نخستین برنامه معاون قرآن وزارت فرهنگ چیست؟

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتصاب معاون قرآن و عترت این وزارتخانه، انتظارات خود از «شبیر فیروزیان» را مشخص کرده که با توجه به اهمیت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، بررسی نقاط قوت و ضعف این نمایشگاه را می‌توان مهمترین و نخستین برنامه این معاونت دانست. 

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دوشنبه ۲۵ اردیبهشت طی حکمی شبیر فیروزیان را به عنوان معاون قرآن و عترت این وزارت خانه منصوب کرد و از او خواست تا اهتمام خود را معطوف به برنامه‌ریزی برای تکمیل امور قرآنی و حاکم کردن جهت‌گیری قرآنی در تمامی بخش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کند.

اسماعیلی با برشمردن انتظارات خود از معاون جدید، خواسته است تا فعالیت‌های قرآنی به‌ویژه در حوزه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای توسعه پیدا کند و ضمن راهبری منسجم و ایجاد هم‌افزایی مؤثر در مجموعه‌ بخش‌های دینی این وزارت خانه، توجه ویژه ای به تعامل پیش‌برنده با فعالان حقیقی و حقوقی قرآنی کشور داشته باشد.

پیگیری اجرایی‌سازی منویات قرآنی رهبر انقلاب به ویژه در موضوع تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم، هماهنگ‌سازی ارکان فعالیت‌های دینی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعال‌سازی همه ظرفیت‌های معاونت‌ها و سازمان‌های وابسته برای توسعه فرهنگ قرآنی در کشور، راهبری کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ـ ترویجی قرآنی و برنامه‌ریزی و اقدام برای هم‌افزا نمودن ظرفیت‌های قرآنی در دولت مردمی و مکتبی و همچنین حمایت از تولید آثار و محصولات فرهنگی،هنری و رسانه‌ای فاخر قرآنی برای ترویج آموزه‌های قرآنی و سبک زندگی قرآنی در جامعه از مواردی است که وزیر فرهنگ به آن اشاره کرده است.

اسماعیلی از معاون جدید، خواسته است تا فعالیت‌های قرآنی به‌ویژه در حوزه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای توسعه پیدا کند و توجه ویژه ای به تعامل پیش‌برنده با فعالان حقیقی و حقوقی قرآنی کشور داشته باشد

تکریم و بهره‌مندی از تجارب پیشکسوتان و صاحب‌نظران قرآنی کشور و ارتباط مستمر با آنان، راهبری جریان صدور مجوز، نظارت و حمایت از فعالیت‌های قرآنی مردم‌نهاد در کشور، استقرار دبیرخانه دائمی نمایشگاه‌های قرآنی کشور، ارتقای کیفی و کمّی نمایشگاه‌های قرآنی به‌ویژه نمایش دستاوردها و افتخارات قرآنی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، توسعه کیفی و کمّی ترجمه‌های قرآن کریم و صدور مجوز انتشار ترجمه‌های ممتاز و مورد نیاز برای انس بیشتر اقشار مختلف جامعه با معارف قرآنی و همچنین تلاش و همکاری در توسعه آموزش‌های عمومی قرآن با هدف ارتقای سواد قرآنی در کشور از دیگر مواردی است که اسماعیلی از فیروزیان خواسته است.

ایرنا در گزارشی که اوایل اردیبهشت منتشر شد، ضمن بررسی عملکرد معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از برپایی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در ابتدای سال گذشته و سال جاری به عنوان مهمترین فعالیت های افتخارآمیز این معاونت اشاره کرد. اگرچه بیماری علیرضا معاف معاون پیشین این وزارت خانه باعث شد تا اسماعیلی حدود یک ماه قبل از برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن، ادامه کار نمایشگاه را به فیروزیان واگذار کند و برپایی نمایشگاه امسال به عنوان برگ زرینی در کارنامه معاف و فیروزیان شمرده شد.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با ارائه گزارشی از برنامه های هر یک از بخش های مختلف نمایشگاه به خبرنگاران وعده داد تا یک نشست خبری برای بررسی نقاط قوت و ضعف نمایشگاه برگزار کند.

اینک شاید بتوان گفت با توجه به حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انتصاب فیروزیان، مهمترین برنامه وی بررسی عملکرد نمایشگاه قرآن کریم و برنامه ریزی برای نمایشگاه سی و دوم است که اسماعیلی نیز در حکم خود از زوایای مختلف به این مساله پرداخته است. 14 طرح قرآنی در روزهای پایانی سال گذشته توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دستاوردهای قرآنی دولت سیزدهم رونمایی شد که این طرح ها نیز به عنوان مهمترین برنامه های این معاونت قابل توجه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha