۶۰۰ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در کشور مشغول فعالیت هستند

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: بیش از ۶۰۰ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در سطح کشور مشغول فعالیت هستند. وقتی دانش‌آموزان به انجام پژوهش مسلط شوند، می‌توانند گام‌های موثرتری برای آینده کشور بردارند.

محسن حاجی میرزایی روز شنبه در مراسم تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر و فناروان برگزیده اظهار داشت: آموزش و پرورش نخستین سنگ پژوهش را بنا می گذارد؛ چرا که دانش‌آموزان را در بهترین دوره یادگیری در اختیار دارد.

وی افزود: افراد در جامعه یا در حال تلاش برای دستیابی به اهداف یا در تکاپوی حل مسائل هستند. در واقع می توان گفت حل مساله یکی از فراوان ترین کارکردها در زندگی انسان محسوب می شود.

حاجی میرزایی با بیان اینکه استمرار کارکرد انسانی حل مساله به عهده نظام یادگیری است، افزود: نظام یادگیری کمک می کند تا افراد نقش خود را به درستی ایفا کنند. همه افراد جامعه در جستجوی اهداف و در تلاش برای حل مسئله هستند. در واقع تلاش برای رفع بیم ها و اضطراب ها در جامعه اسلامی در مقام فردی و جمعی دنبال می شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پژوهش جزو لاینفک زندگی انسانی است، ادامه داد: پژوهش در واقع به معنای فهم دقیق روابط میان پدیده ها، روشن شدن مجهولات و توانمندی مرتب کردن مجهولات و بهره مندی از ظرفیت هاست.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: وقتی به بهبود الگوی حکمرانی در آموزش و پرورش فکر می شود، بنای پژوهشی رفیع  محسوب می شود که توانایی فراهم کردن این شایستگی را دارد.

وی با بیان اینکه پژوهش، نیاز واقعی هر جامعه ای است، اظهار داشت: امروز در معیارهای حکمرانی شایسته گفته می شود یک حکمرانی شایسته باید توانایی حل مساله را به صورت پایدار را داشته باشد. در این راستا پژوهش در گرو راهبردی ترین ماموریت هایی است که توسط جامعه دنبال می شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: دانش آموزان در دوران مدرسه بیشترین اثرپذیری و پایدارترین نقش پذیری را دارند و سنگ بنای شخصیت آنها در این دوره  گذاشته می شود.

وی ادامه داد: دانش آموزان پژوهشگر، در آینده دانشجویان توانمندی نیز خواهند شد که کسب و کار حرفه ای تری دارند و با شکل دادن روابط اجتماعی بهتر، توانایی حل مسئله را در جامعه افزایش می دهند.

وزیر آموزش وپرورش گفت: مسائلی در جامعه حل می شوند که درک مشترکی از حل آنها وجود داشته باشد، با ایجاد تفاهم در سطح ملی برای حل مسئله، توانایی جامعه افزایش می یابد.

به گزارش ایرنا، در این مراسم با حضور خانواده شهید محسن فخری‌زاده دانشمند برگزیده هسته ای و دفاعی کشور، از «برنامه کشوری معلم پژوهنده دانشمند شهید فخری‌زاده» رونمایی شد. همچنین سه دانش آموز پژوهشگر برگزیده به صورت نمادین مورد تجلیل قرار گرفتند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha