کمیسیون اروپا نگران سایه ملی‌گرایی بر روند ساخت و توزیع واکسن کرونا

تهران - ایرنا - رئیس کمیسیون اروپا با بیان اینکه ۱۶ میلیارد یورو با کمک جامعه مدنی، سازمان جهانی بهداشت، گروه ۲۰ و همراهی ۴۰ کشور جهان برای انجام تحقیقات در زمینه ساخت واکسن کرونا جمع آوری شده است، نسبت به پیامدهای ملی‌گرایی در تولید واکسن و احتمال به خطر افتادن جان انسان‌ها ابراز نگرانی کرد.

«اورزورلا فون درلاین» روز چهارشنبه در توئیتی در حساب کاربری خود نوشت: با جامعه مدنی، سازمان جهانی بهداشت، گروه ۲۰ و دیگران، بیش از ۴۰ کشور را گرد هم‌ آوردیم تا  ۱۶ میلیارد یورو برای تامین هزینه تحقیقات در مورد واکسن‌ها، آزمایش‌ها و درمان‌ها برای سراسر جهان جمع‌آوری کنیم. 

همچنین به نوشته روزنامه «سو دوئست» فرانسه، او با هشدار نسبت به پیامدهای ملی‌گرایی در تولید واکسن در به خطر انداختن جان انسان‌ها گفت: ملی‌گرایی واکسنی، زندگی‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد، همکاری در خصوص واکسن آنها را نجات می‌دهد.

او افزود:‌ باید اطمینان حاص شود که شهروندان در اروپا و دیگران در سراسر جهان به آن دسترسی دارند. هیچ یک از ما در برابر این بیماری ایمن نخواهیم بود مگر زمانی که همه ما در مقابل آن ایمن شویم.

به گزارش روزنامه «سو دوئست» از خبرگزاری فرانسه، فون درلاین صبح  چهارشنبه در نخستین سخنرانی خود - در پارلمان اروپا در بروکسل - برای تجدید روحیه اتحادیه اروپا که به دنبال بحران ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ تضعیف شده، خطوط اصلی سیاست‌های این اتحادیه برای سال میلادی آینده را تشریح کرد.

تلاش‌ها برای تولید واکسن کرونا در سراسر جهان همچنان ادامه دارد؛ اروپا، آمریکا و ... . به دنبال اعلام رئیس جمهوری روسیه در دستیابی این کشور به واکسن کرونا که نخستین کشور جهان در این زمینه بود و نیز موفقیت‌هایی که در دیگر نقاط از جمله فرانسه و چین به دست آمد،‌ در تازه‌ترین اقدام و با وجود هشدار مقام‌های بهداشتی آمریکا درباره تعجیل در تولید و عرضه واکسن، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در تاکتیکی انتخاباتی وعده داده که واکسن کرونا تا سه تا چهار هفته آینده آماده می‌شود.  

روز گذشته چین نیز اعلام کرد که واکسن کرونا تا اوایل نوامبر در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت داروسازی آمریکایی «فایزر» هم از احتمال تولید و توزیع واکسن کرونا پس از تایید موثر و ایمن بودن آن تا پیش از پایان سال جاری میلادی(دی) در آمریکا خبر داده است. او گفته واکسن ویروس کرونا در صورت ایمن و موثر بودن احتمالا تا پیش از پایان سالجاری میلادی میان آمریکایی‌ها توزیع می‌شود.  

فایزر یکی از سه شرکتی است که در حال حاضر در مراحل پایانی آزمایش واکسن قرار دارد. دو شرکت دیگر یعنی «مدرنا» (Moderna) و «آسترازنکا» (AstraZeneca) روز شنبه اعلام کردند آزمایشات خود را پس از یک توقف کوتاه به دلیل بروز واکنش‌های منفی بر روی یک فرد داوطلب از سر گرفته‌اند.  

این تحولات در حالی اتفاق می‌افتد که کارشناسان و دانشمندان بیماری‌های عفونی در هفته‌های اخیر نسبت به تلاش‌های ترامپ مبنی بر فشار وی بر سازمان غذا و داروی آمریکا برای ورود واکسن کووید-۱۹ به بازار پیش از انجام آزمایش‌های کافی، ابراز نگرانی کرده بودند.  

در تاریخ ۸ سپتامبر (۱۸ شهریور)، ۹ شرکت دارویی از جمله فایزر در بیانیه‌ای متعهد شدند که در تلاش برای تولید واکسن ویروس کرونا، ایمنی را در اولویت قرار داده و "یکپارچگی روند علمی" را حفظ می‌کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha