افراد سیگاری در صورت ابتلا به کرونا، فرم شدیدتر بیماری را تجربه خواهند کرد

قم- ایرنا- مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم گفت: سطح ایمنی بدن افراد سیگاری در مقابل ویروس کرونا بسیار پایین‌تر از سایر افراد است و در صورت ابتلا، فرم شدیدتر بیماری را تجربه خواهند کرد.

دکتر محمد نیک‌پور روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: بیماری کرونا جزو سندروم‌های حاد تنفسی شناخته می‌شود و هدف اصلی آن آسیب به ارگان تنفسی است.

وی با اشاره به این‌که ارگان تنفسی برای حفاظت از خود به سیستم ایمنی نیاز دارد، اضافه کرد: قسمتی از این ایمنی، از ایمنی کلی بدن به دست می‌آید و قسمت دیگر مربوط به ایمنی دستگاه تنفسی است که از ترشحات و دفاعیات دستگاه تنفسی مثل مژک و ایمونوگلوبل‌ها حاصل می‌شود.

وی با بیان این‌که ایمنی تنفسی در افراد سیگاری کاهش می‌یابد، ادامه داد: در افراد سیگاری مژک‌ها که عامل خروج ترشحات و عفونت‌ها از سیستم تنفسی مثل ریه، حنجره و سینوس است، ‌فلج می‌شود که فلج شدن مژک‌ها، باعث غلیظ شدن ترشحات می‌شود.

نیک‌پور تصریح کرد: این مساله باعث می‌شود سیستم ایمنی فرد سیگاری ضعیف شود و اگر این فرد دچار بیماری‌های عفونی شد، سریع‌تر ویروس بر وی غلبه خواهد کرد.

وی بیان کرد: از سوی دیگر، افراد سیگاری از نظر تغذیه‌ای ضعیف‌تر هستند، اشتهای کمتری دارند و مواد غذایی کمتری به بدنشان می‌رسد و در نتیجه باعث کاهش سطح ایمنی بدنشان می‌شود.

به گفته وی،‌ فاصله‌گذاری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی که از موارد مهم در پیشگیری از ابتلا به کروناست، در افراد سیگاری کمتر رعایت می‌شود.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم افزود: این افراد سیگار و قلیان را به هم تعارف می‌کنند و باعث می‌شود تماس‌های لمسی افزایش ‌یابد و انتقال بیماری در این افراد شایع شود.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر، افراد سیگاری به‌صورت جمعی کنار هم می‌نشینند و فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک را رعایت نمی‌کنند و باعث انتشار بیماری و همه‌گیری آن می‌شوند.

وی تاکید کرد: در افراد سیگاری دوره طولانی بیماری گزارش‌شده است و دلیلی دال بر این‌که سیگاری‌ها کمتر به کرونا مبتلا می‌شوند، وجود ندارد.

نیک‌پور با بیان این‌که سیگار الکترونیک متفاوت از سیگارهای معمولی نیست، خاطرنشان کرد: سیگارهای الکترونیک مژک‌های داخل حفره بینی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، فلج می‌کند و باعث می‌شود به‌صورت ویژه‌تری خطر کاهش ایمنی برایشان به وجود آید.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha