سکانس جدید ضدعفونی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت

تهران- ایرنا- مسئولان بارها اعلام کردند حمل و نقل عمومی مستعدترین جا برای انتقال کروناست؛ از ابتدای شیوع این ویروس منحوس نیز اتوبوس ها و متروی تهران به صورت مستمر ضدعفونی می شود و حالا مدیران شهری می گویند که این عمل وارد سکانس جدید خود شده است.

نمی توان کتمان کرد که میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی در کلانشهر تهران به شدت کاهش یافته و به همان نسبت تعداد مبتلایان به ویروس کرونا افزایشی روز افزون دارد و یکی از مستعدترین نقاط برای شیوع کرونا حمل و نقل عمومی است و از این رو ضدعفونی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی باید بصورت جدی پیگیری شود چراکه گفته می شود حدود نیمی از شهروندان تهرانی برای رفت و آمد خود از مترو و اتوبوس استفاده می کنند.

با این حال برخی از شهروندان اعتقاد دارند با بازگشایی بیشتر مشاغل و به نوعی عادی شدن شرایط، میزان و کیفیت ضدعفونی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس کاهش یافته اما مدیران عامل شرکت های مترو و اتوبوس اعتقاد دارند که نه تنها این اقدامات کم نشده بلکه شدت یافته و وارد سکانس جدیدی شده است.

در این راستا خبرنگار ایرنا برای بررسی صحت و سقم صحبت های ۲ طرف ماجرا، بازدید میدانی از برخی ایستگاه های مترو و اتوبوس تهران داشت.

وقتی که وارد مترو می شوی ابتدا از ورود مسافران بدون ماسک جلوگیری می‌شود که این اقدامی شایسته در راستای جلوگیری از ویروس است، به ظاهر همه چیز آراسته و تمیز است از پله های برقی و راه روها گرفته تا گیت های ورودی و خروجی و حتی دستگیره و صندلی های سکو و داخل واگن مترو.

گرچه مسافران در کنارهم ایستاده اند و خبری از فاصله گذاری اجتماعی نیست اما شرایط نظافت در مترو تهران مناسب است.

مسافری که روزانه برای رفتن به محل کار خود از مترو استفاده می کند در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: به لحاظ تمیزی مترو مشکلی ندارد و به نظر می رسد واگن های مترو در چندین مرتبه ضدعفونی و نظافت می شود چرا که وقتی همه اجزای واگن مترو از جمله شیشه، در و دستگیره ها را می بینی متوجه می شوی که این اماکن تمیز است.

وی که خود را احمدی معرفی کرد افزود: در ابتدای شیوع ویروس کرونا مردم ترسیده بودند و کمتر از مترو استفاده می کردند اما وقتی تلاش های شبانه روزی عوامل مترو و اتوبوس را در رسانه ها دیدند از این بابت دلگرم شدند و در شرایط فعلی میزان زیادی از شهروندان از مترو و اتوبوس استفاده می کنند.

این شهروند تهرانی می افزاید: کرایه های تاکسی افزایش یافته و برای قشر کارگر و کارمند اصلا صرفه اقتصادی ندارد و به همین منظور استفاده از مترو هم مقرون به صرفه تر شده است.

نظافت واگن های مترو روزانه در چند نوبت

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در خصوص نحوه ضدعفونی مترو برای مقابله با کرونا به خبرنگار ایرنا می گوید: نظافت های واگن های مترو بصورت منظم روزانه در چند نوبت انجام می شود.

«فرنوش نوبخت» با بیان اینکه قطارها حداقل سه بار در روز، نظافت و ضدعفونی می‌شوند، گفت: در برخی خطوط همچون خط ۶ که فاصله زمانی رسیدن قطارها، بیشتر است برای هر حرکت قطار، نظافت و ضدعفونی انجام می‌شود.

او می افزاید: در شرایط فعلی قطارهای مترو به ۲ روش خشک و تر با سیستم‌های مکانیزه، شستشو و ضد عفونی می‌شود و همچنین این عمل در ایستگاه‌های ابتدایی و انتهایی هرخط به صورت خشک انجام می‌شود.

نوبخت با بیان اینکه تمامی ایستگاه‌ها، قطارها و تجهیزاتی که مسافران با آن در ارتباط هستند از جمله هندریل پله برقی‌ها، گیت‌ها، صندلی‌ها، پله‌های ثابت و دستگاه‌های شارژ بلیت ضدعفونی می‌شود، خاطرنشان کرد: ضدعفونی‌ها بر اساس استانداردها و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت انجام می‌شود.

او همچنین در خصوص سیستم تهویه ایستگاه‌های مترو گفت: همه سیستم‌های تهویه کار می‌کنند و همکاران ما طی روز بازدیدهای مختلفی را انجام و گزارش‌های روزانه‌ای را ارائه می‌دهند.

نوبخت ادامه می دهد: با توجه به شیوع کرونا، به صورت خیلی جدی‌تری تاکید شد تا به مسئله هواکش‌ها توجه و رسیدگی شود تا همه هواکش‌ها روشن باشند، چراکه مردم از ماسک استفاده می‌کنند.

او با بیان اینکه در زمینه برخی تجهیزات، کمبودهایی وجود داشت، افزود: برخی از تجهیزات ما کم بود که آنها را تامین کردیم و اکنون در رابطه با تجهیزات کولر مشکلی نداریم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران درباره بازدید و ارائه نظرات کارشناسان وزارت بهداشت درباره سیستم تهویه در مترو تهران نیز گفت: از نمایندگان وزارت بهداشت دعوت و درخواست کردیم از نظرات آنها استفاده کنیم، اما گویا سرشان شلوغ بوده و فعلا پاسخی دریافت نکرده ایم، اما درباره سیستم‌ها توضیح دادیم که امکان تغییر آنها وجود ندارد و نمی‌توانیم به راحتی تعویض‌شان کنیم و از وزارت بهداشت خواهش کردیم که اگر نظری دارند ارائه دهند.

او در خصوص برطرف شدن مشکل تهویه خط ۳ مترو تهران نیز گفت: قسمت عمده آن برطرف شده، اما در برخی نقاط نواقصی وجود دارد و ایستگاه‌هایی که مشکلاتی وجود داشت، از جمله ایستگاه تئاتر شهر تهویه را راه‌اندازی کردیم اما برخی ایستگاه‌ها نیازمند کار عمرانی است که اکنون همه تجهیزاتی که نصب شده در حال کار است.

ضدعفونی کردن اتوبوس‌های پایتخت با جدیت ادامه دارد

همچنین مدیرعامل ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران می گوید: عملیات ضدعفونی کردن اتوبوس‌های پایتخت که از روز اول اسفند و همزمان با آغاز شیوع ویروس در تهران شروع شده، با جدیت و دقت و به‌صورت شبانه‌روزی ادامه دارد و تاکنون گروه‌های مختلف خبری از نزدیک از این عملیات دیدن کرده اند.

«محمود ترفع» با تاکید بر اینکه این عملیات بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت انجام می‌شود، افزود: «خط قرمز» شرکت واحد اتوبوسرانی، تامین سلامت شهروندان است و این مهم، جز با حفظ سلامتی همکارانمان به دست نمی‌آید.

او با اعلام اینکه عملیات شبانه روزی ضد عفونی کردن اتوبوس‌های پایتخت با دقت انجام می‌شود؛ گفت: این عملیات در اجرای دستور العمل بهداشتی کنترل محیطی وزارت بهداشت صورت می‌گیرد و این شرکت با هدف پیشگیری از شیوع بیماری و برای حفظ سلامت شهروندان اقدام به تشکیل ستاد مدیریت بحران نموده و اقدامات کنترلی و پیشگیرانه خود را سازماندهی و اجرایی کرده است.

ترفع با اشاره به اینکه عملیات ضد عفونی کردن اتوبوس‌ها، سطوح دارای تماس مشترک از جمله کف، درها، دستگیره‌ها و صندلی‌ها به طور شبانه روزی ضد عفونی می‌شوند، افزود: نشیمن صندلی، دسته‌های صندلی، چراغ‌ها، دیواره‌ها، پنجره‌ها و نمایشگرها از دیگر سطوحی است که مورد ضد عفونی قرار می‌گیرند.

او با بیان اینکه ضد عفونی کردن اتوبوس‌ها بر اساس شیوه نامه اختصاصی کنترل محیطی وزارت بهداشت برای اتوبوس‌های درون شهری صورت می‌گیرد، افزود: تلاش کرده‌ایم تا افرادی که مسئولیت ضد عفونی کردن اتوبوس‌ها را برعهده دارند، از تجهیزات کامل حفاظت فردی برخوردار باشند و توصیه‌های بهداشتی را به صورت کامل رعایت کنند.

زالی: تهران با کرونا پلاس روبرو است

در این راستا فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران معتقد است که پایتخت به جای کرونا با کرونا پلاس روبرو است بر اهمیت ضدعفونی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی در پایتخت تاکید می کند.

علیرضا زالی که روز گذشته در جلسه شورای اداری استان تهران سخن می گفت افزود: این ویروس به جز ابعاد پیچیده بیولوژیکی، ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارد و تقریبا همه دستگاه ها در سطح استان را دچار تغییر خواهد کرد.

او با بیان اینکه کرونا مدت طولانی در زندگی ما حضور خواهد داشت، اضافه کرد: اینکه بیماری چه زمانی زدوده خواهد شد و افول قطعی آن چه زمانی خواهد بود کاملا نامشخص و نامعین است.

زالی اعلام کرد: بسیاری از تحولاتی که به نظر می رسد منجر به تقلیل آثار بیولوژیک باشد تاکنون ناموفق بوده، بیماری‌ای که هنوز درمان قطعی ندارد و مصون‌سازی توسط واکسن برایش محقق نشده است و هر روز هم ابعاد جدیدی از آثار و علائم آن در مجامع جهانی جلوه پیدا می کند.

او با بیان اینکه نظرسنجی ها نشان می‌دهد که ۴۴.۶ درصد مردم تهران بخاطر حضور در محل کار از خانه خارج می شوند گفت: پیشنهاد شده است که از ظرفیت دورکاری دستگاه‌های دولتی با نگاه جهادی با توسعه دولت الکترونیک استفاده شود تا به این طریق حداکثر صرفه جویی در حضور فیزیکی نیروی انسانی دستگاه‌های دولتی انجام گیرد.

رعایت فاصله گذاری اجتماعی در تهران ۱۰ درصد است

همچنین استاندار تهران نیز اعلام کرد که با توجه به بررسی های انجام شده میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی در شهر تهران زیر ۱۰ درصد است.

«انوشیروان محسنی بندپی» تاکید کرد: استان تهران به لحاظ جمعیتی و وسعت قابل مقایسه با هیچ استان کشور نیست و با توجه به اینکه ۴۴ درصد مردم تهران از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می کنند ضدعفونی کردن وسایلی همچون مترو و اتوبوس ضروری است.

به گفته وی، بیش از ۹۰ درصد مسافران مترو از ماسک استفاده می کنند و وزارت صمت با همکاری شهرداری در ناوگان مترو و اتوبوس ماسک ارزان قیمت در اختیار مسافران قرار می دهند.

در حالی که رفته رفته ویروس کرونا به مرحله جدیدی می رسد ضروری است که شهروندان بهداشت فردی و محیطی را جدی بگیرند و مسئولان امر به ویژه مدیریت شهری پایتخت نیز با ضدعفونی کردن ناوگان پر ازدحامی همچون اتوبوس و مترو اجازه ندهند این ویروس مرگبار در این اماکن شلوغ جولان دهد.

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ظهر روز یک تیر،  ۲۰۴ هزار و ۹۵۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۱۶ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۹۶۲۳ نفر رسید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha