فرصتی برای پیوستن به جرگه بندگان الهی

تهران- ایرنا- یک پژوهشگر مذهبی با استناد به دعای هفتمین روز ماه رمضان، از این ماه مبارک به عنوان فرصتی یاد کرد که انسان می‌تواند به جرگه بندگی خدا وارد شود.

پیامبر اکرم (ص) در هفتمین روز از ماه مبارک رمضان اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ أَعِنِّی فِیهِ عَلَی صِیامِهِ وَ قِیامِهِ وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ هَفَوَاتِهِ وَ آثَامِهِ وَ ارْزُقْنِی فِیهِ ذِکرَک بِدَوَامِهِ بِتَوْفِیقِک یا هَادِی الْمُضِلِّینَ یعنی خدایا مرا در این ماه بر روزه و شب زنده‌داریش یاری ده، و از لغزش‌ها و گناهان دورم بدار، و ذکرت را همواره روزی‌ام کن، به توفیقت‌ ای راهنمای گمراهان

حجت الاسلام علی‌رضا شاه فضل قمصری به خبرنگار معارف ایرنا گفت: در این دعا از خدا می خواهیم تا به ما توفیق روزه داری و اقامه نماز عنایت فرماید. از نگاه دینی انجام هر کار خیر مقدمه ای دارد که عبارت از کمک و عنایت الهی است و تا خدا به انسان کمک نکند و اجازه عمل خیر ندهد، انسان نمی تواند وارد کار خیر شود. همچنین هنگامی که انسان وارد کار خیر می شود تا خداوند به او کمک نکند، نمی تواند آن کار را ادامه دهد و به سر انجام برساند.

وی افزود: اینکه ما گاهی کارهای خیر را حاصل تلاش و کوشش خودمان می دانیم، یک نگاه ظاهری و غیر واقعی است و حقیقت این است که بگوییم لا حول و لا قوه الا بالله یعنی هیچ نیرو و تلاشی نیست مگر اینکه متصل به خداوند است. بر همین اساس قبل از انجام کار خیر باید از خدا مدد بطلبیم و بعد از انجام کار خیر نیز از خدا تشکر کنیم که توفیق چنین عمل نیکی را به ما داده است. 
این کارشناس مذهبی ادامه داد: در فراز دیگر از خدا می خواهیم تا ما را از لغزش ها و گناهان در این ماه دور دارد. آنچه در انجام عمل خیر بیان شد که جز با توفیق الهی نمی توان کار خیر انجام داد در ترک گناه نیز مطرح است. یعنی اگر خدا انسان را به حال خود بگذارد، انسان به سمت گناه و فساد سوق داده می شود و شخص با تکیه بر توان خود نمی تواند از گناه اجتناب کند.

وی با استناد به آیه ۳۳ سوره یوسف گفت: حضرت یوسف به خدا می گوید اگر تو نیرنگ زنان مصر را از من بر نگردانی، من به آنها تمایل پیدا خواهم کرد. ماه رمضان فرصتی است تا ما به خدا اعلام کنیم آمادگی داریم به جرگه بندگی تو وارد شویم و اگر تو به ما عنایت کنی، هم گناه را ترک خواهیم کرد و هم عمل خیر را به انجام خواهیم رساند.
شاه فضل افزود: در سومین فراز این دعا از خدا می خواهیم توفیق ذکر دائم را به ما عنایت بفرماید. برای رسیدن به این خواسته ها با این نام خدا را صدا می زنیم که او هدایت کننده گمراهان است. ذکر دائم یکی از توفیقاتی است که در قرآن کریم به آن سفارش شده است.

این حافظ قرآن با اشاره به آیه ۱۹۱ سوره آل عمران گفت: در چند جای قرآن ذکر خدا در حالت های ایستاده، نشسته و خوابیده سفارش شده است. برخی از بزرگان به ذکر دائم توصیه داشته اند و می فرمودند گمان نکنید بدون ذکر دائم بتوانید در خودسازی به جای قابل ذکری برسید. ویژگی ماه رمضان این است که نفَس انسان در این ماه و حتی خواب انسان عبادت است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha