رخ‌نمایی برج آزادی در کازان؛ تکاپوی تجار ایرانی برای تقویت حضور در بازار حلال

مسکو- ایرنا- پانزدهمین اجلاس بین‌المللی گروه راهبردی روسیه – جهان اسلام موسوم به کازان فروم در حالی روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در کازان مرکز جمهوری تاتارستان روسیه گشایش یافت که علاوه بر حضور هیأت‌هایی از بخش‌های دولتی و خصوصی کشورمان، ماکت برج آزادی به عنوان نماد ایران در نمایشگاه جانبی این اجلاس جلوه خاصی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پاویون جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه در آیینی با حضور سفیر کشورمان در مسکو و سرکنسول ایران در کازان به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

رخ‌نمایی برج آزادی در کازان؛ تکاپوی تجار ایرانی برای تقویت حضور در بازار حلال

کاظم جلالی سفیر ایران در فدراسیون روسیه در این آیین از غرفه‌های ۱۲ شرکت حضور یافته در این نمایشگاه بازدید کرد و در گفت ‌وگوی صمیمی با تجار و بازرگانان کشورمان، بر تلاش دوچندان برای بهره‌گیری از فرصت دوره طلایی مناسبات تهران – مسکو در راستای ارتقای مبادلات تجاری دوجانبه تأکید کرد.

رخ‌نمایی برج آزادی در کازان؛ تکاپوی تجار ایرانی برای تقویت حضور در بازار حلال

جلالی همچنین در ادامه این بازدید از غرفه بزرگ میربیزینس بانک (بانک روسی که صد در صد سهام آن متعلق به بانک ملی ایران است) بازدید و با اشاره به اجرای آزمایشی قانون بانکداری اسلامی در چهار منطقه فدراسیون روسیه از جمله تاتارستان، آمادگی کشورمان را برای تبادل تجربیات در این عرصه به طرف روس اعلام کرد.

رخ‌نمایی برج آزادی در کازان؛ تکاپوی تجار ایرانی برای تقویت حضور در بازار حلال

کدام شرکت‌ها به کازان آمده‌اند؟
بنا بر اعلام مجری پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین‌المللی صنعت حلال کازان، در این نمایشگاه که حضور شرکت‌های داخلی با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران و حمایت موثر شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی همراه بود،‌ شرکت‌هایی در این نمایشگاه حضور یافته‌اند که از ظرفیت و توان صادرات محصولات به سایر کشورها برخوردار هستند.
علیرضا جعفری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پاویون جمهوری اسلامی ایران در سال جاری در فضایی به وسعت ۲۶۰ مترمربع و با طراحی ماکت میدان آزادی تهران به ارتفاع حدود هفت متر، در موقعیت مناسبی در این نمایشگاه و در مجاورت غرفه جمهوری تاتارستان روسیه، میزبان این اجلاس قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت پارس کارن با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای سومین بار به برپایی پاویون در ۱۵ دوره برپایی نمایشگاه کازان اقدام کرده است، گفت: وسعت این پاویون از سال‌های گذشته بیشتر است و نسبت به سال گذشته که ۱۵۰ مترمربع مساحت داشت، به لحاظ ابعاد و نیز موقعیت مکانی شرایط بهتری دارد.
وی ادامه داد:‌ حامی کشت ایرانیان، روژین تاک، کشت و صنعت مغان، زر مارکارون، میهن، سحر، افق کوروش، پاکسان، ساینا،‌ آپادانا سرام، آتیه صبا و پگاه حضور یافته‌اند.
مجری پاویون ایران در نمایشگاه صنعت حلال کازان، ارتقای سطح حضور کشورمان در این نمایشگاه را مرهون پیگیری‌های قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی، سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه های جمهوری اسلامی ایران در داخل کشور و همچنین زحمات و تلاش‌های سرکنسولگری کشورمان در کازان در تعامل و هماهنگی مطلوب با سفارت ایران دانست.
جعفری گفت: اهمیت این دوره اجلاس روسیه – جهان اسلام در کازان روسیه از آن جهت بیشتر است که این شهر به عنوان مرکز جمهوری تاتارستان میزبان اجلاس آتی سران گروه بریکس در اول تا سوم آبان‌ماه خواهد بود.

رخ‌نمایی برج آزادی در کازان؛ تکاپوی تجار ایرانی برای تقویت حضور در بازار حلال

میربیزینس بانک و اندیشه توسعه بانکداری اسلامی
میربیزینس بانک، دیگر مؤسسه اقتصادی است که پرچم ایران را در نمایشگاه صنعت حلال کازان به اهتزاز درآورده است.
محمدحزار مدیرعامل این بانک در گفت و گو با ایرنا با اشاره به آغاز به کار شعبه این بانک در کازان از سال ۲۰۱۸ میلادی در پی دیدار با رئیس‌جمهوری تاتارستان گفت: این شعبه به تجار ایرانی که با طرف روسی مبادلات اقتصادی دارند و نیز فعالان اقتصادی تاتارستان و روسیه در تعاملات تجاری با تهران خدمات ارائه می‌کند و بیش از دو هزار دانشجوی ایرانی در حال تحصیل در دانشگاه‌های تاتارستان نیز از خدمات این شعبه در دریافت وجه از والدین خود از ایران بهره‌مند هستند.
وی ادامه داد: میربیزینس بانک علاوه بر فعالیت در عرصه بانکی،‌اقدام به ثبت شرکتی با عنوان میراث در سال ۲۰۲۰ میلادی نموده است که با توجه به اینکه تاتارستان از مناطق پیشرو روسیه در اجرای بانکداری و فاینانس اسلامی است، خدماتی در این زمینه ارائه می‌کند و موفق به ثبت فعالیت خود به عنوان یکی از چند شرکت انگشت‌شمار در بانک مرکزی روسیه در زمینه بانکداری اسلامی شده است.
حزار گفت: در نمایشگاه بین‌المللی کازان، فعالیت‌های این شرکت در زمینه ارائه خدمات بانکی در قالب عقود اسلامی مرابحه و مضاربه که به تأیید اداره روحانیت جمهوری تاتارستان رسیده است به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود.
وی ادامه داد: حضور در نمایشگاه کازان طی سال‌های گذشته مراجعه‌کنندگان به میربیزینس بانک و نیز شرکت میراث را افزایش داده است به گونه‌ای که در یکسال گذشته حجم فعالیت شرکت میراث، ۴۰۰ درصد رشد داشته است.


پیش از این، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کازان با اشاره به آغاز به کار پانزدهمین اجلاس گروه راهبردی روسیه – جهان اسلام از روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ گفته بود: مواضع و ظرفیت‌های ایران توسط هیأت‌های بخش‌های دولتی و خصوصی در این اجلاس تبیین و معرفی می‌شود.
داود میرزاخانی با اشاره به پیش‌بینی حضور افزون بر ۲۰ هزار نفر از یکصد کشور جهان در این اجلاس بین‌المللی در مرکز نمایشگاهی کازان اکسپو افزود: جمهوری اسلامی ایران هم در دو سطح دولتی و خصوصی، حضور پررنگی در این اجلاس خواهد داشت.
به گفته وی، برگزاری نشست تخصصی ویژه مناسبات ایران و روسیه نیز از برنامه‌های این اجلاس خواهد بود.
اجلاس بین‌المللی اقتصادی روسیه – جهان اسلام از سال ۲۰۰۹ تاکنون در شهر کازان پایتخت جمهوری تاتارستان روسیه به عنوان دروازه ورود اسلام به سرزمین‌های شمالی و با هدف توسعه و تقویت روابط تجاری، اقتصادی، علمی، فنی،‌اجتماعی و فرهنگی بین روسیه و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برگزار می‌شود.
پانزدهمین دوره این اجلاس و نمایشگاه‌های جانبی آن روز شنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه جاری به کار خود پایان می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha