۱۱ اسفند ۱۳۹۹، ۱۸:۰۴
کد خبر: 84247771
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انگلیس خواستار فشار جامعه جهانی برای احیای دولت منتخب میانمار شد

لندن – ایرنا – وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به تشدید درگیری‌های اخیر در میانمار از جامعه جهانی خواست تا از تمام توان خود برای احیای دولت منتخب در این کشور استفاده کند.

به گزارش ایرنا، «دومینیک راب» روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای که در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد، گفت: یک ماه گذشت و ارتش میانمار همچنان به استفاده از خشونت برای حمایت از کودتا در این کشور ادامه می‌دهد.

وی افزود: مردم میانمار می‌خواهند صدای آن‌ها شنیده شود و تاکنون شجاعت زیادی را در برابر جنایت‌ها و بی‌رحمی‌های صورت گرفته در این کشور نشان داده‌اند.

وزیر خارجه انگلیس تصریح کرد که جامعه جهانی باید از تمام ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد برای اعمال فشار علیه خشونت‌ها در میانمارو احیای دولت منتخب در این کشور استفاده کند.

ارتش میانمار که به نام "تاتمادا" شناخته می‌شود، روز اول فوریه (۱۳ بهمن) با ادعای تقلب در انتخابات پارلمانی آبان ماه اقدام به تصاحب قدرت کرد. این کودتا یک دهه پس از پایان حکومت نظامی ۴۹ ساله روی داد و منجر به یک کارزار نافرمانی مدنی شامل اعتصابات و تظاهرات در سرتاسر این کشور جنوب شرقی آسیا شده است.

سازمان ملل به تازگی با استناد به اطلاعات معتبر اعلام کرد بر اثر شلیک روز یکشنبه نیروهای امنیتی میانمار به معترضان ضد کودتا دستکم ۱۸ نفر کشته و بیش از ۳۰ تن دیگر مجروح شدند.

این بالاترین تعداد تلفات روزانه در جریان سرکوب اعتراضات در میانمار بوده است. معترضان خواستار بازگشت به قدرت دولت غیرنظامی آنگ سان سوچی هستند که با کودتای روز اول فوریه برکنار شد. گفته می‌شود که در جریان اعتراضات روز یکشنبه حدود یک هزار نفر بازداشت شده‌اند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که مرگ معترضان بنا به گزارشها بر اثر تیراندازی با تیر جنگی در شهرهای یانگون ، داوی ، ماندالای ، مییک ، باگو و پوکوکو روی داده است و نیروهای نظامی همچنین از گاز اشک‌آور و سلاح‌های دیگری هم استفاده کرده‌اند.

دولت انگلیس روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای از قرار دادن تمام ژنرال‌های دولت کودتایی میانمار در فهرست تحریم‌های حقوق بشری لندن خبر داد.

این تحریم‌ها شامل ممنوعیت سفر و مسدود شدن دارایی افرادی می‌شود که در کودتای اخیر این کشور موازین حقوق بشر را نقض کرده‌اند. به این ترتیب ۲۵ ژنرال دولت میانمار از جمله رئیس ستاد مشترک ارتش و وزیر دفاع این کشور در فهرست تحریم‌های حقوق بشری انگلیس قرار گرفتند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha