۸ دی ۱۳۹۹، ۱۶:۱۷
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84164614
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کووید-۱۹؛ جدی‌ترین تهدیدِ بهداشت روان از زمان جنگ جهانی دوم

تهران-ایرنا- یک روانپزشک ارشد انگلیسی هشدار داد، بحران کووید-۱۹ از زمان جنگ جهانی دوم، بیشترین تهدید را برای بهداشت روان به بار آورده و تاثیر آنها تا سالها بعداز کنترل این بیماری ادامه خواهد داشت.

به گزارش دوشنبه ایرنا، روزنامه گاردین به نقل از دکتر آدرینا جیمز رئیس کالج سلطنتی روانپزشکان انگلیس نوشت: ترکیبی از این بیماری و تبعات اجتماعی و پیامدهای اقتصادی آن تاثیرات عمیق و پیچیده ای بر بهداشت روان دارد که تا مدتها بعد از مهار همه گیری ادامه خواهد یافت.

این گزارش افزود: بیش از ۱۰ میلیون نفر شامل یک و نیم کودک در نتیجه این بحران به حمایت روانی جدید یا بیشتر نیاز دارند.

این پیش بینی در حالی مطرح شده که شیوع ویروس در بریتانیا تشدید شده و این امر بر وجود طرحی تاکید دارد که تضمین می کند افرادی که دچار بیماری روانی شده اند یا وضعیت روانی انها وخیم تر شده است بسرعت به حمایت های موثر در سال های پیش رو دسترسی دارند.

در ابتدای همه گیری در انگلیس مطالبه دریافت خدمات بهداشت روانی در این کشور به دلیل حضور مردم در خانه و دور ماندن آنها از بیمارستان ها یا نبود خدمات درمانی کاهش یافت اما این درخواست اکنون افزایش یافته و نشانه ای دال بر فروکش کردن آن مشاهده نمی شود.

مرکز بهداشت روان انگلیس پیش بینی کرده در حالی که اکنون ۱۰ میلیون نفر به حمایت های بهداشت روان جدید یا بیشتری در نتیجه تبعات همه گیری کرونا نیاز دارند انتظار می رود حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر که قبلا مشکلات بهداشت روان نداشته اند به دلیل استرس شدید یا متوسط به درمان نیاز داشته باشند و یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نیز به دلیل افسردگی از خفیف تا شدید نیاز به درمان دارند.

این آمار شامل یک و نیم میلیون کودک در معرض افسردگی و اضطراب شدید است که در نتیجه انزوای اجتماعی، قرنطینه، بستری شدن یا مرگ اعضای خانواده شان این مشکل برای آنها پدید آمده است. این امار با توجه به این که تاثیر کامل آن در بین جوامع قومی، سیاه پوست، آسیایی تبار یا اقلیت ها، افراد دیابتی واضح تر است،  ممکن است افزایش یابد.

برخی می گویند از این استدلال که بهداشت روان در نتیجه همه گیری آسیب می بیند ممکن است برای مخالفت با قرنطینه یا محدودیت ها استفاده شود اما جیمز می گوید نباید در کنترل همه گیری تهدیدهای بهداشت روان نادیده گرفته شوند

به غیر از نگرانی های ناشی از بیماری خود افراد یا نزدیکانشان که تاثیر روانی جدیدی را بر جای می گذارد؛ ابتلا به بیماری نیز به خودی خود در گرفتار شدن در مشکلات روانی  بی تاثیر نیست. حدود یک  پنجم کسانی که در طول بهار تهویه مکانیکی دریافت کردند دچار اختلال ناشی از استرس شده اند.

این در حالیست که از دست دادن افراد بدون داشتن مجالی برای خداحافظی با آنها باعث غم و اندوه زیادی در بین افراد می شود و احتمال مشکلات ناشی از سلامت روان در بین کسانی بروز می کند که بیماری آنها طول می کشد. بعلاوه  نداشتن اطمینان در نتیجه مشکلات ناشی از بیکاری، مسکن و سختی های اقتصادی فشار بیشتری را بر روان افراد وارد می کند.

کووید-۱۹ اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر»  به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha