۲۸ تیر ۱۴۰۰، ۱۶:۲۳
کد خبر: 84409457
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

غرب بار دیگر مدعی نقش داشتن چین در خرابکاری‌های سایبری شد

لندن – ایرنا – تنش‌ها میان چین و بلوک غرب باردیگر بالا گرفته و این بار انگلیس و متحدانش از جمله آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا پکن را به خرابکاری سایبری سیستماتیک متهم کرده‌اند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، مرکز ملی امنیت سایبری انگلیس ادعا کرده که ۷۰ سازمان در این کشور هدف حمله هکرهایی قرار گرفته‌ که با دولت چین در ارتباط است. بر اساس ادعای مطرح شده، هکرها موفق شدند به نرم‌افزار سرور ایمیل مایکروسافت نفوذ کنند.

وزیر امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای این را یک حمله نسنجیده و بی ملاحظه توصیف کرده اما ادعا کرده که روند این رفتارها از سوی دولت چین آشنا است.

دومینیک راب مدعی شد که دولت چین باید از خرابکاری‌های سایبری سیستماتیک دست بردارد، در غیر اینصورت باید انتظار برخورد داشته باشد.
مایکروسافت اسفند ماه گذشته در یک پست وبلاگی نوشت که هکرها از چهار نوع آسیب‌پذیری که پیشتر شناسایی نشده و در نسخه‌های مختلف نرم‌افزار بود، استفاده کرده‌اند. نقص‌های امنیتی به هکرها اجازه داده است تا از راه دور به ایمیل‌ها دسترسی پیدا کنند.
«مرکز اطلاعات تهدید» مایکروسافت این حملات را به گروه «هافنیوم» نسبت داده و ادعا کرده که آن‌ها محققان بیماری‌های عفونی، موسسات حقوقی، موسسات آموزش عالی، و پیمانکاران بخش دفاعی را هدف قرار داده‌اند. گفته می‌شود اندیشکده‌های سیاسی و گروه‌های غیردولتی هم هدف قرار گرفته‌اند. 
مایکروسافت ادعا کرده است که هرچند هافنیوم در چین مستقر است، اما فعالیت‌های خود را عمدتا از طریق سرورهای مجازی خصوصی اجاره‌ای در آمریکا انجام می‌دهد.
جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای، حملات صورت گرفته را محکوم کرد و از مشکلات بوجود آمده برای نهادهای دولتی و بخش خصوصی انتقاد کرد. وی بدون اشاره مستقیم به نقش چین در این زمینه از دولت پکن خواست تا اجازه ندهد که از این کشور برای حملات سایبری سوء استفاده شود.
این درحالیست که روابط غرب با چین در سال های اخیر به بهانه نقض حقوق بشر در این کشور کاهش یافته است. اتحادیه اروپا فروردین ماه گذشته با صدور بیانیه‌ای چند مقام چینی را به بهانه نقض حقوق بشر تحریم کرد. این برای اولین بار طی ۳۰ سال گذشته است که اتحادیه اروپا به ابزار تحریم علیه چین متوسل شد.

کشورهای غربی، چین را به استفاده از خشونت و سختگیری علیه مسلمانان اویغور در سین کیانگ متهم می‌کنند اما دولت چین این اتهامات را رد کرده و می‌گوید تنها کسانی را مجازات می‌کند که علیه امنیت کشور اقدام کرده باشند.
باید در نظر داشت که بخشی از سیاست‌های ضد چینی اروپا برگرفته از سیاست‌های کاخ سفید است. با اینکه دو طرف، روسیه و چین را به عنوان تهدید ارزیابی می‌کنند، اما اولویت بندی مشترکی در این زمینه ندارند. برای آمریکا چین رقیب اصلی بوده و منطقه حساس به جای اقیانوس اطلس، اقیانوس آرام است.

اروپایی‌ها خطر روسیه را فوری‌تر و نزدیک‌تر دانسته و تمایل دارند با چین رابطه اقتصادی خود را ادامه دهند. آنها احتمالاً با گوشه چشمی به آینده نه چندان دور که چین قدرت اول اقتصادی دنیا خواهد بود، اصراری به بیگانه کردن چین از خود ندارند.
یک سخنگوی اتحادیه اروپا امروز اعلام کرد که اتحادیه برنامه‌ای برای تحریم چین در این زمینه ندارد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha