کتاب‌های درسی مبنای طراحی سوالات امتحان نهایی است

تهران - ایرنا - رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مبنای طراحی سوالات امتحانات نهایی کتاب‌های درسی است، گفت: اختیار طراحی سوالات از سطوح بالای شناختی ۵ تا ۲۵ درصد بر عهده طراحان است.

محسن زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره طراحی سوالات امتحانات نهایی اظهار داشت: طراحان سوالات امتحانات نهایی موظفند در چارچوب تعیین شده نسبت به طراحی سوال اقدام کنند و امسال چارچوب سوالات امتحانات نهایی را برای دانش‌آموزان منتشر کردیم و آن مبنای طراحی سوالات قرار گرفته است.

وی افزود: در چارچوب طراحی سوالات عنوان شده است که چگونه سوالات از اهداف کتاب درسی طراحی ‌می‌شود و در کدام سطح شناختی است همچنین نمونه سوالات هم ارائه شده و تکلیف دانش‌آموز و معلم درباره طراحی سوالات امتحانات نهایی روشن است. اگر دانش‌آموزان بر اساس چارچوب تعیین شده نسبت به مطالعه اقدام کنند با مشکل مواجه نخواهند شد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: سال گذشته سوالات امتحانات نهایی توسط دبیرخانه‌های کشوری دروس تحلیل شد تا بدانیم آیا سوالات خارج از کتاب‌های درسی بود یا نه و ضریب دشواری در چه حدی بوده است و تایید کردند که سوالات در چارچوب کتاب‌های درسی است. هر چه ضریب دشواری بالاتر باشد یعنی بخشی از دانش‌آموزان توانایی پاسخ به سوالات را دارند که موضوع درسی را به خوبی فهمیده باشند البته سوالات محدودی اینگونه هستند.

کتاب‌های درسی مبنای طراحی سوالات امتحان نهایی است

زارعی اضافه کرد: امیدواریم امسال هم سوالات استانداردی داشته باشیم؛ بلافاصله پس از برگزاری امتحان، سوالات را در معرض قضاوت قرار می‌دهیم تا در صورت وجود اشکال آن را اصلاح کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از سوالات امتحانات نهایی، استاندارد و خوب است و همه دانش‌آموزانی که کتاب درسی را مطالعه کردند، می‌توانند به آن پاسخ دهند، بخشی از سوالات به گونه‌ای است که دانش‌آموزانی که مطالعه دقیق‌تر دارند به آن پاسخ می‌دهند و بخشی از سوالات سطوح بالای شناختی را مورد توجه قرار می‌دهد و دانش‌آموزی که کاملاً به موضوع اشراف دارد می‌تواند به آن پاسخ دهد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در پایه دوازدهم تا ۲۵ درصد سوالات، سطوح بالای شناختی را مورد توجه قرار می‌دهد و در پایه یازدهم و دهم سهم آن کاهش می‌یابد. اختیار طراحی سوالات از سطوح بالای شناختی که ۵ درصد باشد یا ۲۵ درصد بر عهده طراحان سوالات است.

زارعی درباره پرداخت حق الزحمه عوامل برگزاری امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳ گفت: حق الزحمه با افزایش ۲۵ درصدی پرداخت شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha