۱۴ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۱۳
کد خبرنگار: 1460
کد خبر: 84393375
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کرونا و ضرورت "علاج واقعه قبل از وقوع"

۱۴ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۱۳
کد خبر: 84393375
بهمن دبستانی 
کرونا و ضرورت "علاج واقعه قبل از وقوع"

یزد- ایرنا - گویا مردم بر این باورند که تا اتفاقی نیفتد نیازی نیست که اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند، اما در واقعیت علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد. 

به یاد داریم که در ابتدای پخش شدن خبر ویروس مهلک کرونا در کشور، افراد و خانواده ها به شکل پسندیده ای پروتکل های بهداشتی را رعایت می کردند ولی دیری نپایید که دورهمی ها و میهمانی ها و دیگر تعاملات غیرضروری اجتماعی باعث گردید تا وارد موج اول کرونا شویم و به همین منوال چهار موج را پشت سر گذاشتیم. 

به جرأت باید گفت که ویروس جهش یافته کرونای هندی و انگلیسی به هیچ وجه قابل مقایسه با انواع مشابه دیگر نیست و در صورت جدی نگرفتن و رعایت نکردن می تواند فاجعه آمیز باشد. 

هنوز در ادارات و مراکز شاهد هستیم که افرادی بدون پوشش ماسک ورود پیدا می کنند و توصیه ها و هشدارها را که به نفع خودشان است نادیده می گیرند.

خود این قضیه تأسف بار است که حتی کارمندان ادارات نیز پروتکل های بهداشتی را آنطور که باید و شاید رعایت نمی کنند. 

اکنون با وارینت های ویروس جهش یافته کرونا مواجه هستیم که بدترین نوع پیشرفته آن دلتای پلاس یا مثبت می باشد و منشأ هندی دارد.

این نوع از کرونا علائمی چون آب ریزش بینی، سردرد، تب، گلو درد و سرفه را به همراه دارد. پس از سه الی چهار روز به درگیری ریه می انجامد که علائم ریویش همانند ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی است.

حتی کسانی که واکسن دریافت کرده اند نیز در خطر ابتلا می باشند و می توانند ناقل باشند؛ مسئله ای که باعث نگرانی دانشمندان پژوهشگر و پزشکان شده است، انتقال سریع این ویروس است که قابل تأمل است.

اگر شخصی مبتلا به ویروس دلتا گردید می بایست به مدت ۴٨ تا ٧٢ ساعت در منزل به صورت قرنطینه بماند و از طریق تلفن یا اینترنت با پزشکان معالج در تماس باشد. 

طبق گفته نیل فرگوسن به عنوان یک دانشمند متخصص اپیدمیولوژی، ویروس دلتای جهش یافته ۶۰ برابر خطر ابتلای بالاتری را نسبت به نوع آلفای جهش یافته دارد و در حدود صد کشور دنیا از جمله ایران تا کنون انتقال یافته است.

نخستین موردی که تاکنون به عنوان سرمنشأ گزارش شده است در اکتبر سال ٢۰٢۰ میلادی در ایالت مهاراشترای هند بوده و متأسفانه طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت به عنوان (VOC) که به اختصار "ویروس جهش یافته قابل توجه" است، بیشترین سرعت شیوع به میزان پانزده هزار مورد در روز را در مقایسه با انواع دیگر ویروس های جهش یافته کرونا تا کنون داشته است. 

نکته پیشگیرانه دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، جلوگیری از مسافرت هاست که می تواند در کنترل شیوع کمک شایانی را بنماید. 

به گفته انستیتو رابرت کخ آلمان، زدن ماسک مناسب، شستشوی دستان با آب و صابون، همچنین مواد ضدعفونی کننده مانند الکل ۷۰ درصد و رعایت فاصله اجتماعی حداقل ۲ متر (۶ فیت) و تهویه مناسب می تواند در پیشگیری از ابتلا به تمامی ویروس های کرونای جهش یافته از جمله دلتا مؤثر باشد. 

با امید اینکه هموطنان گرامی ما هر چه بیش از پیش رعایت پروتکل های بهداشتی را بنمایند و آن را جدی بگیرند تا شاهد فجایع بیشتری نباشیم. 

"کارشناس و پژوهشگر علوم بهداشت"

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha