اولین مرکز تفریحی و اقامتی در باغستان فردوس احداث می‌شود

بیرجند - ایرنا - شهردار باغستان فردوس گفت: با توجه به قابلیت‌های گردشگری باغستان و استقبال مردم از این منطقه، اولین مرکز اقامتی، تفریحی و گردشگری در بام باغستان احداث می‌شود.

مهدی قلی‌زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پروژه به مساحت هفت هکتار شامل واحدهای اقامتی، آلاچیق، مراکز خرید، شهربازی، فضای سبز، کافی شاپ و رستوران است که در حال تهیه طرح توجیهی و اخذ مالکیت آن هستیم.

وی اظهار داشت: با توجه به استقبال گردشگران و مردم منطقه از این بهشت پنهان کویر و با توجه به جهانی بودن قنات بلده فردوس و نیز ثبت دومین خیابان مشجر کشور در این شهر، مکانی به عنوان مجتمع تفریحی و اقامتی در نظر گرفته شده که دارای چشم‌انداز زیبا است.

شهردار باغستان گفت: برای احداث این مجتمع از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور درخواست اعتبار کردیم و دستور رییس سازمان مبنی بر لحاظ شدن در پروژه‌های ۱۴۰۰ و تامین اعتبار از محل ماده ۵۸ است.

وی افزود: احداث این مجتمع هم به بخش درآمدی شهرداری کمک می‌کند و هم می‌توانیم نیاز گردشگران و مسافران این منطقه را برای اسکان و اقامت مناسب مدیریت کنیم.

وی گفت: انتظار داریم طی بازدید نماینده مردم شهرستان و فرماندار، برای آغاز هرچه سریع‌تر این پروژه حمایت لازم صورت گیرد.

قلی‌زاده افزود: در طرح توجیهی که تهیه کردیم و مذاکراتی که با اداره منابع طبیعی داشتیم قرار شد کتابچه و طرح توجیهی برای تملک اراضی کنار جاده گناباد - باغستان برای اجرای طرح هادی و افزودن به منطقه گردشگری بام باغستان تهیه شود.

وی بیان کرد: با وجود اینکه تقریبا تمامی شهر باغستان باغ بوده و خانه باغ‌های بسیاری در این منطقه داریم اما برای مسافران و مردم شهرستان، بوستان و پارک مناسب در این شهر نداریم.

شهردار باغستان گفت: مسافران معمولا برای اقامت لحظاتی هرچند کوتاه و تفریح جلوی در منازل ساکنان اتراق می‌کنند، که هم برای ساکنان ایجاد مزاحمت می‌کند و هم چهره نامناسبی دارد.

وی افزود: یک بوستان و سه فضای سبز در طرح هادی شهری برای گردشگران و اهالی پیش بینی شده که اعتبارات کنونی شهرداری باغستان جوابگوی این اقدامات نیست.

قلی‌زاده گفت: اردوگاه آموزش و پرورش طبق مصوبه شورای آموزش و پرورش به همین منظور به شهرداری واگذار شد که این اردوگاه می‌تواند علاوه بر تامین نیازهای آموزش و پرورش تا حدی کمبود بوستان و پارک‌ها را در این منطقه جبران کند و امیدواریم به عنوان اردوگاه ملی اجرا شود و گردشگران هم از آن بهره‌مند شوند.

وی اظهار داشت: ۲۵۰ هکتار از ۴۵۰ هکتار اراضی کل شهر باغستان، باغات و فضای سبز است که نبود ماشین آتش نشانی مسئولیت ما را در این خصوص بیشتر می‌کند.

شهردار باغستان افزود: این شهرداری ماشین آلات حوزه خدمات شهری به ویژه ماشین جمع‌آوری زباله ندارد و باید برای جمع‌آوری زباله‌ها ماهانه ۱۰۰ میلیون ریال به شرکت خصوصی پرداخت کند.

وی گفت: طول شهر باغستان هفت هزار و ۲۰۰ متر بوده که برای اجرای پروژه‌های عمرانی و بهسازی معابر نیاز به ماشین‌آلات عمرانی است و وجود این وسایل هم به لحاظ درآمدی و هم به لحاظ خدمات‌دهی شهرداری می‌تواند بسیار مفید باشد.

قلی‌زاده افزود: اکثر زمین‌های باغستان قولنامه‌ای بوده و سند ملکی ندارد لذا شهرداری نمی‌تواند برای زمین‌های قولنامه‌ای پروانه صادر کند.

وی اظهار داشت: اکثر مالکان قولنامه قدیمی و دستی دارند که با رفع این مشکل و ثبت سند ملکی، شهرداری از محل درآمد حاصله از صدور پروانه، می‌تواند در توسعه زیرساخت‌های شهری بهتر عمل کند.

شهردار باغستان گفت: طی مناقصه‌ای چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات داخلی به حوزه خدمات شهری و فضای سبز اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: نزدیک به چهار هزار درخت در باغستان ثبت ملی شده که هم در نگهداری و هم در زمینه مبارزه با آفات و سم‌پاشی هزینه بسیار سنگینی دارد که شهرداری باید مدیریت کند.

وی گفت: بودجه  شهرداری در زمان دهیاری باغستان چهار میلیارد ریال بوده که در ۶ ماه دوم امسال به ۲۰ میلیارد ریال رسیده است.

قلی‌زاده افزود: در زمینه آسفالت معابر، پنج میلیارد و ۸۸۰ میلیون ریال اوراق مشارکت ۱۴۰۱ برای خرید قیر به شهرداری اختصاص یافته است و با این میزان اعتبار نمی‌توان بیشتر از سه هزار متر را آسفالت کرد لذا پیگیر جذب اعتبارات بیشتر از سازمان شهرداری‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه شهرداری باغستان مرداد امسال به‌طور رسمی فعالیت خود را با چهار نیرو آغاز کرد گفت: برنامه‌ای راهبردی برای بهبود وضعیت شهری و بهره‌وری از ظرفیت‌های شهر باغستان را داریم که تاکنون بخشی از آن محقق شده است.

شهردار باغستان گفت: شهرداری‌ها در حوزه درآمدی واقعا مشکل دارند و باید به سمت درآمد پایدار حرکت کنند.

وی اضافه کرد: از ضایعات موجود در شهرداری ۲ گلخانه ۳۰۰ متری با ۱۰ تا ۱۵ هزار قلمه انار، گل رز و انجیر با هزینه ۳۰۰ میلیون ریال را ایجاد کردیم تا در حوزه درختکاری و فضای سبز نهال مورد نیاز شهر را خودمان تامین کنیم و از این جهت در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

قلی‌زاده با بیان اینکه تنها راه توسعه و پیشرفت هر شهر وحدت و مشارکت همه جانبه شهروندان در اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های عمرانی آن شهر است گفت: تحقق برنامه‌های توسعه‌ای باغستان مشارکت شهروندان و شورای اسلامی شهر را در اجرای این پروژه‌ها می‌طلبد.

وی از آغاز عملیات اجرایی سه پروژه شهرداری باغستان در دهه فجر امسال خبر داد و افزود: اِلِمان شهدای گمنام که ابتدا در اختیار بسیج سازندگی بود، با پیگیری‌های انجام شده با یک میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات تملک دارایی‌های استان و یک میلیارد ریال آورده شهرداری، به شهرداری باغستان واگذار شد که در دهه فجر امسال کلنگ‌زنی و در صورت تامین به موقع اعتبارات طی یک سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اظهار داشت: درخصوص پیاده‌رو سازی که از نیازهای اساسی شهر محسوب می‌شود، ۱۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت ۱۴۰۱ از استانداری تخصیص یافته است.

شهردار باغستان گفت: در فاز اول میدان پلیس راه تا آرامستان بهشت علی ۲۰ درصد عملیات زیرسازی انجام شده که در دهه فجر عملیات اجرایی آن شروع شد.

او گفت: اِلِمان میدان شهرداری با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد ریال از دیگر پروژه‌هایی است که دهه فجر امسال کلنگ‌زنی شد.

قلی‌زاده افزود: نام‌گذاری این میدان در کمیته نامگذاری مطرح و اِلِمان به دلیل هزینه سنگین نگهداری و تعویض شده و تا پایان سال جاری امید است که اجرا شود.

وزیر کشور تیر امسال در ابلاغیه‌ای به استاندار خراسان جنوبی با تاسیس شهرداری در شهر باغستان از توابع بخش اسلامیه شهرستان فردوس موافقت کرد.

با توجه به موافقت به عمل آمده در خرداد ۱۳۹۹ درخصوص تبدیل روستای باغستان علیا از توابع بخش اسلامیه شهرستان فردوس به عنوان شهر باغستان و در اجرای تبصره  ذیل ماده (۶) آیین‌نامه اجرایی قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری جمهوری اسلامی ایران و تبصره (۱) ماده (۱) قانون شهرداری، با تاسیس شهرداری در شهر باغستان موافقت شد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان فردوس در ۲۰۰ کیلومتری بیرجند است.

این شهرستان که اثر ثبت جهانی قنات بلده را هم دارد، در مسیر عبور مسافران از چند استان و زائران به سمت مشهد مقدس است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha