مخالفت با دستور ترامپ برای حذف آرای مهاجران غیرمجاز در آمریکا

تهران – ایرنا – دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای حذف مهاجران غیرمجاز مقیم آمریکا از سرشماری بعدی برای تعیین حوزه های رای گیری انتخابات کنگره، واکنش اعتراض آمیز شدید و گسترده دمکرات ها و گروه های مدنی ایالات متحده و تهدید به اقدام قانونی را به دنبال داشته است.

این دستور در صورت رسیدن به مرحله اجرا، ممکن است با حذف شمار زیادی از جمعیت غیر سفید و رنگین پوست مهاجر که به صورت غیرقانونی در ایالات متحده سکونت دارند، به نفع حزب جمهوری خواه و ترامپ باشد، زیرا حوزه های رای گیری ایجاد خواهد کرد که شمار بیشتری از مهاجران را نادیده می گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز ، بر اساس یادداشت ترامپ؛ به حساب آوردن مهاجران غیرمجاز در جمعیت هر ایالت با هدف طراحی دوباره حوزه های رای گیری فدرال برای کنگره ممکن است منتج به اختصاص دادن ۲ یا سه کرسی بیشتر کنگره به برخی حوزه ها شود.کارشناسان آمارگیری ایالات متحده این اقدام را از نظر قانونی مشکوک می دانند که به آسانی قابلیت اجرایی ندارد.این برنامه همچنین موجب خواهد شد که ایالت های پرجمعیت مخالف ترامپ که شمار زیادی مهاجر دارند، کرسی های خود را در مجلس نمایندگان ۴۳۵ نفری، از دست بدهند که شامل ایالت های پرجمعیت مانند کالیفرنیا با ۵۳ نماینده و نیویورک با ۲۷ نماینده در این نهاد قانونگذاری می شود.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان این اقدام را غیرقانونی و هدف از آن را تزریق هراس، نگرانی و بی اعتمادی به افراد آسیب پذیر و جوامعی دانست که از لحاظ سنتی به حساب آورده نمی شوند.

قانون اساسی ایالات متحده آشکارا می گوید که طراحی حوزه های انتخابیه نمایندگان کنگره باید بر اساس تمامی اشخاص و جمعیت هر حوزه باشد که در آمارگیری های ۱۰ ساله سرشماری می شوند.

به گزارش ایرنا؛ ایالت هایی مانند نیویورک که توسط فرمانداران دمکرات اداره می شوند و گروه های مدافع حقوق مدنی و شهروندی نیز تهدید به چالش قانونی علیه این دستور کرده اند و یا گفته اند که در نظر دارند به چنین اقدامی دست بزنند.

انتخابات سراسری بعدی ریاست جمهوری و کنگره ایالات متحده در میان اعتراض های مدنی به تبعیض نژادی، همه گیری و تلفات وحشتناک ویروس کرونا و رکود اقتصادی کم سابقه در این کشور، قرار است در ۱۳ آبان سال جاری برگزار شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha