۱۰ خرداد ۱۳۹۹، ۹:۴۴
کد خبر: 83804136
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح آبیاری مدرن ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار در کشت و صنعت مغان اجرا می‌شود

اردبیل - ایرنا - مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از اجرای فاز اول طرح آبیاری مدرن تحت فشار به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار در اراضی این شرکت بعد از واگذاری به بخش خصوصی خبر داد.

جلال گلچین روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: به منظور تسهیل در امر آبیاری، مدیریت مزارع و صرفه‌جویی در مصرف آب نسبت به احداث ایستگاه پمپاژهای ۳۷ گانه در اراضی شرکت اقدام شده و در فاز اول ایجاد ۱۰ ایستگاه پمپاژ با شبکه‌های آبیاری داخل مزارع آن در دست اجراست.

وی اظهارداشت: در مرحله اول آن بخش اراضی که به منابع آب و برق دسترسی داشتند شناسایی شد و هم‌اکنون پنج ایستگاه پمپاژ  آب در بخش‌های یک، ۲، سه و ۹ در حال اتمام مراحل ابنیه ساختمان بوده و شبکه‌های داخل مزارع پس از انجام مطالعات در اسرع وقت به مرحله اجرا خواهند رسید.

گلچین گفت: اراضی محدوده خوراک دام به مساحت ۹۲ هکتار جهت کشت انگور اختصاص داده شده که کشت نهال آن با سیستم آبیاری موضعی (قطره ای) در مرحله اجراست و  چهار ایستگاه پمپاژ دیگر نیز با شبکه‌های مربوطه به مساحت ۹۲۸ هکتار اجرا می‌شود تا علاوه بر استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری اراضی با کشت درختان زیتون و توسعه باغات می‌توان از مزایای این سیستم جهت بالا بردن راندمان تولید و کاهش مصرف آب بهره‌مند شد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان ادامه‌داد: با سرمایه‌گذاری در زمینه راه‌اندازی سامانه‌های مدرن و مکانیزه آبیاری و کشت در راستای پیشرفت و احیای شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گام‌ های مهم و زیربنایی برداشته شده که بزودی به بهره‌برداری خواهند رسید.

گلچین درباره کشت چغندر قند بهاره افزود: با هدف کاهش وابستگی به واردات شکر و تامین نیازهای داخلی در سال جهش تولید، امسال بیش از سه هزار هکتار از اراضی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به کشت محصول چغندر قند بهاره اختصاص یافته است.

وی اظهارداشت: به منظور بهره‌برداری بهتر از امکانات آب و زمین و با توجه به خرید ۲ دستگاه کمباین پیشرفته امسال با تغییر الگوی کشت از روش ۴۰-۶۰ سانتی‌متری، علاوه بر افزایش تراکم بوته در واحد سطح همه عملیات کاشت تا برداشت چغندرقند بصورت مکانیزه انجام خواهد شد.

مدیرعامل کشت و صنعت مغان گفت: علاوه بر چغندرقند بهاره بیش از ۴۵۰ هکتار از اراضی شرکت به کشت محصول چغندرقند پاییزه با استفاده از ارقام مقاوم به بولت (ساقه‌روی)  اختصاص یافته که علاوه بر کاهش چشمگیر در مصرف آب و اصلاح الگوی تناوب کشت سبب افزایش طول دوره بهره‌برداری کارخانه قند مغان نیز خواهد شد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha