید بنویسی، نوشتن یک خبرنگار با نوشتن یک نویسنده کتاب یا تئاتر متفاوت است. خبرنگار وظیفه دارد آنچه را که می‌بیند و می‌شنود و درک می‌کند در اسرع وقت بنویسد و آگاهی‌بخش جامعه باشد. گاهی باید مشکلات مردم را نوشت و گاهی هم باید جواب داد که چرا نوشتی یا چرا اینطور نوشتی و گاهی خدمات مسئولان را باید نوشت، که باز هم باید جواب داد که، کی، کجاست؟ آنچه را که گفتی یا نوشتی و اینجاست که می‌گویم نگارش خبر سخت است.

این روزها با توجه به گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کار خبرنگار سخت‌تر نیز می‌شود، چراکه افراد یا شهروندان خبرنگارانی هستند که زودتر از خبرنگار از مسائل آگاهند، گاهی درست و گاهی هم نادرست. اینجاست که مشکل خبرنگاران نه دوچندان بلکه گاهی صد چندان می‌شود.

سخت‌تر می‌شود وقتی مصاحبه‌ای از یک شخص و یا مسوول می‌گیریم و او آنطور که باید و شاید خبر را نمی‌دهد و مصلحت‌اندیشی می‌کند و آنطور که دوست دارد خبر را منعکس می‌کند. یا حتی گاهی خبر را می‌دهد اما اصرار بر عدم انتشار آن می‌کند؛ اینجاست که سخت می‌شود؛ وقتی که می‌دانی و نباید بنویسی.

و اما بعضا پیش آمده برایمان، آنجایی که خبر را می‌نویسی یا می‌خوانی اما آنکه که باید بخواند یا بشنود همان لحظه نه می‌خواند و نه می‌شنود و یا آنگونه که دوست دارد می‌خواند و می‌شنود.

کار خبر زمانی شیرین می‌شود که مردم این سختی و واقعیت را درک می‌کنند و می فهمند و شیرین‌تر می‌شود وقتی با پیگیری یک خبرنگار مطالبه‌ای به نتیجه می‌رسد یا مشکلی حل می‌شود.

۱۷ مرداد ماه هرسال به رسم یادبود شهید صارمی، خبرنگار اعزامی به افغانستان که در جریان حمله طالبان به گروه خبری به شهادت رسید، در تقویم رسمی کشور به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است.

این روز هر ساله در کشور بهانه‌ای می‌شود برای تجلیل از خبرنگاران فعال و پر تلاش هر شهر و هر استان. خبرنگارانی که ۹۰ درصد آنان دیده نمی‌شوند و تنها نامی در روزنامه یا نشریه و یا کد خبر در خبرگزاری‌ها دارند.

آنهایی که درد مردم را می‌شنوند و منعکس می‌کنند اما گوش شنوایی برای بیان مشکلات خود ندارند.

به بهانه این روز و به رسم خداقوت به فعالان عرصه خبر و رسانه به سراغ تعدادی از خبرنگاران شهرستان فردوس رفتیم و پای درد دل آنها نشستیم تا شاید دردی دوا کنیم از این قشر مظلوم و فداکار؛ که از جان و زندگی گذاشتند تا زبان درد مردم باشند.

اطلاع‌رسانی اگر صادقانه باشد عبادت بزرگی محسوب می‌شود

فرماندار شهرستان فردوس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید راه خبر، شهید صارمی و تبریک ۱۷ مرداد روز خبرنگار گفت: رعایت اصل صداقت، جلب اعتماد مردم، موقع‌شناسی و انتقاد سازنده از نکات مهم در حرفه خبرنگاری است، لذا حفظ و ارتقای این اعتماد تنها با انعکاس اخبار و اطلاعات معتبر و قابل اتکا امکانپذیر است.

حمید حلاج مقدم افزود: خبرنگاران با تمام وجود در حوزه خبر و اطلاع‌رسانی به نظام و مردم اسلامی ایران خدمت می‌کنند، بدون تردید حرکت قلم‌هایی که حق را برای مردم بیان می‌کنند از بالاترین عبادت‌هاست و این موضوع در روایات و احادیث متعدد مورد اشاره واقع شده است.

وی اضافه کرد: قرآن مجید هم تقدس قلم و آثار آن را تایید می‌کند، بنابراین آثار قلم و گفتار خبرنگار در حوزه خبر و اطلاع‌رسانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حلاج مقدم بیان کرد: جایگاه خبرنگاران بواسطه ارتباط با مردم و پیگیری مطالبات و بیان مشکلات آنان و از طرفی بیان خدمات و دستاوردهای نظام و نهادهای دولتی و عمومی و انقلابی در جامعه قابل احترام است. 

وی افزود: خبرنگار نمی‌تواند یک شخصیت عادی باشد چرا که او شریان‌های حیاتی اخبار، احساسات و انتظارات مردمی را با چشم حرفه‌ای می‌بیند و زمینه اطلاع‌رسانی و آگاهی جامعه و فرهنگ‌سازی عمومی را فراهم می‌سازد.

وی گفت: خبرنگار در گرما و سرما و در آرامش و نابسامانی‌ها و در هر جا و هر مکانی در راستای تکالیف حرفه‌ای خویش حضور می‌یابد تا در مسیر رسالت خود نقش‌آفرین باشد.

فرماندار فردوس تاکید کرد: خبرنگاران به لحاظ ارتباط تنگاتنگی که با لایه‌های اجتماعی و مردم دارند و از طرفی مردم هم به خبرنگاران اعتماد دارند و همین امر در تحکیم امنیت اجتماعی تاثیری مهمی دارد.  

حلاج مقدم یادآور شد: مهارت‌های تخصصی در نویسندگی و امر پژوهش و بهره‌مندی از دانش حقوقی، فرهنگی، رسانه‌ای و داشتن نوآوری‌های حرفه‌ای، از شاخصه‌های یک خبرنگار موفق است.

وی تصریح کرد: خبرنگار باید با راستی و صداقت در مسیر استیفای حقوق مردم و در جهت آگاه‌سازی جامعه تلاش کند.  

وی با بیان اینکه تبیین دقیق واقعیت‌ها و بیان حقیقت، هدف اصلی یک خبرنگار متعهد و حرفه‌ای است، افزود: وجود خبرنگار باید به زیور شنیدن و انتقاد مناسب آراسته باشد و نباید احساسات غیر کارشناسی خویش را در تبیین وقایع و اطلاع‌رسانی خویش دخالت دهد.

حلاج مقدم با تاکید بر اینکه خبرنگار باید در تدوین، گزارش و بیان حرفه‌ای اخبار، صداقت و عدالت رسانه‌ای را رعایت کند، گفت: در رسالت شغلی خبرنگاران نباید تحریف اخبار و وقایع و تخریب وجود داشته باشد، احترام به حقوق افراد و مردم و رعایت جنبه‌های خصوصی حریم اشخاص و عدم تخریب اذهان و تکریم و احترام به وجدان عمومی جامعه از ضروریات حرفه خبرنگاری است.

وی ضمن تشکر از خبرنگاران فردوس افزود: جامعه خبرنگاری این شهرستان عمدتا در مقام بیان و توصیف وقایع اجتماعی از نگاه کلیشه‌ای و تشدید حساسیت‌ها و ادای نقش‌های مجازی و پنهان غیرخبرنگاری دوری جسته‌اند و در حوزه خبرسازی از حاشیه سازی‌های ناروا، چاپلوسی‌ها و مصلحت‌گرایی‌های انتفاعی به دور بوده‌اند، آنها زبان گویای واقعیات جامعه ما هستند.

حلاج مقدم اظهار داشت: به خبرنگاران پیشنهاد می‌کنم در راستای تقویت، تحکیم و دفاع از این شغل مقدس و به منظور استفاده از تجارب خبرنگاران حرفه‌ای داخلی و بین‌المللی و رسانه‌ای در جهت آموزش، تربیت، تقویت و توسعه نظام رسانه‌ای در قالب انجمن خبرنگاران شهرستان، اهتمام ورزند.

خبرنگار روزنامه خراسان در فردوس هم گفت: از مسئولان دستگاه‌های اجرایی انتظار دارم روابط عمومی‌های ادارات خود را فعال کنند و بر ارتباط رسانه‌ای تاکید داشته باشند.

محمدحسین با کمال افزود: مسوولان خبرنگاران را همسایه‌های دیوار به دیوار خود بدانند و با اطلاع‌رسانی شفاف بساط شایعات را برچیده و همواره با مردم رو راست و صادق باشند.

وی اظهار دشت: به عنوان کسی که ۳۰ سال است در عرصه خبر واطلاع‌رسانی کار می‌کنم از همکاران خبرنگارم می‌خواهم صداقت و امانت را چاشنی کارشان قرار دهند و نسبت به مطالعه و به‌روز بودن و سرعت و دقت در کارشان اهتمام جدی داشته باشند.

مدیران دید مثبتی به خبر و خبرنگار داشته باشند

خبرنگار روزنامه خراسان امروز در فردوس هم گفت: خبرنگاری اگرچه حرفه‌ای سخت و پردردسر است اما در عین حال با همه سختی‌ها و مشقت‌هایش، شیرین و خاطره‌ساز است چرا که خبرنگار با قلم و زبانش به بیان دغدغه‌های مردم می‌پردازد و این خود کار را شیرین و ارزشمند می‌کند.

اعظم جمالی افزود: اما در کنار تمام مشکلاتی که خبرنگاران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بی‌مهری برخی مدیران و عدم پاسخگویی در خصوص موضوعات و سوژه های مختلف خبری، سختی کار را دوچندان می‌کند.

وی یادآور شد: از طرفی گاهی یک خبرنگار مجبور است بخاطر مصالح و منافع برخی یا گروهی، از بیان و انعکاس واقعیت ها خودداری کند که این خود برای یک خبرنگار که رسالتش بیان واقعیت‌هاست، بسیار سخت است او بر سر دو راهی مصلحت و واقعیت، حیران می‌ماند و ناچار باید چشم‌هایش را که دیده بینای جامعه است بر واقعیت ها ببندد تا خود آسیب نبیند و اینجاست که بسیاری از مطالبات و خواسته‌های مردم بی‌پاسخ و بی‌نتیجه می‌ماند.

وی که تجربه سال‌ها خبرنگاری در روزنامه‌های متعدد، خبرگزاری‌های مختلف و نیز صدا و سیمای خراسان جنوبی را در کارنامه دارد، افزود: مدیرانی که بدنبال خدمت صادقانه و رفع مشکلات هستند باید دید مثبتی نسبت به خبر و خبرنگار داشته باشند و با همکاری و پاسخگویی به وی، در صدد انعکاس و پیگیری مطالبات مردم و شهرستان باشند نه اینکه بسیاری اوقات با عدم پاسخگویی به موقع، خبرنگار را دلسرد و از پیگیری سوژه منصرف می‌کنند.

مسوولان نسبت به گزارشات خبری و خبرنگاران بی‌تفاوت‌اند

خبرنگار روزنامه آوای خراسان و خبرگزاری مهر در فردوس نیز گفت: متاسفانه مسوولان نسبت به گزارشات تهیه شده توسط خبرنگاران شهرستان بی‌توجه هستند.

سید محسن سربازی افزود: حدود یک دهه است که این نوع آفت بی‌توجهی در بین مسوولان رخنه کرده و مسوولان نسبت به گزارشات تولیدی خبرنگاران بی‌تفارت بوده و جوابیه‌ای برای آن ندارند و یا حداقل پیگیری نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: باید بگویم یکی از شیرین‌ترین لحظات کاری خبرنگار این است که گزارشی را که تهیه کرده و مشکل و کاستی موجود در شهر خود را مطرح کرده و به نتیجه رسیده و سنگی از پیش پای مردم بواسطه این گزارش برداشته می‌شود و به نتیجه مطلوب می‌رسد.

سربازی گفت: ما از مسوولان حمایت مادی نمی‌خواهیم، بلکه می‌خواهیم به گزارشات تولیدی ما توجه داشته باشند و آنها را رصد و در جهت رفع مشکلات موجود و مطرح شده پیگیر باشند.

وی افزود: فرماندار شهرستان باید این موضوع را پیگیری کند و در قالب بخشنامه ادارات را موظف کند تا اخبار و گزارشات منتشر شده در جراید و خبرگزاری‌ها را رصد کرده، بررسی و پیگیری کنند.

سربازی تاکید کرد: با این کار بسیاری از مشکلات شهرستان حل می‌شود چراکه خبرنگار یکی از عوامل توسعه هر شهرستان است.

لزوم برگزاری کلاس آموزش خبرنویسی برای روابط عمومی ادارات

مدیر مسوول هفته نامه یاقوت کویر فردوس هم گفت: با شکل گرفتن فضای مجازی بسیاری از روابط عمومی‌های ادارت عادت کرده‌اند خبر را در حد چند کوتاه و یک عکس در اختیار خبرنگاران قرار می‌دهند که در حوزه خبر فاقد ارزش خبری است.

حسین اکبری افزود: انتظار داریم مدیران ادارت و مسوولان روابط عمومی ها خبر را به شکلی منعکس کنند که دارای ارزش خبری و بازخورد خبری برای خبرنگاران باشد.

وی اظهار داشت: بارها از فرمانداری و ادارات خواسته‌ایم کلاس آموزش خبرنویسی به صورت فشرده و چند ساعته برای روابط عمومی‌های ادارات برگزار کنند تا این افراد ضمن آموزش های لازم، از اصول حرفه‌ای خبرنویسی و خبرنگاری نیز مطلع شوند.

وی گفت: روابط عمومی ادارات باید تفاوت گزارش خبری و خبر را بدانند و تا از این طریق با ارسال اخبار درست از ادارات مطبوعه، آن را به شکلی منعکس کنند که هم در راستای منافع و قوانین اداره بوده و هم از دامن زدن به شایعات جلوگیری کرده و نیز در لحظه پیگیری و اطلاع‌رسانی شود.

رشد هر جامعه مرهون فعالیت بدون قید خبرنگاران است

خبرنگار هفته نامه یاقوت کویر فردوس هم گفت: متاسفانه در کشور ما به خبرنگار آنگونه که باید اهمیت داده نمی‌شود و این شاید بدلیل نگاهی است که به این حرفه وجود دارد.

حمیده شیرزاده افزود: مسوولان به چشم یک منتقد بی‌رحم که فقط کاستی‌ها را می‌بیند به خبرنگار نگاه می‌کنند در حالی که اگر خبرنگاری نباشد کارها و زحمات آنان نیز دیده نمی شود.

وی گفت: خبرنگار بنا به رسالتی که دارد عمل می کند، کاستی‌ها وجود دارد و خبرنگار آن را فقط مطرح می‌کند.

وی اضافه کرد: من به شخصه معتقدم مشکلاتی که وجود دارند فقط نتیجه سهل‌انگاری مسؤلان نیست، اکثرا مشکلات به مرور زمان پیش می‌آیند و مسوولان متوجه نمی‌شوند و این وظیفه ما است که به‌ آنها بگوییم.

شیرزاده گفت: جامعه‌ای رشد خواهد کرد که خبرنگارانش آزادانه و بدون قید و بند رسالت واقعی شان را با پشتوانه مردم ایفا کنند.

وی اظهار داشت: از طرفی خبرنگار بیشتر یک مورخ و تاریخ‌نگار است و من این دید را بیشتر می پسندم چرا که ثبت وقایع بی کم و کاست و بر اساس واقعیت بزرگترین رسالت ما خبرنگاران می تواند باشد.

شیرزاده افزود: در این بین یک پیشنهاد هم به مسؤلان دارم که در جلسات بررسی و تصمیم گیری از خبرنگاران نیز برای شنیدن ایرادات کار و پیشنهادهای کاربردی کمک بگیرند چراکه خبرنگار به اقتضای رابطه‌ای که با مردم دارد و مشاهداتی که از کار مسؤلان داشته می‌تواند در رسیدن به نتایج مطلوب موثر باشد چرا که این ارتباط دوسویه و تجربه‌ای که دارد در فرد دیگری نیست.

خبرنگار پل ارتباطی مردم و مسوولان است

خبرنگار خبرگزاری صدا و سیمای فردوس نیز گفت: خبرنگار می‌تواند چشم بینا و زبان گویای هر جامعه باشد و با بیان مشکلات موجود در جامعه به حل بهتر آن کمک بهتری بکند.

علی حیدرزاده افزود: مسوولان باید بدانند که هر خبری ارزش خبری برای برخی رسانه ها را ندارد و نباید انتظار داشته باشند هر بازدید یا خبری از این دست را خبرنگاران منعکس کنند، چراکه خبرنگاران پل ارتباطی مردم و مسوولان هستند نه کاتب ادارات

وی یادآور شد: متاسفانه چیزی که این روزها بیشتر خبرنگاران را درگیر و حتی دلخور می‌کند شاید این موضوع باشد که برخی از روسای ادارات به فعالان فضای مجازی و مدیران کانال های تلگرامی بیشتر بها داده و آنها را در راس خبر شهرستان می‌دانند، اما باید این دیدگاه برای آنها تبیین شود که اخبار باید از منبع رسمی خبرگزاری ها و سایت های معتبر داخلی و روزنامه‌ها و نشریات دارای مجوز منتشر شود و صرف این که در یک کانال یا صفحه اینستاگرامی بارگذاری شود و تعداد معدودی از مردم شهر آن را ببینند و تعریف کنند، بیان عملکرد و انعکاس اخبار اداره نیست.

وی افزود: مسوولان باید به این درک برسند که برای حل بهتر مشکلات و انعکاس اخبار در سطح کشور باید خبرنگاران فعال خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های کشوری را حمایت کنند و در صدر اطلاع‌رسانی خود بدانند و گرنه کپی کردن اخبار از روی سایت‌ها و کانال‌های فضای مجازی را هر فرد عادی که هیچ اطلاعی از حوزه خبر و خبر نویسی ندارد را می‌تواند انجام داده و مسوول تنها در حد شهر یا شهرستان باقی می‌ماند.

حیدرزاده گفت: ارتباط قوی مدیران با خبرنگاران می‌تواند به حل بهتر مشکلات موجود در شهرها کمک شایانی کرده و از شایعه پراکنی‌ها و فضاسازی‌های نادرست جلوگیری می‌کند.

۱۷ مرداد سالروز شهادت «محمود صارمی» خبرنگار شهید ایرنا در مزار شریف افغانستان، روز خبرنگار نام دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha