پیگیری بیش از ۱۰ پرونده موسسات تهیه پایان‌نامه برای پلمب

تهران- ایرنا- دبیر کمیته ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از پیگیری بیش از ۱۰ فقره پرونده موسسات غیرمجاز تهیه پایان نامه و مقاله در دادسراهای قضایی برای پلمب خبر داد.

فریدون جعفری روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا درباره آخرین وضعیت پیگیری پرونده های موسسه های متخلف تهیه و فروش پایان نامه و مقاله اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰ فقره پرونده در شعبه ۱۲ دادسرای فرهنگ و رسانه وجود دارد که برای پلمب موسسات به دنبال دریافت درخواست قضایی هستیم.

وی افزود: ۲ فقره پرونده نیز در شعبه ۹ بازرسی دادسرای فرهنگ و رسانه، یک فقره پرونده در شعبه هفت بازپرسی دادسرای امنیت و یک فقره دیگر در شعبه هشت بازپرسی ناحیه ۶ درخصوص فعالیت موسسات غیرمجاز در صدور و جعل مدارک دانشگاهی در حال پیگیری است.

دبیر کمیته ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد وزارت علوم همچنین درباره مقالاتی که سال ۹۸ از ۲۵ موسسه تهیه و فروش پایان نامه در خیابان انقلاب کشف و ضبط شد، گفت: بر اساس مستندات دریافت شده، بیشتر مدارک خامی که از این موسسات به دست آمد در حوزه مقالات ISI برای چاپ در مجلات خارجی یا مقالات به زبان انگلیسی بود و هزینه ها و تراکنش های مالی زیادی بین موسسه ها و افراد خاطی رد و بدل شده بود.

جعفری با بیان این که این وزارتخانه از سال ۹۸ به بعد پرونده های مختلفی در مراجع قضایی مختلف پیگیری کرده است، خاطرنشان کرد: وزارت علوم در هر حوزه ای که قصد بیان عملکرد خود را داشت، مقداری پراکنده گویی شد اما اگر جایی این مطالب متمرکز و یکپارچه شود، نشان دهنده فعالیت هایی است که در این چهار سال و در دولت دوازدهم صورت گرفته است.

وی درمورد اقدامات کمیته ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد در وزارت علوم در حوزه برخورد با تخلفات پژوهشی هم خاطرنشان کرد: آنچه مربوط به حوزه فعالیت های پژوهشی می شود با برگزاری سه جلسه، شناسایی آسیب ها و خلاء های پژوهشی انجام شد؛ متخلفان از برخی خلاء ها در چارچوب قوانین یا خلاء های قانون گذاری استفاده کردند که این موارد شناسایی شد.

مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم افزود: اقدام بعدی، استخراج تعداد آمار تقلب ها بود که در این زمینه برخی دستورالعمل ها مانند دستورالعمل انتشار مقالات علمی پژوهشی در مجلات تهیه و ابلاغ شد.

جعفری همچنین از ابلاغ دستورالعمل دیگری در خصوص نظارت بر چگونگی تهیه پایان نامه از سوی وزیر علوم خبر داد و اظهار داشت: در این دستورالعمل که سال گذشته ابلاغ شد، وظایف استاد راهنما در نظارت بر رعایت ضوابط قانونی در تهیه پایان نامه ها به دانشگاه ها متذکر شده است.

وی ادامه داد: دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم یک رابط در هر دانشگاه به منظور رصد بسیاری از این آسیب ها و نارسایی های پژوهشی معرفی کرده است.

این مسوول وزارت علوم افزود: اگر همین ایده و سیاست در دولت بعدی هم تداوم یابد این اقدامات ارزنده در راستای شناسایی و مقابله با تقلب می تواند بخش بزرگی از مشکلات را برطرف کند.

به گزارش ایرنا، وزارت علوم با همکاری مراجع قضایی و پلیس امنیت در خردادماه ۹۸ اقدام به پلمب ۲۵ موسسه متخلف و غیرمجاز تهیه و فروش پایان نامه کرد، پرونده این متخلفان در مراجع قضایی در حال رسیدگی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha