بازارهای جهانی در غیبت فناوری‌های نوین از دست می‌رود

شیراز- ایرنا- عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس گفت:یکی از دلایلی که صنایع ایران در حال از دست دادن بازارهای جهانی و صادراتی خود هستند، ضعف صنایع در بهره‌گیری از فناوری‌های نوین است.

یلدا راهدار، شنبه در جلسه کمیسیون فناوری اتاق فارس در شیراز که به شکل وبینار (مجازی)برگزار شد افزود: دانشگاه‌ها در این زمینه رسالت بزرگی بر عهده دارند و باید تولیدات علمی خود را به زبان صنعتگران نزدیک‌تر کنند، آنچه که به نظر می‌رسد تا امروز مغفول مانده است.
وی ادامه داد: علاوه بر وجود فاصله بین زبان صنعتگران با زبان فعالان دانشگاه، بسیاری از صنایع و بنگاه‌های تولیدی ما نیز تکنولوژی‌های قدیمی و فرسوده در اختیار دارند و در زمینه بهره‌مندی از فناوری دارای ضعف هستند.
او اظهار داشت: مدیران ارشد حوزه تولید در کشورهای پیشرفته باور دارند که کارخانه‌های هوشمند که پایه‌های آنها بر اساس استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال و هوش مصنوعی است باعث افزایش چشمگیر بهره‌وری و توانمندسازی کارکنان در زمینه کار هوشمندانه خواهند شد.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی فارس افزود: بحث ارتباط صنعت و دانشگاه سال‌هاست که در کشور مطرح است اما بین این دو مجموعه همچنان فاصله وجود دارد.
راهدار اضافه کرد: علم داده‌ها، امروزه به ابزاری قدرتمند برای تصمیم سازان و تصمیم‌گیران در سازمان‌ها تبدیل شده تا بتوانند مشکلات و مسائل سازمانی خود را مبتنی بر داده‌های موجود، ساماندهی و مدیریت کنند.
او گفت: امروزه علم داده نقش بسیار پررنگی در جهت ایجاد استراتژی‌های موفق در تصمیم‌گیری یا روابط تجاری ایفا می‌کند و بنابراین صنعتگران می‌توانند از علم داده‌ها برای مدیریت بهتر منابع استفاده کنند که در این زمینه نیز بنگاه‌های اقتصادی دارای ضعف‌ هستند.
راهدار افزود: از حدود یک سال قبل جلو فعالیت استخراج کنندگان رمز ارز گرفته شده با این وجود تاکنون هیچ ضوابط و دستورالعملی نیز تدوین و نهایی نشده است و این فرصت طلایی که در شرایط تحریم می‌توانست کمک حال صنعتگران باشد و برای کشور ارزش افزوده ایجاد کند عملا از دست رفته است.
رمز ارز یکی از انواع ارزهای مجازی است که از فناوری رمزنگاری در طراحی آن استفاده شده و معمولا به شکل غیرمتمرکز اداره می‌شود.
وی ادامه داد: آنچه تاکنون اتفاق افتاده است صرفا قیمت دستگاه های استخراج در سامانه بهین یاب بوده و تا این لحظه حتی حقوق دولتی مربتط با دستگاه های وارداتی اعلام نشده و این باعث شده است که همچنان تعدادی از استخراج کنندگان به صورت غیر قانونی فعالیت کنند و تعداد زیادی از دستگاه های موجود در کشور نیز خاموش باشند.
او گفت: تعلل در ساماندهی مراکز استخراج ارز و تعرفه غیر منطقی برق مصوب سبب شده که در کنار از بین رفتن این فرصت طلایی، منابع بسیاری نیز هدر برود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha