۳ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۳۰
کد خبرنگار: 2843
کد خبر: 83797968
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 ماه نو در رصدخانه حضرت سید علاءالدین حسین (ع) شیراز رصد می‌شود

شیراز-ایرنا-مسئول مرکز نجوم و رصدخانه آستان حضرت سید علاءالدین حسین (ع) در شیراز گفت: امسال برای رویت هلال ماه شوال به دلیل شیوع کرونا گروه‌های رصد به مناطق مرتفع خارج از شهر اعزام نمی‌شوند و موضوع در رصدخانه آستان مقدس سیدعلاالدین حسین(ع) شیراز دنبال می شود.

محمدرضا اسفندی روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: امسال وضعیت رویت پذیری هلال ماه با توجه به وضعیت خاص  و وجود بیماری کرونا متفاوت از هرسال است و اعزام هیچ گروهی به مناطق مرتفع  انجام نمی شود ،  به جای آن این اقدام در رصدخانه آستان مقدس حضرت سید علاالدین حسین (ع) شیراز انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: هلال ماه های قمری شرایط خاص و مختلفی دارند بگونه‌ای که هلال ماه رمضان امسال بسیار ساده و بدون استفاده از ابزارآلات نجومی نیز رویت شد اما برای دیدن هلال ماه شوال امسال وضعیت اینگونه نیست.

اسفندی اضافه کرد: رویت هلال ماه شوال که امروز در حال انجام است تنها با استفاده از ابزار آلات نجومی امکان پذیر است و به هیچ عنوان با چشم غیرمسلح قابل رویت نیست  اما هلال ماه بسیار جذابی نیز در انتظار کارشناسان و دوستداران این حوزه خواهد بود.

مسئول مرکز نجوم و رصدخانه هلال ماه شوال آستان مقدس سید علاالدین حسین (ع) اضافه کرد: رویت هلال ماه شوال امسال  به دلیل شرایط خاصی که دارد سخت است  ماه از لحظه غروب خورشید تا لحظه غروب هلال زمان کوتاهی  بالای افق قرار دارد ، امسال این هلال حدودا ۴۰ دقیقه در افق خواهد بود که در این فرصت باید با استفاده از تلسکوپ و دوربین های دو چشمی این هلال شکار شود.

وی با بیان اینکه هلال ماه شوال امسال در شیراز ارتفاع کمی نسبت به افق دارد و همین مساله کار را سخت‌تر خواهد کرد،گفت: زمانی که ارتفاع هلال ماه کم باشد ممکن است به دلیل وجود گرد و غبار و یا تشکیل ابرهای محلی کار رویت هلال سخت تر شود ولی اگر افقی صاف و عاری از گرد و غبار داشته باشیم این هلال با استفاده از ابزار نجومی و تلسکوپ قابل رویت است.

اسفندی اظهار داشت: پیش بینی می شود که در صورت داشتن افقی صاف و عاری از گرد و غبار این هلال با استفاده از تلسکوپ در شیراز قابل رویت باشد و امیدوارم شرایط برای رویت هلال ماه شوال در شامگاه سوم خرداد در شیراز مساعد باشد.

وی اعلام کرد: در صورتی که هلال ماه شوال عصر امروز رویت شود و گزارشات ستاد استهلال به دفتر مقام معظم رهبری ارسال و رصدها تائید شود به احتمال زیاد فردا اول ماه شوال و عید سعید فطر خواهد بود.

اسفندی در پایان با بیان اینکه حدودا یک الی دو ساعت بعد از غروب خورشید امروز نتیجه رویت ماه شوال مشخص خواهد شد گفت: تمام گروه هایی که زیر نظر ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری به رویت هلال ماه اقدام می کنند نتیجه کار خود را اعم از رویت یا عدم رویت به این ستاد ارسال خواهند کرد و گزارشات در این ستاد بررسی و جمع بندی و به اطلاع عموم مردم ایران خواهد رسید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها