روایت دو تذکری که رئیس‌جمهورِ شهید به وزیر علوم داد+فیلم

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت، در مدت ۳۲ ماه خدمت در دولت سیزدهم، از آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور شهید یکبار در مورد بازگشایی دانشگاه‌ها و بار دیگر در مورد گزارش‌های مرتبط با اخراج استادان از دانشگاه تذکر گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی‌گل چهارشنبه شب دوم خرداد ۱۴۰۳ با حضور در یک برنامه تلویزیونی در مورد آشنایی خود با شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی اظهار داشت: آشنایی من با وی به حدود ۲ یا ۳ دهه قبل برمی‌گردد که رئیس جمهور شهبد در یک مراسمی در همدان سخنرانی داشت و از سال ۱۴۰۰ از نزدیک با وی در دولت همکاری می‌کردم، در انتخابات سال ۱۳۹۶ قائم مقام ستاد انتخاباتی و سال ۱۴۰۰ رئیس ستاد انتخاباتی آیت الله رئیسی در استان همدان بودم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا از رئیس‌جمهوری تذکر گرفته است یا نه گفت: در این مدت ۳۲ ماه همکاری با آیت‌الله رئیسی دو بار تذکر جدی گرفتم. یکبار بعد از همه گیری کرونا که وضعیت دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها خوب نبود و تصمیم داشتم روند بازگشایی را تدریجی انجام دهم و در مصاحبه‌ای این موضوع را مطرح کردم؛ ولی آیت‌الله رئیسی به من تذکر جدی داد که تحت هر شرایطی آموزش حضوری باید از سر گرفته شود زیرا هم به پیشرفت علمی کشور آسیب رسیده است و هم جوانان به دلیل دوری از دانشگاه ضربه می‌خورند.

زلفی‌گل افزود: یکبار دیگر زمانی بود که گزارش‌هایی در مورد اخراج استادان در فضای مجازی منتشر می‌شد؛ در سفر یزد بودم. آیت‌الله رئیسی با من تماس گرفت و گفت سریع‌تر این موضوع را پیگیری کنید، اگر کسی حقی ضایع شده به این موضوع رسیدگی شود. سفر را نیمه‌تمام گذاشتم و موضوع را پیگیری کردم و به وی توضیح دادم. رئیس‌جمهور بر رعایت عدالت و حق الناس بسیار حساس بود.

اصرار بر تصمیم‌های کارشناسی
وزیر علوم خاطره ای از رئیس جمهوری شهید بیان کرد و گفت: وقتی در هیات دولت بحث های جدی در مورد هر طرحی می‌شود هر کدام از اعضای کابینه نظر خود را بیان می کنند، من معمولا تذکر می‌دادم که باید به تخصص احترام گذاشت و آیت الله رئیسی این نقل قول را بارها از من بیان و تاکید می کرد که تصمیم ها باید پشتوانه کارشناسی داشته باشد و با دانشگاهیان مشورت شود. همچنین اصرار داشتند که تصمیم های ما نباید فقط به نفع دولت باشد باید به نفع مردم و در جهت منافع ملی باشد.

زلفی‌گل با اشاره به راه اندازی سامانه نظام نیازها و ایده‌ها یا نان از ابتدای دوره وزارت خود در اردیبهشت ۱۴۰۱ افزود: از وقتی این سامانه تاسیس شد، رئیس جمهور مرتب از من می پرسید سامانه نان به کجا رسید و در یک سفر استانی در استان چهارمحال و بختیاری از من پرسیدند، سامانه نان به کجا رسید، گفتم سامانه جان هم راه اندازی شده است و توضیح دادم سامانه جان یا جریان اقتصادی نوین برای عرضه محصولات دانش‌بنیان است. آیت‌الله رئیسی با شوخی گفتند هنوز نان را هضم نکردیم و جان هم اوردید.

وزیر علوم با اشاره به بازدید آیت‌الله رئیسی از دانشگاه ها و نمایشگاه ها در سفرهای استانی و مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ در دانشگاه شیراز یا شورای اداری استان سمنان افزود: آیت الله رئیسی تاکید داشت که مردم به ما اعتماد کرده اند، ما باید امانت دار شایسته ای باشیم، برای پیشرفت کشور تلاش کنیم و با توجه به امکانات خود بهره وری را افزایش دهیم.

من شهادت می دهم این مرد بزرگ سراپا عشق بود، بارها تذکر می داد امور را پیگیری کنید و فقط به دادن دستور و نوشتن نامه اکتفا نکنید. دفتر رئیس جمهور هم به سرعت امور را پیگیری و جدی دستورات رئیسی را مطالبه می کرد.


وزیر علوم در مورد ویژگی های فردی آیت‌الله رئیسی نیز گفت: مهم ترین ویژگی وی تقوای سیاسی و تواضع او ویژه بود، در عین اینکه اقتدار داشت، مهربان و متواضع بود. با وجود تقابل ها بین دستگاه های مختلف‌، هرگز اهل غیبت نبود و می خواست مسایل برای همه مردم و حتی منتقدان دولت توضیح داده شود.

وی تاکید کرد: آیت‌الله رئیسی یک پهلوان سیاسی بود و پهلوان با قهرمان فرق دارد. ممکن است قهرمان در مسیر قهرمانی خود با تیم مقابل تقابل یا بی‌اخلاقی کند ولی پهلوان با رعایت همه خصوصیات اخلاقی و اصول انسانی در رقابتی شرکت می‌کند و پیروز می‌شود.

آیت الله رئیسی تاکید داشت که دانشگاه ها باید دانشگاه های پیشرو باشند و نه دانشگاه پیرو. فرمایش های رهبری در مورد دانشگاه ها مانند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سند دانشگاه اسلامی اجرایی شود و نقش دانشگاه ها در جامعه پررنگ تر شود.


وزیر علوم با اشاره به شرکت ئییس جمهور در جلسه دانشگاه حکمت بنیان در دانشگاه امام حسین (ع) سوم بهمن گذشته، خاطرنشان کرد: من در این جلسه بیان کردم که آموزش های ما باید مهارت محور شود ولی زمینه های آن فراهم نیست و برای این موضوع باید همه وزارتخانه‌ها کمک کنند. بعد از این سخنرانی آیت‌الله رئیسی تاکید کرد این درخواست باید عملیاتی شود و این موضوع در برنامه توسعه هفتم لحاظ شده است.

اهمیت دانش‌بنیان‌ها در دولت سیزدهم
زلفی گل در تشریح اقدامات این وزارتخانه طی مدت دولت سیزدهم اظهار داشت: یکی از ضعف های وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری نبود معاونت فناوری و نواوری و نبود صندوق عالی عتف بود. معاونت فناوری و نوآوری در ابتدای دولت سیزدهم و آذر ۱۴۰۰ تاسیس شد. صندوق عالی عتف نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب و بعد از مراحل قانونی تاسیس شد و ۶۰ درصد اعتبارات پژوهشی شرکت های دولتی به این صندوق واریز می‌شود تا هزینه پایان‌نامه های کارشناسی ارشد و دکتری و طرح‌های نیازمحور تامین شود.

وی ادامه داد: بس از تاسیس معاونت فناوری و نوآوری که پارک های علم و فناوری و مراکز رشد ذیل آن قرار می‌گیرد، ۷۰ هزار شغل در پارک های علم و فناوری ایجاد شده است که اغلب این شغل ها دانش بنیان است. همانطور که آیت‌الله دکتر رییسی بر توسعه اشتغال افراد تحصیلکرده تاکید داشت.

رئیس جمهور شهید هر ماه یک جلسه به جامعه دانشگاهی اختصاص می داد و در برنامه های مختلفی مانند روز دانشجو، جشنواره خوارزمی، جشنواره فارابی، تقدیر از اعضای هیات علمی نمونه و مراسم آغاز سال تحصیلی شرکت می‌کرد. همچنین جلسه شورای عالی عتف بعد از ۱۱ سال با حضور رئیس جمهور تشکیل طی این مدت ۲ بار برگزار شد و مصوبات مهمی برای نخبگان و حوزه فناوری داشت.

وی تاکید کرد: رییس جمهور شهید برای آموزش عالی وقت کافی اختصاص می داد.

زلفی گل در مورد حل مشکلات معیشتی دانشگاهیان در دولت سیزدهم گفت: در این مدت تلاش کردیم ولی گاهی کم مهری هایی هم شدو طبق قانون باید فوق العاده ویژه کارکنان وزارت علوم (یاوران علمی) تصویب می شد که برای همه وزارتخانه ها تصویب شد ولی در وزارت علوم تصویب نشد، حتی اعلام کردیم آماده ایم از درآمد اختصاصی خود دانشگاه ها پرداخت کنیم؛ ولی در بودجه ۱۴۰۳ لحاظ نشد. همچنین ساخت مسکن برای استادان و کارکنان فاقد مسکن را در دانشگاه از طریق قانون نهضت ملی مسکن با استفاده از زمین‌های دانشگاه ها خارج از پردیس اصلی آغاز کردیم.

وزیر علوم ادامه داد: پایه های تشویقی استادان دانشگاه را از ۶ مورد به ۶۰ مورد رساندیم تا بهتر بتوانیم تلاش های استادان دانشگاه را در پایه های تشویقی لحاظ کنیم و پایه های تشویقی را برای کارکنان دانشگاه مصوب کردیم. مهارت محور کردن آموزش های دانشگاهی، تدوین آیین نامه پژوهانه جامع انجام شد که باید در داخل دولت تصویب شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha