۲۹ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۱۸
کد خبرنگار: 1269
کد خبر: 84370893
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

فریدونشهر، گامی بلند به سوی محرومیت زدایی

۲۹ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۱۸
کد خبر: 84370893
 فریدونشهر، گامی بلند به سوی محرومیت زدایی

اصفهان-ایرنا- تخصیص منابع مالی ، توسعه امکانات و توجه به ظرفیت‌های محلی ثمره هشت سال فعالیت دولت در شهرستان فریدونشهر در غرب استان اصفهان به منظور زدودن غبار محرومیت از چهره این خطه سردسیراست.

به گزارش ایرنا، فریدونشهر با ۳۶ هزار نفر جمعیت در ۲۰۰ کیلومتری غرب استان اصفهان  قرار دارد و جزو مناطق محروم و کم‌برخودار است.

منطقه سخت‌گذر و کم‌برخوردار پیشکوه و پشتکوه با جمعیت ۶ هزار نفر در این شهرستان قرار دارد که رسیدگی به نیازهای مردم این خطه کیفیت زندگی را افزایش می‌دهد و مانع از مهاجرت مردم به سایر نقاط می‌شود.

دولت در سال‌های اخیر با وجود مشکلات مالی و اعتباری  اهتمام ویژه‌ای برای رفع چالش‌ها و مشکلات فریدونشهر داشت که اختصاص بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال به تامین نیازهای عشایر، بهسازی ۴۵ درصد از منازل روستایی، توزیع بیش از ۳۰ میلیارد ریال برای توسعه روستایی، توسعه شبکه و خدمات مخابراتی، توسعه شبکه آبرسانی و برق، توزیع خدمات بهداشتی و درمانی در قالب طرح تحول سلامت، نهضت آسفالت، افزایش مشارکت اجتماعی، رونق زندگی روستایی از جمله مهمترین این اقدامات بوده است.

این اقدامات نشان می‌دهد که نگاه دولت فراتر از جنبه‌های سیاسی و حزبی است  و همواره بر گره‌گشایی و رفع مشکلات مناطق کم برخوردار و کمتر توسعه یافته تاکید شده است.

فریدونشهر به لحاظ منابع خدادادی، سرمایه‌های عظیمی دارد که برنامه ریزی برای هدایت این ظرفیت ها و استفاده در بخش اقتصادی ، فرصت‌های زیادی را برای مردم آن فراهم می‌کند.

گردشگری ورزشی

گردشگری  ورزشی یکی از این ظرفیت‌های منطقه سردسیر و کوهستانی فریدونشهر محسوب می‌شود ؛ وجود ۲ پیست اسکی سرمایه ای به شمار می‌رود که زمستان به مردمان این دیار هدیه کرده است.

ربیس اداره ورزش و جوانان فریدونشهر با اشاره به اینکه پیست اسکی این شهرستان در فصل زمستان فرصت تفریحی و گردشگری ایجاد کرده اظهارداشت: برنامه ریزی‌های چند سال اخیر فرصت خوبی را برای ایجاد صنعت گردشگری در این منطقه فراهم کرده است.

محمدتقی خلیقی افزود : شیوع بیماری کرونا بر توسعه این صنعت و نگاه اقتصادی از توریسم ورزشی این شهرستان سایه انداخت و گرنه وضعیت خوب و برنامه جدی برای این موضوع پیش بینی شده بود.

 گره گشایی از مشکلات عشایر

  پنج هزار و ۲۵۰ خانوار یعنی جمعیتی بالای ۲۰ هزار نفر عشایر ییلاق را در این منطقه می‌گذرانندکه سهم قابل توجهی از تولید گوشت و فرآورده های لبنی استان اصفهان توسط این افراد تامین می‌شود.

چنین جمعیتی نیازمند خدمات و توسعه زیرساخت‌ها هستند که دولت در هشت سال گذشته خدمات زیادی را در این حوزه ارائه کرده است.

ربیس اداره امور عشایر فریدونشهر دراین باره گفت: احداث سد گاو خفت با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار نقدی برای تامین آب برای ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی زیر دست زمینه ساز توسعه اقتصادی برای منطقه  است.

اصغر دویستی افزود:  اختصاص ۱۷ میلیارد ریال در سال‌های گذشته به این منطقه و تامین نیاز آب عشایر با راه اندازی ۱۳ کیلومتر لوله انتقال آب فرصت‌های زیادی را فراهم کرده است.

وی  تسطیح  سالانه ۴۰۰ کیلومتر از مسیرهای عشایری، احداث ۲۸ دهنه پل تردد روی رودخانه ها، حذف ۵۴ نقطه پرحادثه در محل‌های تردد عشایر را از اقدامات دولت در این سال‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: مرمت و بازسازی قنوات و توزیع سیلندرگاز  از دیگر اقداماتی که برای رفع  عشایر منطقه انجام گرفت.

جهش در مسکن و راه سازی

بازسازی، احداث مسکن و مقاوم سازی از اقداماتی است که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاها و شهرهای کوچک انجام می‌دهد و در این سال‌ها با بررسی موانع و گره گشایی از مشکلات، این صنعت رونق خوبی در فریدونشهر پیدا کرد.

تخفیف۵۰ تا ۱۰۰ درصدی هزینه صدور پروانه ساخت به متقاضیان و تسهیلات بانکی برای ساخت و ساز در بافت فرسوده در امر مسکن سازی موثر بوده است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فریدونشهر با بیان اینکه سه هزار و ۵۰۰ باب خانه در شهرها و روستاهای این شهرستان مقاوم سازی شده است، خاطرنشان کرد: این جهش و اقدام سازنده به صورت ویژه در سال‌های اخیر صورت گرفته است.

بهزاد رحیمی افزود: بیش از هزار واحد آن یک سال پیش انجام شد و تصمیم دولت برای اجرای ضمانت‌های زنجیره‌ای و افزیش میزان تسهیلات در این خصوص موثر بوده است.

رییس اداره راهداری و حمل و جاده‌ای و فرماندار فریدونشهر نیز با اشاره به وضعیت نابسمان جاده‌های این شهرستان، گفت: نهضت آسفالت و اجرای پروژه تونل گردنه کلوسه اقدامی موثر در کاهش چالش‌های این حوزه بوده است.

علی اکبر آقایی خاطرنشان‌کرد: هزینه بالای احداث و نگهداری جاده‌ها در این چند سال روند فراینده‌ای داشت اما با این وجود خدمت رسانی صورت گرفته است.

تحول در پروژه های عمرانی

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری فریدونشهر با بیان اینکه تحول در زیرساخت‌های این خطه در مقایسه با گذشته قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: اعتبار بخشی با وجود مشکلات مالی و تحریم کارآمد بوده است.

 ابراهیم اصلانی افزود: در هشت سال گذشته تلاش ویژه‌ای در مناطق روستایی، کم برخوردار و محروم  انجام شد که حوزه‌های مختلف را متحول ساخت.

وی گفت: در این سال‌ها ۵۰ میلیارد ریال برای تامین نیازهای روستاهای غیرمصوب و بخش عشایری اختصاص یافت.

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری فریدونشهر راه‌اندازی مرکز اورژانس ۱۱۵ در مناطق پشتکوه و پیشکوه، اعطای ۲ دستگاه آمبولانس و توزیع ۴۲ میلیارد ریال اعتبار به حوزه بهداشت و درمان از اقدامات این حوزه اعلام کرد.

به اعتقاد وی، کمک به توسعه روستایی و زیرساخت‌های آن به حفظ سکونت مردم و کاهش مهاجرت‌ها کمک می‌کند و به مردم آن مناطق امید زندگی می‌دهد.

وی اضافه کرد: در مدت یک سال ۳۰ میلیارد ریال برای توسعه روستایی فریدونشهر اختصاص یافت که این بودجه بی نظیر بود.

اصلانی تاکید کرد:  کمک به رشد ظرفیت‌های هر منطقه زمینه ساز تولید ثروت است و با توجه به ظرفیت گردشگری و ورزشی فریدونشهر، این پتانسیل به رشد اقتصادی این منطقه کمک می‌کند و در هشت سال گذشته این موضوع در اولویت بود.

وی اضافه کرد: صدور مجوز برای احداث سه مجموعه گردشگری به همراه احداث واحد بومگردی در همین راستا صورت گرفته است.

نگاه ویژه دولت برای محرومیت زدایی

فرماندار فریدونشهر با اشاره به رویکرد دولت تدبیر و امید برای مناطق محروم، روستایی و کمتر توسعه یافته، گفت: اقدامات انجام شده، سیاسی و جناحی نبود و فقط بر گره‌گشایی و رفع مشکلات مردم بوده است.

رضا صفری توزیع اعتبارات، افزایش سرانه مردم مناطق مختلف، توسعه زیرساخت‌ها و کمک به رشد ظرفیت‌های شهرستان را از جمله اقدامات ماندگار در این هشت سال اعلام کرد.

وی افزایش یک بخش به فریدونشهر را در توسعه خدمت رسانی مهم بیان کرد و اظهارداشت:  ایجاد بخش موگویی به عنوان بخش دوم فریدونشهر به تصویب هیات دولت رسید که شامل ۲ دهستان پیشکوه و پشتکوه موگویی خواهد بود.

به گفته فرماندار فریدونشهر، ارائه خدمات به مردم این دهستان‌ها بهتر و دسترسی مردم به مسوولان تسهیل می‌شود.

 منطقه سخت‌گذر و کم‌برخوردار پیشکوه و پشتکوه با جمعیت ۶ هزار نفر در این شهرستان قرار دارد.

 استان اصفهان با ۲۴ شهرستان، ۱۱۱ شهر، ۵۲ بخش و ۱۳۲ دهستان، پنج میلیون و ۳۸۶ هزار نفر جمعیت دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha