حدود ۴۰ درصد از طراحی نمایشگاه قرآن را توانستیم پیاده کنیم

تهران- ایرنا- معاون اجرایی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم گفت: با توجه به سابقه برگزاری اولین نمایشگاه مجازی کتاب نمایشگاه مجازی قرآن کریم را طراحی کردیم و توانستیم ۴۰ درصد از آنچه را طراحی کرده بودیم، پیاده کنیم.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، مرتضی خدمتکار روز دوشنبه در نشست نقد و بررسی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم با عنوان «از فروشگاه قرآن تا نمایشگاه قرآن» گفت: ما تمام ظرفیت های رسانه ای در حوزه قرآن را برای انعکاس فعالیت های نمایشگاه مجازی قرآن به کار گرفتیم ولی این سوال مطرح است که قرآن و فعالیت‌های قرآنی در فضای عمومی کشور در حوزه چندم قرار می گیرد. ما مجبوریم فعالیت های قرآنی را متناسب با واقعیت های فضای موجود بسنجیم. 

قرآن نه‌تنها مساله اول مجموعه‌های فرهنگی نیست که مساله چهارم و پنجم هم نیست.

وی بررسی موضوع فضای رسانه ای قرآن را نیازمند آسیب شناسی در جلسه ای مستقل دانست و افزود: با توجه به سابقه برگزاری اولین نمایشگاه مجازی کتاب به طراحی نمایشگاه مجازی قرآن کریم پرداختیم و با استفاده از تجربه نمایشگاه کتاب توانستیم ۴۰ درصد از آنچه را طراحی کرده بودیم پیاده کنیم.

مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: قبول داریم برگزاری نمایشگاه خیلی بهتر از این ممکن بود و امیدوارم دوره های بعدی با کمک دلسوزان قرآنی به شکل بهتری برگزار شود.

ریزهزینه‌های نمایشگاه منتشر می شود
وی افزود: مجموع هزینه های نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان بوده که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین شده است که مبلغ یک میلیارد و ۱۷۴ میلیون تومان آن در حوزه زیرساخت هزینه شده است.

خدمتکار از انتشار ریز هزینه های نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم در آینده خبر داد و گفت: البته یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از سوی بانک صادرات برای بن های خرید اختصاص یافت.

وی با ارائه گزارشی از عملکرد بخش های فروش و محتوایی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن گفت: فروش، مطالبه مردمی است و به همین علت بخش عفاف حجاب به نمایشگاه اضافه شد. ما نمایشگاه قرآن را فرصتی برای معرفی و ارائه آخرین محصولات و دستاوردهای قرآن و عترت در سطح کشور می دانیم. با برگزاری نمایشگاه ثابت کردیم دنبال تصدی‌گری نیستیم و مجموعه های مردمی به معرفی محصولات خود پرداختند.

معاون اجرایی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن افزود: قبول داریم کارهای بیشتری می‌توانستیم انجام دهیم و امیدواریم در دوره های بعدی این کارها انجام شود ولی هیچ وقت حال و هوای نمایشگاه حضوری جای نمایشگاه مجازی را نمی گیرد. قرار نبوده نمایشگاه مجازی جایگزین نمایشگاه حضوری شود ولی شیوع ویروس کرونا فرصتی شد تا در این شرایط سخت اقتصادی به موسسات قرآنی کمکی کرده باشیم. 

۹۰ درصد مجموعه‌های فعال حمایت شدند
حجت الاسلام حسین سلیمانی
مدیر محتوایی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن نیز گفت: یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه تقویت مجموعه‌های مردمی بود و تلاش کردیم تا مجموعه های مردمی فعال در فضای مجازی در نمایشگاه  فعال شوند و دولت باید تسهیل‌گر این فعالیت‌ها باشد 
وی از ضرورت تقویت مجموعه های مردمی سخن گفت و افزود: بیش از ۹۰ درصد از مجموعه‌های مردمی در نمایشگاه قرآن حمایت شدند و این نمایشگاه یادگاری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که امیدواریم در دولت آینده نیز ادامه پیدا کند و دولت رقیب بخش خصوصی نباشد.

 ۳۰ مجموعه در بخش محتوایی نمایشگاه قرآن معرفی شد که ۸۵ درصد آن مردمی بود و در سامانه نمایشگاه ۱۴ بخش اصلی داشتیم و قرار بوده هر مجموعه‌ای که می تواند خدمت قرآنی انجام دهد در این نمایشگاه حضور پیدا کند. ما در لایه تبلیغات و خدمات بیش از ۸۵ درصد از مجموعه های مردمی استفاده کردیم.

۵ هزار هنرمند قرآنی داریم
محمد تقی حق بین
مشاور رئیس نمایشگاه مجازی قرآن کریم گفت: این نمایشگاه اولین تجربه ای بود که در کشور کسب کردیم و معمولاً چنین تجربه‌ای برای مباحث دانشگاهی یا سمینارهای تخصصی در دنیا مطرح می‌شود. 
وی با اشاره به سوابق نمایشگاه قرآن کریم در سال‌های گذشته گفت: ۹۹ درصد نمایشگاه قرآن تا دوره بیست و سوم چیزی به عنوان بخش اقتصادی نداشته است و این موضوع منحصر به جمهوری اسلامی ایران است.

اگر در گذشته سه ترجمه قرآن داشتیم، امروز به ۴۰ ترجمه رسیده‌ایم و اگر قبل از انقلاب دو یا سه هنرمند قرآنی داشتیم امروز پنج هزار هنرمند قرآنی داریم که اینها حاصل فعالیت های نمایشگاه قرآن بوده است.

حق بین ادامه داد: بخش نشر نیز توسعه پیدا کرده است فروش کتاب در نمایشگاه مجازی قرآن بالغ بر سه و نیم میلیارد تومان بوده است، در آخرین نمایشگاه حضوری چهار و نیم میلیارد فروش داشته ایم که در مقایسه با سال ۹۸ نتیجه خوبی بوده است.
وی اضافه کرد: در تمام دنیا کتب مقدس از جمله تورات و انجیل با حمایت دولت ها منتشر می شود و دولت نیز باید به کمک بیاید تا بتوانیم قرآن را بیش از گذشته منتشر کنیم.

برگزاری نمایشگاه قرآن با رویکرد حداقلی ولی با توان خوب 
جواد نصیری مدیر روابط عمومی نمایشگاه مجازی قرآن نیز گفت: با توجه به ظرفیت کار مجازی در کشور و توانمندی ما برای برگزاری نمایشگاه از یک طرف و برخی محدودیت ها از طرف دیگر باعث شد تا نمایشگاه قرآن یک رویکرد حداقلی داشته باشد ولی با توان خوب برگزار شود.
وی از معرفی موسسات ممتاز قرآنی به عنوان سیاست رسانه ای نمایشگاه قرآن یاد کرد و افزود: در سایت نمایشگاه اغلب خبرها مربوط به موسسات نمایشگاه بود. برنامه های متنوعی در هشت شبکه رادیویی، پنج شبکه تلویزیونی و ۱۴ شبکه استانی پخش شد و در مجموع ۱۵۰ مصاحبه و برنامه داشتیم.

نصیری افزود: بیش از ۷۰ خبر، مصاحبه و گزارش در سایت نمایشگاه منتشر شد و خبرگزاری ها و مطبوعات علاوه بر بازتاب این اخبار در ۳۰۰ مورد گزارش ها و مصاحبه هایی را منتشر کردند.
وی با اشاره به مشکلات تولید برنامه های قرآنی در صدا و سیما گفت: ۱۵ سال است که در رسانه کار می کنم و می دانم مشکلات بسیاری در رسانه وجود دارد.
مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی نمایشگاه خواستار مطالبه جامعه قرآنی از نامزدهای ریاست جمهوری شد که چرا در تبلیغات خود هیچ اشاره ای به قرآن و کارهای فرهنگی نکردند.
وی اضافه کرد: انجام کار قرآنی در غیر شبکه قرآن و رادیو قرآن کاری شبیه معجزه است و این سوال مطرح است چرا غیر از شبکه قران توجهی به برنامه های قرآنی نمی شود. 

سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروش نمایشگاه
حسین صفری
مدیر بخش فروش نمایشگاه مجازی قرآن با اشاره به محدودیت های برگزاری نمایشگاه مجازی گفت: وقتی سامانه فروش ایجاد می شود باید با هفت بخش مانند ثبت احوال، بانک، پست و اطلاعات ناشران هماهنگی صورت گیرد و مساله دیگر مکان و زمان برگزاری نمایشگاه است.
وی افزود: در نمایشگاه مجازی قرآن ۴۳۸ ناشر حضور داشتند و ۹ هزار نفر خریدار داشتیم که ۱۵ هزار سفارش به مبلغ سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان دادند.
صفری از ضرورت آسیب شناسی زمان و مکان نمایشگاه سخن گفت و افزود: البته در حوزه فروش نقص های جدی هم داشتیم که باید برطرف شود.

ارسال ۳۰ میلیون پیامک برای نمایشگاه قرآن
یاسر ساجدی
مدیر فناوری اطلاعات نمایشگاه مجازی قرآن کریم گفت: در بخش فناوری اطلاعات به دو قسمت زیرساخت های سخت افزاری و زیر ساخت های نرم افزاری پرداختیم به گونه ای که سامانه تاب آوری میلیونی کاربر را داشت و در بخش ترم افزاری علاوه بر استفاده از زیرساخت نمایشگاه مجازی کتاب، در بخش محتوایی طراحی جدیدی را انجام دادیم. 
وی با اشاره به ارسال ۳۰ میلیون پیامک از طریق همراه اول گفت: یک هسته مرکزی و سامانه پایلوت در نظر گرفتیم تا بازدیدکنندگان یه سامانه ها و سایت های مختلف راهنمایی شوند و از خدمات بخش مردمی استفاده کنند.

 نهادهای ما برای کار بین المللی زیر خط صفر هستند
محمود واعظی
مشاور بین الملل معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مزایای نمایشگاه مجازی قرآن در زمینه صرفه جویی مالی سخن گفت و افزود: رو آوردن به فضای مجازی یک ابتکار بود و ۱۰ برنامه محتوایی در قالب کرسی های علمی ترویجی نظام جمهوری اسلامی  توسط دانشگاه تهران در حوزه قرآن برگزار شد.
وی تاکید کرد: نهادهای ما برای کار بین المللی زیر صفر هستند و معاونت قرآن و عترت می خواهد زمینه سازی کند. می توان گفت گام اول آن برداشته شده و این نشست های علمی را می توان در طول سال نیز برگزار کرد.

نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم با شعار «قرآن، کتاب رشد و رویش» از یازدهم اردیبهشت‌ماه آغاز شد و تا پایان ماه مبارک رمضان در دسترس علاقه مندان به قرآن کریم بود. البته سامانه این نمایشگاه همچنان برای قرآن دوستان فعال است.   

در این نمایشگاه مجازی دو بخش اصلی فروشگاهی و محتوایی در نظر گرفته شده بود که بخش فروشگاهی به فروش کتاب های چاپی در حوزه دین و دفاع مقدس اختصاص داشت. بخش محتوایی نیز در ۱۵ محور مانند مشاوره، معرفی موسسات و سایت های قرآنی، نرم افزارها و پیام رسان های قرآنی، نگارخانه، نشست ها، آواها و نغمات، برترین محصولات و ترجمه و تفسیر قرآن همچنان در این سامانه فعال است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha