۱۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۳۹
کد خبرنگار: 2971
کد خبر: 84031474
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بلاروس در التهاب بعد از انتخابات؛ دستگیری رهبران مخالف

مسکو - ایرنا - شبکه تلویزیون دولتی بلاروس از دستگیری یک نفر از رهبران مخالفان دولت بلاروس در مرز هنگام فرار به اوکراین و نیز دستگیری دو تن دیگر از رهبران در خاک اوکراین خبر داد.

شبکه تلویزیون دولتی بلاروس۱ روز سه شنبه اعلام کرد: ماریا کولسنیکووا عضو هیات مدیره شورای هماهنگی مخالفان دولت بلاروس بامداد امروز در هنگام تلاش برای عبور غیرقانونی از مرز بلاروس با اوکراین دستگیر شد.

بر اساس این گزارش، کولسنیکووا بامداد امروز در یک خودرو شخصی به همراه آنتون رودننکوف و ایوان کراوتسوف بود و در هنگام بازبینی خودرو در گذرگاه مرزی بلاروس با اوکراین، با سرعت خودرو را به سوی مرز اوکراین راندند.
 به گفته آنتون بیچکوفسکی سخنگوی کمیته مرزبانی بلاروس، در محدوده مرزی این کشور با بلاروس تدابیر شدید امنیتی برای محافظت از مرز بکار گرفته شده است.

 وی افزود: خودرو حامل رهبران مخالفان دولت، از کنترل گمرکی بلاروس عبور کرد اما راننده خودرو پس از مشاهده گروه مرزبانان بلاروسی، بدون اینکه قصد توقف داشته باشد، سرعت خود را افزایش داده تا از دست مرزبانان فرار کند.

 سرنشینان خودرو پس از دور شدن آن از گذرگاه مرزی، خانم کولسنیکووا را از ماشین به بیرون پرت کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی «بلاروس۱» رودننکوف و کراوتسوف دو عضو شورای هماهنگی مخالفان دولت بلاروس، وارد خاک اوکراین شدند و مرزبانان اوکراینی آنها را دستگیر کردند.

خبرگزاری ریانووستی هم در گزارشی به نقل از آنتون بیچکوفسکی سخنگوی کمیته مرزبانی بلاروس از دستگیری ماریا کولسنیکووا خبر داد. 

 وی وضع سلامتی مولسنیکووا را خوب توصیف کرد که نیازی به مداوا ندارد.

مخالفان لوکاشنکو "شورای هماهنگی" تشکیل  داده‌اند که یکی از اهداف این شورا فراهم کردن زمینه انتقال قدرت در بلاروس بوده است.

اعتراض ها در این کشور که از یک ماه پیش آغاز شده است همچنان جریان دارد و مقامهای بلاروسی اعلام کردند که دهها هزار نفر روز یکشنبه در این کشور تظاهرات و نیروهای امنیتی ۶۳۳ نفر از معترضان را بازداشت کردند.

این تظاهرات در مینسک و دیگر شهرهای بزرگ برگزار شد و آمار دقیقی از میزان شرکت کنندگان منتشر نشده است، اما «آلس بیالیاتسکی» رییس سازمان حقوق بشری «ویاسنا» شمار معترضان در مینسک پایتخت بلاروس را بیش از یکصد هزار نفر برآورد کرد.
دور تازه اعتراض ها در بلاروس که پس از انتخابات ریاست جمهوری نهم اوت (۱۹ مرداد) آغاز شد به لحاظ میزان مشارکت‌ و ادامه تظاهرات، بی‌سابقه است.
مسؤولان انتخاباتی می‌گویند که لوکاشنکو با کسب ۸۰ درصد آرا برای ششمین بار به ریاست جمهوری انتخاب شده اما مخالفان مدعی هستند که در انتخابات، تقلب شده است. رسانه‌ها خبر داده اند که در روزهای آغازین اعتراض ها، حدود ۷ هزار نفر بازداشت شده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha