۲۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۶:۴۴
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 84295812
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نشست مجازی سران پاکستان و ازبکستان، امضای سه قرارداد همکاری

اسلام‌آباد - ایرنا - سران پاکستان و ازبکستان در جریان نخستین اجلاس مجازی، ضمن توافق بر توسعه روابط دوجانبه و افزایش همکاری‌های منطقه‌ای به ویژه در سازمان شانگهای و اکو، سه قرارداد و تفاهم نامه همکاری از جمله در زمینه تقویت مناسبات دفاعی امضا کردند.

به گزارش ایرنا از منابع رسمی پاکستان، نشست مجازی هیات‌های بلندپایه پاکستان و ازبکستان روز چهارشنبه به ریاست مشترک «عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان و «شوکت میرضیایف» رئیس جمهوری ازبکستان همزمان در اسلام‌آباد و تاشکند برگزار و طرفین طیف گسترده‌ای از موضوعات پیرامون روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین المللی را بررسی کردند.

دفتر نخست وزیری پاکستان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: سران دو کشور بر لزوم افزایش تعاملات در حوزه‌های سیاسی، تجاری، امنیتی، دفاعی، آموزشی، فرهنگی و همچنین ضرورت ارتباطات بیشتر مردمی از طریق گردشگری مذهبی تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است: سران پاکستان و ازبکستان همزمان سه قرارداد همکاری در زمینه کشاورزی، دفاعی و شناخت ظرفیت‌های متقابل در حوزه‌های ارزیابی انطباق محصولات، استانداردسازی و کمک‌های فنی امضا کردند.

شوکت میرضیایف از نخست وزیر پاکستان برای شرکت در کنفرانس بین المللی ارتباطات منطقه‌ای که قرار است ژوئیه سال جاری به میزبانی دولت ازبکستان در تاشکند برگزار شود، دعوت کرد.

عمران‌خان با اشاره به تلاش‌های پاکستان برای تسهیل روند صلح افغانستان و کمک به برقراری ثبات پایدار در این کشور همسایه، گفت: تمامی گروه‌های افغانستان باید از این فرصت تاریخی برای دستیابی به یک توافق فراگیر و سیاسی استفاده کنند.

سران پاکستان و ازبکستان با تبادل نظر درخصوص موضوعات مهم منطقه‌ای و جهانی، متعهد به افزایش همکاری‌های دوجانبه در مجامع بین المللی و منطقه‌ای از جمله سازمان همکاری شانگهای، سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و سازمان همکاری اسلامی شدند.

طرفین میزان پیشرفت طرح خط آهن پاکستان، افغانستان و ازبکستان که اوایل سال جاری میان سه کشور به توافق رسید را بررسی کردند، پروژه‌ای که گفته می‌شود اولین گام در ارتباط شبکه حمل و نقل آسیای میانه به بنادر پاکستان از جمله گوادر است.

نخست وزیر پاکستان بر اهمیت افزایش همکاری‌های امنیتی و دفاعی با ازبکستان تاکید کرد و خواستار تسریع در نهایی ساختن توافقنامه تجارت ترجیحی و توافق نامه تجارت ترانزیتی میان دو کشور شد.

طرح خط آهن «ترانس افغان» با مشارکت پاکستان، افغانستان و ازبکستان به طول ۵۷۳ کیلومتر احداث خواهد شد. گفته می‌شود تاجیکستان نیز به این طرح ملحق خواهد شد. به گفته وزیر راه آهن پاکستان، طرح خط آهن سریع السیر برای جابه جایی مسافران و انتقال کالا (قطار کانتینربر) استفاده خواهد شد.

براساس آنچه که مقامات پاکستانی می‌گویند، خط آهن ترانس افغان کوتاه‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر برای این کشور از طریق افغانستان برای دسترسی به کشورهای آسیای میانه خواهد بود که با حرکت از شهر پیشاور و عبور از کابل و مزار شریف، وارد ازبکستان می‌شود.

اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین چالش پیش روی طرح ریلی مشترک این سه کشور، تداوم ناامنی‌ها در افغانستان و عدم ثبات سیاسی در این کشور است؛ دغدغه‌ای که سایر طرح‌های منطقه‌ای انرژی مرتبط با پاکستان از جمله پروژه تاپی و طرح کاسا-۱۰۰۰ نیز با آن مواجه هستند و هر نوع پیشبرد این طرح‌ها ملزم به تامین امنیت کامل در افغانستان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha