تصمیم نژادپرستانه ترامپ درباره اولویت‌دهی آمریکا در تزریق واکسن کرونا

تهران – ایرنا – دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد برخلاف توصیه های سازمان جهانی بهداشت و نهادهای بین المللی، روز سه شنبه با صدور دستوری، شهروندان این کشور را در اولویت دریافت واکسن های بیماری کووید ۱۹ قرار دهد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ ترامپ که با انتقادهای تند و گسترده در باره عملکرد دولتش در برخورد با بحران همه گیری ویروس کرونا روبه رو شده است، درپی اطمینان خاطر یافتن از  ساخت و توزیع سریع واکسن برای این بیماریست.

رویترز افزود: با اینکه انگیزه لزوم صدور فرمان اجرایی برای تضمین دسترسی همه شهروندان ایالات متحده به واکسن، مشخص نیست، اما به نظر می رسد بخشی از آن تاکید بر سیاست "نخست آمریکا"ی ترامپ پیش از به قدرت رسیدن جو بایدن رئیس جمهوری منتخب پیروز در انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان ماه) در ۲۰ ژانویه (اول بهمن ماه) باشد.

یک مقام بلندپایه دولت آمریکا با اعلام این مطلب،  خبر روزنامه نیویورک تایمز را در باره مخالفت کاخ سفید با پیشنهاد اواخر تابستان شرکت داروسازی فایزر برای فروش شمار بیشتری واکسن رد کرد و گفت: دولت اطمینان دارد که تا پایان سه ماهه دوم ۲۰۲۱، واکسن کافی برای مایه کوبی همه کسانی که خواستار واکسینه شدن هستند، در اختیار خواهد داشت.

کاخ سفید قرار است روز سه شنبه در نشستی با سخنرانی ترامپ و دیگر مقام ها، برنامه های توزیع واکسن کرونا را توضیح دهد، اما شرکت های آمریکایی ساخت واکسن فایزر و مادرنا از حضور در آن خودداری کرده اند. نماینده تیم انتقال قدرت بایدن رئیس جمهوری منتخب از حزب دموکرات نیز به این نشست دعوت نشده است.

به گفته یک مقام آمریکا؛ شیوه نامه های سازمان های دولتی برای کمک به دسترسی دیگر کشورها به واکسن در پی برآورده شدن تقاضای شهروندان ایالات متحده، بر اساس این فرمان اجرایی آماده خواهد شد.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز؛ شاید فایزر نتواند به علت تعهداتش به دیگر کشورها، تا ژوئن (خرداد) آینده مقدار بیشتری واکسن در ایالات متحده توزیع کند. یک مقام آمریکا گفته است: با توجه به قرار داشتن واکسن فایزر در مرحله آزمایش بالینی در تابستان گذشته، دولت برای دسترسی به چندین واکسن در حال آزمایش، آنها را پیش خرید کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان