تداوم اقدامات کنترل‌کننده کووید۱۹ پس از پایان پاندمی نیز الزامی است

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه‌های کمبریج و لیورپول واقع در انگلیس با استفاده از یک مدل محاسباتی دریافتند نابودی کووید ۱۹ و رفع قرنطینه، حتی پس از واکسیناسیون عمومی، مستلزم اجرای وسیع‌تر و موثرتر تدابیر کنترل‌کننده از جمله استفاده از ماسک صورت، شست و شوی دست‌ها و حفظ فاصله اجتماعی است.

به گزارش روز پنجشنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، این مدل محاسباتی با استفاده از معادلات ریاضی، امکان بررسی نحوه شیوع کووید ۱۹ را در جریان سناریوهای احتمالی مختلف فراهم کرده است. همچنین کارآیی تدابیر کنترل کننده مختلف را بر جلوگیری از شیوع کووید ۱۹ با یکدیگر مقایسه می‌کند.

محققان با استفاده از این مدل محاسباتی توانستند آثار اجتماعی و اقتصادی استفاده از تدابیر مختلف را در دوره شیوع کووید ۱۹ ارزیابی کنند. بر اساس این بررسی پیامدهای اجتماعی و اقتصادی قرنطینه به مرور زمان افزایش می‌یابد؛ در حالی که هزینه تدابیر کنترل کننده‌ای مانند شست‌وشوی دست‌ها و حفظ فاصله اجتماعی افزایش نمی‌یابد. حتی ممکن است قابلیت دسترسی به برخی از این تدابیر مانند ماسک‌های صورت، به مرور زمان افزایش یافته و هزینه به‌کارگیری آن‌ها نیز کاهش یابد.

البته تدابیری مانند قرنطینه که مانع رفت و آمد افراد مبتلا به بیماری در جامعه می‌شوند،‌ تاثیر بیشتری بر جلوگیری از شیوع بیماری دارند. اما تدابیری مانند استفاده از ماسک که موجب کاهش ریسک انتقال می‌شوند، یک راهکار کم‌هزینه را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند.

بیماری کووید ۱۹ ظرف ۱۵ ماه گذشته بیش از  ۲.۷ میلیون نفر را در سراسر جهان به کام مرگ فرستاده است و دولت‌های سراسر جهان را وادار به اعمال محدودیت‌هایی کرده است که موجب آسیب اقتصاد جهانی شده‌اند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of the Royal Society Interface منتشر شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha