۲۲ دی ۱۳۹۹، ۱۹:۰۲
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84182145
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

محیط زیست کردستان با زمان آبگیری سد ژاوه مخالفتی ندارد

سنندج - ایرنا - چند روزی است در رسانه‌های مختلف مطالبی در خصوص عملیات آبگیری سد ژاوه بدون رفع آلاینده‌های موجود در آن منتشر شده است که اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان در مطلبی اعلام کرد: این اداره کل مخالفتی با زمان آبگیری این سد در پایان سال جاری ندارد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، بهمن مرادنیا استاندار کردستان اویل آذرماه سال جاری در بازدید از سد ژاوه و سامانه انتقال آب به دشت‌های قروه و دهگلان و سد سورال خبر از آبگیری این سد تا پایان سال جاری را داد و گفت: مشکل فاضلاب سنندج از جمله دلایل به تاخیر افتادن آبگیری سد است و با ارتقا تصفیه خانه فاضلاب و قول وزارت نیرو این مشکل برای قطعی شدن آبگیری رفع خواهد شد.

اما رییس شورای سیاستگذاری آب و خاک کمیسیون آب و کشاورزی اتاق بازرگانی سنندج و تشکل زیست محیطی جمعیت کردستان سبز در مطالبی جداگانه در فضای مجازی خواستار جلوگیری از  آبگیری سد ژاوه به دلیل آلوده بودن آب ورودی به این سد شده‌اند؛ این درحالی است اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان با انتشار مطلبی اعلام کرد: با توجه به نظارت‌ها و پایش‌های انجام شده مشکلی در این راستا وجود ندارد و موافق آبگیری این سد در زمان تعین شده است.

در مطلب منتشر شده اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان آمده است: 

 یکی ازمبادی انتشار آلودگی شیرابه جایگاه زباله سنندج بود که اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان، پیشنهاد دهنده جمع آوری و الحاق شیرابه جایگاه زباله سنندج به تصفیه خانه فاصلاب بوده که مجری طرح این پیشنهاد را قبول و اجرای آن نیز تا امروز ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 دیگر اقدام مثبت، ارتقای تصفیه خانه فاضلاب بوده که اکنون در شرف اتمام بوده و پساب روستاهای بالادستی نیز دیگر منابعی است که پتانسیل آلایندگی را در صورت عدم تصفیه خواهند داشت که آنها نیز بزودی و با تامین اعتبار، کاهش و در نهایت حذف خواهند شد.

لذا با توجه به اینکه حذف بعضی منابع اصلی آلودگی توسط مجریان طرح از ۹۵  تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردارند و برنامه زمانبندی  برای حذف کامل، در مدت زمان چندماهه، موجه و عملیاتی است و این اداره کل نظارت و دقت نظرکافی در این خصوص را دارد چراکه شرایط ایده آل آبگیری برای هر سدی که آماده بهره برداری باشد، حذف کامل منابع آلاینده است.

در کل حذف منابع آلاینده می‌تواند به موازات بهره برداری از سد در فاصله کوتاهی محقق شود و لذا در راستای حفظ منافع عام و بهره برداری از پروژه عظیمی مانند سد ژاوه که برای آن هزینه هنگفتی شده، حفاظت محیط زیست استان مخالفتی با زمان آبگیری که پایان سال است، ندارد.

 سد ژاوه با ارتفاع ۹۰ متر و حجم بتن ریزی ۷۵۰ هزار متر مکعب در ۳۹ کیلومتری جنوب غربی سنندج احداث شده و  دارای رکورد بتن ریزی کشور با حجم ۱۲۱ هزار مترمکعب در ماه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha