انگلیس یازده مقام روسیه، ونزوئلا، پاکستان و گامبیا را تحریم کرد

لندن – ایرنا – همزمان با سالگرد تصویب اعلامیهٔ جهانی حقوق بشر، وزارت امور خارجه انگلیس روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای از تحریم ۱۱ سیاستمدار و مقام بلند پایه روسیه، ونزوئلا، پاکستان و گامبیا به دلیل آنچه دخالت این افراد در نقض حقوق بشر نامید خبر داد.

به این ترتیب دارایی افراد یادشده در انگلیس مسدود و از مسافرت به این کشور منع خواهند شد. 

به گزارش ایرنا، این برای سومین بار از تیر ماه گذشته است که دولت انگلیس پس از تصویب قانون شبیه به مگنیتسکی آمریکا، اشخاص حقوقی و حقیقی را در فهرست تحریم‌های خود قرار می‌دهد.

سنای آمریکا در سال  ۲۰۱۲ لایحه ای در خصوص همکاری های تجاری با روسیه، موسوم به قانون مگنیتسکی را تصویب کرد که به موجب آن تحریم‌هایی علیه برخی مقامات روسیه که از نظر امریکا متهم به نقض حقوق بشر هستند، در نظر گرفته است.

آمریکا در سال‌های اخیر از این قانون به عنوان ابزاری برای برخی مقامات عالی روسیه استفاده کرد و مانع سفر آنها به آمریکا شد.

در همین حال دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس تصریح کرد: تحریم‌های امروز پیام روشنی را به ناقضان حقوق بشر می‌فرستد که ما از ان‌ها حساب خواهیم کشید.

وزیر خارجه انگلیس بدون اشاره به تبعات سیاست‌های جنگ‌طلبانه و تداوم مشارکت این کشور در جنگ ائتلاف متجاوز سعودی در یمن مدعی دفاع از حقوق بشر و حاکمیت قانون در جهان شد.

انگلیس از زمان آغاز جنگ یمن که علاوه بر آمار بالای تلفات، ده‌ها هزار زخمی و ویرانی در این کشور مسلمان به‌جای گذاشته، مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.

این کشور تیرماه گذشته شماری از مقام‌های سعودی را به اتهام نقض حقوق بشر تحریم اما یک روز بعد اعلام کرد که فروش تسلیحات نظامی به عربستان را - به رغم حکم دادگاه - از سر می‌گیرد.

دیوان کیفری بین‌المللی هم دیروز با انتشار گزارشی درباره جنایات جنگی سربازان انگلیسی در عراق، نظارت فرماندهان این کشور را برای جلوگیری از وقوع چنین جرائمی، زیر سوال برد.

در این گزارش آمده است که مبنای معقولی وجود دارد که معتقد باشد انواع مختلف سوء رفتار توسط اعضای نیروهای مسلح انگلیس علیه غیرنظامیان عراقی در بازداشت، انجام شده است.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha