مشارکت گسترده ملت ایران در آیین تشییع پیکر شهدای خدمت، تیتر رسانه‌های انگلیس

لندن – ایرنا – حضور پرشور مردم کشورمان در آیین تشییع پیکر رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه شهید جمهوری اسلامی ایران و سایر شهدای سانحه هوایی، در رسانه‌های انگلیس بازتاب گسترده‌ای داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا در لندن، علیرغم سکوت مقام‌های لندن در خصوص ضایعه تلخ درگذشت رئیس جمهوری ایران و هیات همراه وی، شبکه‌های تلویزیونی و روزنامه‌های انگلیس از صبح امروز (سه‌شنبه) مراسم با شکوه وداع با شهدای خدمت را به عنوان جلوه‌ای از وحدت ملی در ایران، پوشش دادند.

شبکه خبری اسکای با انتشار ویدیویی از خیل عظیم جمعیت عزادار در تبریز نوشت: پیکر رئیس جمهوری ایران از آنجا به شهر مذهبی قم و سپس پایتخت تهران منتقل می شود. روز پنجشنبه هم پس از توقفی در بیرجند در مشهد خاکسپاری می‌شود.

این شبکه اضافه کرد: هستی امیری، یکی از اهالی تهران که در مراسم امروز شرکت کرد، به آسوشیتدپرس گفت: «از همان لحظه که [خبر سقوط] را شنیدیم... نگران بودیم که چه بلایی سر ما، او (ابراهیم رئیسی) و کشورمان خواهد آمد. همه ما [وقتی خبر درگذشت او منتشر شد] ویران شدیم.»

در ادامه می‌خوانیم: محمد بهشتی یکی دیگر از اهالی پایتخت ایران گفت که از شهادت چنین مدیر قدرتمندی ناراحت است.

او افزود: ما شوکه شدیم که چنین شخصیتی را از دست دادیم، شخصیتی که باعث افتخار ایران و تحقیر دشمنان شد. به ویژه در یک ماه گذشته دیدیم که چگونه قدرت او آمریکا و رژیم اسرائیل را تحقیر کرد و چگونه ایران را به عظمت رساند.

شبکه بی‌بی‌سی هم با اختصاص یک صفحه ویژه درخصوص برگزاری مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت نوشت: هزاران نفر در خیابان‌های ایران در پی سقوط بالگرد رئیس جمهوری این کشور شرکت کردند. تصاویر ویدئویی از راهپیمایی امروز نشان می‌دهد که آنها پرچم‌های ایران و تصاویر رئیس‌جمهور فقید این کشور را به اهتزاز در می‌آورند.

این شبکه البته با ادبیاتی شیطنت‌آمیز تلاش کرد تا افراد شرکت کننده در مراسم عزاداری امروز را طبقه خاصی از جامعه معرفی کند؛ اما در گزارش خود اعتراف کرد: مشارکت ایرانیان حامی نظام در مراسم امروز قابل‌توجه بود.

در همین پیوند «لیز دوست» خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی در تحلیلی نوشت: تشییع جنازه بزرگی از این دست در ایران، نه تنها برای عزاداری، بلکه برای ابراز قدرت و اتحاد میان مردم است.

تارنمای روزنامه‌های انگلیس نیز با اشاره به انبوه جمعیت شرکت کننده در مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت، به انعکاس این رویداد پرداختند. دیلی میل نوشت: هزاران نفر از مردم عزادار در خیابان های تبریز، امروز برای رئیس جمهوری فقید ایران تجمع کردند. سپس راه را برای کامیون سفید حامل تابوت [آیت‌الله] ابراهیم رئیسی و وزیر امور خارجه اش حسین امیر عبداللهیان به همراه هفت تن دیگر که در این تصادف کشته شدند، باز کردند.

تارنمای روزنامه «آی» هم اینگونه نوشت: فیلم‌های منتشر شده جمعیتی از ایرانیان را نشان می‌دهد که در ساعت ۹:۳۰ صبح به وقت محلی (۷ صبح به وقت انگلیس) در خیابان‌های تبریز واقع در شمال غرب ایران در حال راهپیمایی هستند.

فایننشال‌تایمز، دیلی تلگراف، دیلی میرور، مترو و دیگر مطبوعات انگلیس نیز با انتشار گزارش و اختصاص‌ صفحات ویژه، مراسم عزاداری امروز را منعکس کردند.

این درحالیست که مقام‌های دولت لندن بر خلاف واکنش اتحادیه اروپا و سازمان های بین‌المللی تاکنون به این حادثه واکنش نشان نداده‌اند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌ الرضا (ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل آمدند.

آیت الله سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهوری و تعدادی از محافظان و خدمه بالگرد از سرنشینان همراه رئیس‌جمهوری بودند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha