کرونا در آذربایجان‌غربی؛ آغاز روند افزایشی نگران‎ کننده

ارومیه- ایرنا- روند افزایشی شیوع کرونا در آذربایجان غربی در روزهای پایانی ایام عید نوروز امسال، نظیر برخی استان های دیگر کشور آغاز شد و با شدت بسیار بیشتری ادامه یافت که طبق پیش بینی ها، این روند صعودی در قالب خیز چهارم تداوم خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، بیماری کووید ۱۹ طی بیش از ۴۰۰ روز گذشته میهمان مردم کشورهای مختلف دنیا، ایران و آذربایجان غربی بود که در این مدت، دهها هزار نفر در کشور و هزاران نفر در آذربایجان غربی براثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده و دهها هزار خانوار در این استان، با این بیماری دست و پنجه نرم کرده اند.

سه خیز شیوع کرونا طی فصول بهار، تابستان و پاییز سال گذشته در کشور و آذربایجان غربی در این مدت، ایجاد شد که با مدیریت مناسب، به پایان رسید و زمستان نسبتا آرامی در خصوص تعداد مبتلایان، بستری ها و فوتی ها سپری شد.

پس از پایان سال گذشته و با آغاز عید نوروز و اصرار شهروندان به انجام دورهمی های خانوادگی و سفرهای نوروزی، شرایط بسیار نامناسبی را ایجاد کرد و با گردش ویروس کرونا، زمینه ابتلای بسیار زیادتر شهروندان، افزایش بستری ها و فوتی ها فراهم شد که می تواند نتیجه بسیار خطرناکتری داشته باشد.

این بی توجهی شهروندان تا حدی ادامه یافت که سه شهر آذربایجان غربی شامل ارومیه، نقده و خوی به وضعیت قرمز، هفت شهر به وضعیت نارنجی تغییر وضعیت یافت و هفت شهر نیز وضعیت زرد به خود گرفت.

این آمار در حالی است که پیش بینی می شود در هفته های آتی، شاهد افزایش شهرستان های با رنگ قرمز و نارنجی در آذربایجان غربی باشیم.

۱۰ شهرستان آذربایجان‌غربی در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی قرار دارد

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت، ۱۰ شهر استان در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی قرار دارد که شامل سه شهر با وضعیت قرمز و هفت شهر با وضع نارنجی است.

علی مصطفوی افزود: ارومیه، خوی و نقده شهرهای با وضعیت قرمز آذربایجان غربی بوده و شهرهای پیرانشهر، ماکو، سردشت، پلدشت، اشنویه، بوکان و چالدران در شمال و جنوب استان در وضع نارنجی قرار دارند.

وی اضافه کرد: همچنین شهرهای مهاباد، سلماس، میاندوآب، تکاب، شاهین دژ، شوط و چایپاره در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند که شهروندان این مناطق باید با رعایت موارد بهداشتی از تغییر وضعیت آنها به نارنجی جلوگیری کنند.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با اعلام هشدار جدی نسبت به ضرورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی گفت: استفاده از ماسک و پرهیز از تجمع به ویژه اجتناب از سفرهای غیرضروری به شهرهای نارنجی و قرمز از جمله مهمترین اقداماتی است که باید رعایت شود.

وی افزود: فرمانداران و مدیران دستگاه های مرتبط نیز نسبت به اجرای محدودیت های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا متناسب با وضعیت شهرها از جمله دورکاری ادارات، ترددهای شبانه و فعالیت صنوف اهتمام ویژه داشته باشند.

روند صعودی شیوع کرونا در آذربایجان غربی آغاز شده است

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونای کشور نیز در این باره به خبرنگاران گفت: روند صعودی شیوع کرونا در آذربایجان غربی به همراه استان هایی نظیر آذربایجان شرقی، زنجان، فارس و سمنان آغاز شده است.

علیرضا رییسی افزود: اگر همین روند ادامه داشته باشد، تا ۱۰ روز آینده موج بسیار بلندی خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: تردد جاده‌ای در نوروز امسال ۱۰۰ درصد افزایش یافت و با کاهش رعایت‌ها برخی استان‌ها وارد موج چهارم شده اند.

وی اظهار کرد: هفته‌های آتی آمار فوتی‌ها سه رقمی و صعودی خواهد بود.

بستری‌شدگان سندرم حاد تنفسی در آذربایجان‌غربی به ۶۴۰ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: طبق آخرین برآورد، بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در استان به ۶۴۰ نفر رسیده که هشت نفر بیشتر از روز گذشته است.

دکتر جواد آقازاده افزود: از این تعداد، ۳۱۸ نفر مشکوک و ۳۲۲ نفر مبتلای قطعی به کرونا هستند.

وی بیان کرد: همچنین در حال حاضر ۱۶۸ نفر در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان های این استان بستری بوده و ۳۶ نفر نیز به ونتیلاتور متصل هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به ابتلای ۴۰۲ نفر، بستری شدن بیش از ۱۱۰ نفر و فوت چهار تن طی ۲۴ ساعت گذشته در استان اظهار کرد: با احتساب آمار امروز، کل فوت شدگان ناشی از کرونا در آذربایجان غربی به سه هزار و ۷۸۷ نفر رسید.

وی اضافه کرد: از کل بستری شدگان روزانه در آذربایجان غربی طی ۲۴ ساعت گذشته، ۶۱ نفر مربوط به ارومیه، ۲۱ نفر خوی و ۶ نفر در میاندوآب است.

آقازاده ادامه داد: تاکنون حدود ۱۲۵ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده اند.

آذربایجان غربی یکی از استان‌های با بیشترین میزان ابتلا و فوتی بر اثر کرونا در کشور به شمار می رود و با وجود سهم جمعیتی چهار درصدی، سهم مبتلایان و فوت شدگان در استان نسبت به کشور به ترتیب ۶.۵ و ۶ درصد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha