مدیر پایگاه پژوهشی : تخریب عمدی در بافت تاریخی یزد به صفر رسید

یزد- ایرنا- مدیر پایگاه پژوهشی بافت تاریخی یزد گفت: پس از ثبت جهانی ۲۰۰ هکتار این شهر از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) در تیرماه ۱۳۹۶ تاکنون ویرانی عمدی در هسته کهن این منطقه گزارش نشد و تخریب به صفر رسید.

به گزارش ایرنا، محسن عباسی هرفته روزیکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود:حتی خرابه‌های بافت تاریخی حفاظت و نورپردازی شد و مشاهده آن حس تاریخی به این بافت می‌دهد.

وی اظهارکرد: هنوز یادمان نرفت که در دهه های گذشته بسیار بناهای تاریخی از سوی بخش دولتی و در دیگر موارد تخریب می شد، اما هم اکنون نه تنها بنایی تخریب نمی شود بلکه بازسازی هم می شود. 

عضو شورای اسلامی شهر یزد گفت:ثبت جهانی بافت تاریخی یزد اتفاق بزرگی بود که می‌توانست منشأ رخدادهای مهمی باشد اما با شیوع ویروس کرونا و اعمال تحریم‌های ظالمانه این فرصت سلب شد و به‌خوبی از این موقعیت استفاده نشد زیرا  مقوله ثبت جهانی، مقوله بین‌المللی است و نیاز به مراوده در عرصه جهانی دارد.

عباسی هرفته خاطرنشان کرد:همچنین فشار اقتصادی موجب شد که نتوان آنچنان که باید سرمایه گذاری چشمگیر و مورد انتظار را در بافت تاریخی انجام داد به این ترتیب ثبت جهانی یزد تحت‌ تاثیر شیوع ویروس کرونا و تحریم علیه جمهوری اسلامی قرار گفت.

مدیر پایگاه  پژوهشی بافت تاریخی یزد گفت: با وجود مشکلاتی که وجود داشت ثبت جهانی این شهر ثمره بسیار خوبی برای بافت تاریخی به همراه دارد که مهم‌ترین آن ایجاد فضای گفتمانی جدید در مدیریت شهری با محوریت حفاظت بافت تاریخی است.

عباسی هرفته ادامه داد:  در نوروزسال  ۹۸، ۲.۵ میلیون گردشگری داخلی به یزد سفر کردند  و نشان داد که این شهر در مقیاس ملی موضوعیت پیدا کرد، اگر تحریم ها و کرونا نبود شکی نبود که کوچه‌های بافت تاریخی آن مملو از حضور گردشگران بود و به زودی شاهد حضور گردشگران با اهداف مختلف خواهیم بود.

وی با اشاره  به مرمت بناهای تاریخی و حفاظت از آنها هم گفت: در چهار سال گذشته بیش از یک هزار بنا و مجموعه تاریخی  شهر  مرمت شد که عمده آن از سوی بخش خصوصی انجام گرفت.

عباسی هرفته افزود: اگر به طور متوسط برای هر بنای تاریخی یک میلیارد تومان هزینه شده باشد مبلغ زیادی در بافت تاریخی سرمایه‌گذاری شد که ۷۵ درصد آن از طرف بخش خصوصی صورت گرفت ، دولت و شهرداری در این زمینه وظیفه تسهیل گری را با حفاظت و مرمت کوچه‌ها و معابر انجام داد  و این کار موجب افزایش جذب سرمایه‌گذاری شد. 

وی با اشاره به تشکیل نشدن کارگروه‌ شورای راهبردی ثبت جهانی یزد  گفت: موظف هستیم که ستاد راهبردی میراث جهانی یزد تشکیل شود اما در این چهار سال فقط چهار جلسه از ستاد تشکیل شد و بسیاری از  کارگروه‌های ستاد که وظیفه داشت در حوزه خود حفاظت را نهادینه کنند تشکیل نشد و در واقع بزرگ‌ترین کم‌کاری بعد از ثبت جهانی یزد تشکیل نشدن مستمر ستاد راهبردی و کارگروه‌های ذیل آن بود.

عضو شورای  شهر یزد ادامه داد: پس از ثبت جهانی این شهر اقدامات خوبی از دستگاه‌های مختلف از جمله آب، برق و گاز در بافت کهن این شهر انجام شد.

عباسی هرفته با بیان اینکه بافت جای جولان ماشین و موتور نیست، گفت: خدمات عمومی و ایمنی در بافت باید به روش درست صورت گیرد و  در چندسال اخیر تلاش شد که ساختمان بلند مربته در بافت ساخته نشود و خط آسمان شهر یزد حفظ شود. 

بافت تاریخی شهر یزد به مساحت ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در سال ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسید و این استان یکهزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و ۶۰۰ بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

یزد در کنار استان‌های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است و این استان ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی ارزشمندی است.

یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ها، شیرینی، شهر قنات، قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می‌شود.

استان یزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۷ درصد آن در  ۲۴ شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها  زندگی می کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha