تحلیلگر آرژانتینی: روز جهانی قدس یادآور تعهد بشریت در قبال فلسطین است

تهران - ایرنا - اندیشمند آرژانتینی و رئیس کنفدراسیون فلسطین در آمریکای لاتین و کارائیب گفت: روز جهانی قدس به عنوان یک رویداد فراگیر و مرجع، روز یادآوری تعهدات نه تنها جهان اسلام بلکه جامعه جهانی نسبت به وظیفه و دِین بشریت در قبال فلسطین است.

به گزارش ایرنا، روز جهانی قدس برای دومین سال متوالی در میانه شیوع ویروس کرونا از راه می‌رسد و اگرچه بنا بر ضرورت  مقابله با شیوع بیماری، برگزاری راهپیمایی در این مناسبت جهانی امسال نیز در بسیاری از نقاط جهان برگزار نمی شود، اما این موضوع خللی در تلاش و عزم ملت های آزاده جهان برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین و آرمان های آنان و پایان دادن به اشغالگری و جنایات ضدبشری صهیونیست ها علیه فلسطینیان ایجاد نکرده است.

در همین راستا، «رافائل آرایا ماسری» (Rafael Araya Masry)  رئیس کنفدراسیون فلسطین در آمریکای لاتین و کارائیب (COPLAC) و عضو شورای ملی فلسطین در گفت‌وگو با ایرنا به بیان دیدگاه‌ها پیرامون اهمیت روز جهانی قدس پرداخت.

این اندیشمند آرژانتینی در بیان تاثیر افزایش قدرت جبهه مقاومت بر آینده و سرنوشت فلسطین گفت: همه فلسطین یک گروه مقاومت است که آزادی سرزمین‌های تحت اشغال اسرائیل را دنبال می‌کند. گروه های مقاومت فلسطین همگی در خصوص برخورداری از حق تعیین سرنوشت خود و آرمان های ملت فلسطین وحدت نظر دارند و اگر هم اختلاف نظری دارند، این اختلاف نظرها بر سر راه های گوناگون برای بازپس گیری سرزمین های اشغالی، دستیابی به حق آزادی و حق تعیین سرنوشت است.

"اکنون که از مبارزه مسلحانه در برابر اشغالگر صحبت می‌کنیم، مقصود ما ارزش ذاتی حق یک ملت برای مقاومت در برابر اشغال یک قدرت خارجی با توسل به هر روش در اختیار بوده که از سوی اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز حمایت می‌شود. حال این مقاومت مسلحانه از سمت فلسطین که برای دهه ها با غصب و ستم نظامی خفقان‌آور مواجه است از ارزش والاتری برخوردار است. نکته حائز اهمیت اینکه همه راه‌ها باید به یک هدف واحد ختم شود، به بیان دقیق تر، مبارزه از طریق همه مظاهر آن باید در خدمت دستیابی به هدف نهایی «آزادی فلسطین» باشد. قلب یک ملت باید یکصدا شود.  "

مردم اعراب سازشکار با اسرئیل، نظری متفاوت از دولت هایشان دارند

رافائل ماسری در تشریح مسئله سازش بین برخی کشورهای عربی و اسرائیل و تاثیر آن بر وحدت جهان اسلام گفت: ایالات متحده و اسرائیل قصد داشتند به جهان نشان دهند که از مسیر امضای توافق‌ها با برخی کشورهای عرب، قادر به شکستن اتحاد عرب در مسئله فلسطین هستند، حال آنکه شواهد امر بیانگر این است که نتیجه آن یک شکست قاطع بود. از طرفی آمریکا و اسرائیل تصور می‌کردند که شکل‌گیری برخی سازش‌ها، الگوبرداری و امضای زنجیروار سایر کشورها را موجب خواهد شد اما چنین امری رخ نداد. از سوی دیگر، دولت‌هایی که از ابتکارعمل ایالات متحده پیروی کردند، شماری کشورهای وابسته به آمریکا در ژئوپولیتیک خاورمیانه بودن که جز تامین کنندگان سرزمین برای ایجاد پایگاه‌های نظامی واشنگتن، نقش مهم دیگری ندارند. بنابراین می توان این ناکامی را شکستی مضاعف دانست. همچنین نباید فراموش کرد که به رغم رفتار دولت‌ها در این کشورها در عادی سازی روابط با اسرائیل، همبستگی فعال مردم در این کشورها با ملت و آرمان های فلسطین جدای از تصمیمات اتخاذ شده است.

وی در بیان چرایی قرارگیری روز جهانی قدس در کانون توجه رسانه‌های جهان گفت: بدون شک روز قدس، یکی از بالاترین ابراز همبستگی‌ها با مردم فلسطین و مبارزه آن‌ها برای آزادی است. روز جهانی قدس که توسط امام خمینی(ره) بینانگدار انقلاب اسلامی، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شده، به معنای جایگاه جهانی فلسطین، نقض حقوق بشر در این سرزمین اشغال شده، نیاز فوری به عدالت برای مردم فلسطین و تایید دوباره حقوق مسلم ملت فلسطین در برخورداری از آزادی، حاکمیت و حق آزادانه تعیین سرنوشت خویش است. روز جهانی قدس روزی است که همه مسلمانان جهان را برای ابراز تعهد خود نسبت به بدهی برجسته بشریت در قبال فلسطین فرا می‌خواند. بزرگداشتی که فراتر از جهان اسلام به مرجع جهانی در همبستگی واقعی با فلسطین تبدیل شده است.  

اسرائیل برآمده از تروریسم و شبکه های تروریستی است

این تحلیلگر بین‌المللی در پاسخ به این پرسش که چه عواملی سبب شده تا رژیم صهیونیستی به رغم قدرت ناچیز خود در برابر جهان اسلام، بتواند به اشغال، تجاوز و زورگویی خود علیه ملت مظلوم فلسطین ادامه دهد، تصریح کرد: برای پاسخ به این پرسش باید ماهیت، هدف و علت وجودی خود اسرائیل را به یادآوریم که از منظر ژئوپولیتیک چیزی مگر یک محاصره استعماری ایجاد شده توسط قدرت‌های امپریالیستی پس از جنگ جهانی دوم نیست.

"بر اساس این تعریف، قدرت‌های غربی به نقشی که اسرائیل در منطقه بازی می‌کند، نیاز داشته و از این رژیم دارای منابع عظیم اقتصادی، مالی و عمدتا نظامی حمایت می‌کنند. 

وی افزود: اسرائیل از ابتدا تا انتهای وجودش، رژیمی نظامی است که اصل و اساس آن با شبکه ها و گروه‌های تروریستی ساخته شده که اتفاقا بر بالاترین مناصب این رژیم تسلط دارند. گذشته از این  مسئله، بخشی از مشکل حاضر را نیز باید به خود ملت‌های عرب نسبت دهیم که هر یک به نوبه خود درگیر مبارزات داخلی و خارجی بوده و نتوانسته‌اند مانع تحقق پروژه ی صهیونیستی شوند.    

کشورهای آمریکای لاتین عمدتا بر موضع همبستگی با فلسطین تاکید دارند

ماسری در توضیح نگرش دولت و ملت‌های آمریکای لاتین نسبت به مسئله فلسطین گفت: به طور کلی کشورهای آمریکای لاتین عمدتا بر موضع همبستگی با فلسطین تاکید داشته تا آنجا که در حمایت از این موضع در سازمان ملل نیز  هم در رای دادن به نفع مسائلی که زندگی مردم فلسطین را تحت تاثیر قرار داده و هم محکوم کردن اقدامات ناقض حقوق بشر که روزانه توسط اسررائیل انجام می‌شود، همواره نقش مطلوبی داشته اند.

"به یاد داشته باشیم که در آمریکای لاتین تنها دو کشور وجود دارند که هنوز فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نشناخته اند؛ مکزیک و پاناما. سایر کشورها رسما این موضع خود را اعلام کرده و روابط دیپلماتیک کامل با فلسطین را برقرار کرده اند. اسرائیل و ایالات متحده حتی در چارچوب فشار دائمی برای ترغیب کشورهای مختلف منطقه در انتقال سفارتشان از تل‌آویو به قدس به عنوان نقض دوباره قوانین بین‌المللی نیز به سختی شکست خورده است.  

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha