۸ آذر ۱۳۹۹، ۹:۱۰
کد خبر: 84126194
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

١٩ قاری مجوز قرائت حفص از عاصم دریافت کردند

۸ آذر ۱۳۹۹، ۹:۱۰
کد خبر: 84126194
١٩ قاری مجوز قرائت حفص از عاصم دریافت کردند

تهران- ایرنا- ۱۹ قاری و استاد قرآن در اختتامیه دوره تخصصی اقراء موفق به دریافت مجوز قرائت حفص از عاصم شدند.

هفت نفر از قرائت‌کنندگان قرآن کریم در سده دوم هجری قمری در نحوه خواندن برخی از کلمات قرآن با یکدیگر اختلاف داشتند که این افراد نحوه خواندن خود را از برخی تابعین (کسانی که صحابه رسول خدا را درک کردند) آموخته بودند که تابعین نیز به نوبه خود نزد صحابه آموزش دیده بودند. یکی از این هفت قاری عاصم و یکی از راویان وی حفص نام داشتند. 

روایت حفص از عاصم، قرائت‌ عامه است که قرائت همه صحابه بوده و همواره در زمان پیامبر (ص) و پس از رحلت ایشان تاکنون به عنوان متن قرآن شناخته شده و قرائات مختلف با آن سنجیده شده‌اند. قرائت حفص از ‌عاصم یک قرائت شیعی ناب و خالص است.

اقراء از نظر اصطلاحی به این معناست که قاری قرآن نحوه تلفظ و ادای دقیق کلمات قرآن را از استاد و شیخ قرائت آموزش می‌بیند و قاریان قرآن در کشورهای صاحب سبک قرائت؛ مانند مصر و سوریه و عراق دارای اجازه مکتوب هستند.
در روش اقراء، قاری قرآن نحوه تلفظ و ادای دقیق کلمات قرآن را از استاد و شیخ قرائت فرا می‌گیرد و الفاظ قرآن با دقت و امانت نسل به نسل و سینه به سینه حفظ شده و منتقل می‌شود و شورای عالی قرآن به منظور برقراری اتصال قرائت قرآن در جمهوری اسلامی ایران به اسناد معتبر شیوخ صاحب اجازه، از سال ۹۳ با دعوت از شیخ عصفور از مصر در این زمینه فعالیت‌هایی را آغاز کرد. 
در حال حاضر تعدادی از قاریان، حافظان و اساتید قرآن کریم در قالب دوره‌های تخصصی اقراء در محضر شیوخ قرائات حضور یافته و یک دوره کامل قرآن کریم را قرائت و اجازه ‌نامه قرائت را کسب کرده‌اند. 

به گزارش شورای عالی قرآن، مراسم اختتامیه دوره تخصصی اقراء مربوط به ٢٢ نفر از استادان، قاریان و حافظان کل قرآن، روز جمعه به صورت مجازی برگزار شد که این مراسم در ادامه برگزاری دوره‌های تخصصی اقراء بود که در چندسال اخیر با حضور شیخ محمد فهمی عصفور دنبال شد. باتوجه به پایان یافتن مدت حضور این استاد مصری در کشورمان و پس از شیوع ویروس کرونا، اقراء تعدادی از قاریان و حافظان نیمه تمام ماند. لذا این بخش از دوره طی سه ماه گذشته به صورت مجازی انجام شد و مراسم پایان دوره که به قرائت سوره کافرون تا پایان قرآن، سوره حمد و سوره بقره آیات یک تا پنج اختصاص داشت، روز گذشته برگزار شد.
از رویدادهای مهم در این برنامه، افتخار دریافت اجازه قرائات عشر توسط حفاظ کل قرآن هاشم سلطانی نژاد، حسین مناحی زاده و محمدجواد دلفانی بود. دانشمندان علوم قرآنی علاوه بر قرائات سبع یا قرائت های هفت گانه، از سه قرائت دیگر یاد می‌کنند که در مجموع به قرائات عشر یا قرائت‌های ده گانه معروف هستند.

در این مراسم همچنین حسن ربیعیان، علی اکبر ملکشاهی، بهروز یاری گل، مسعود عنایتی مقدم، احمد زرنگار، محمدمهدی بحرالعلوم، امیرمحمد زاهدی، امین پویا، سیدمحمدجواد حسینی، مهدی ساعد، مهدی عباسی، مهدی فروغی، علیرضا سبحانی، سید مصطفی حسینی، علی صالحی متین، علی اکبر رضائیان، علی محرابی، حجت الاسلام سیدمصطفی حسینی و حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد موسوی درچه ای، موفق به دریافت اجازه قرائت حفص از عاصم شدند.
با اعلام اخیر محمدتقی میرزاجانی معاون اجرایی شورای عالی قرآن، توسعه دوره های تخصصی اقراء در سراسر کشور با بهره گیری از ظرفیت حدود ١٠٠ قاری و حافظ کشورمان که دارای مجوز اقراء هستند به زودی اجرایی خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha