۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۶:۴۴
کد خبرنگار: 1261
کد خبر: 83790734
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

عبدالله در مراسم امضای توافقنامه: اجازه ندهیم انتخابات از مسیر خود منحرف شود

کابل - ایرنا - عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه افغانستان در مراسم امضای توافقنامه سیاسی با اشرف غنی اعلام کرد، اگر می‌خواهیم دیگر شاهد برگزاری دو مراسم تحلیف نباشیم، باید اجازه ندهیم که انتخابات از مسیر قانونی خود منحرف شود.

عبدالله گفت: از تلاش‌های بزرگان کشور، حامد کرزی، عبدالرب رسول سیاف، محمدیونس قانونی و محمدکریم خلیلی در راستای حل بحران سیاسی ناشی از انتخابات در کشور سپاسگزاری می ‌کنم که ما توانستیم این مشکل را در داخل خانه حل کنیم.

مردم افغانستان در جریان هستند که نتایج انتخابات مشکل‌ساز شد و همزمان دو مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری توسط هر دو تیم برگزار شد.

شکی وجود ندارد که انتخابات افغانستان مراحل قانونی خود را به ویژه در مرحله رسیدگی به شکایات به درستی طی‌ نکرد. اگر واقعا می‌خواهیم مردم افغانستان دیگر شاهد دو مراسم تحلیف نباشند، وظیفه‌ همه ما است که نگذاریم انتخابات از مسیر قانونی اش دوباره منحرف شود.

امروز شما شاهد مراسم امضاء توافقنامه بین این دو تیم هستید. توافقنامه‌ای که بعد از مشورت‌های زیاد با مردم و اقشار مختلف جامعه و با میانجی‌گری بزرگان این کشور ترتیب داده شده است.

شکی وجود ندارد که کشور عزیزمان افغانستان در بحرانی‌ترین وضعیت ممکن قرار دارد.

کاهش کمک‌های جامعه جهانی بویژه آمریکا، بحران کرونا و تاثیرات منفی اقتصادی و اجتماعی آن بر زندگی مردم، تأخیر امور حکومت‌داری، تشدید ناامنی‌ها، تاکید جامعه جهانی بر توافق بین دو تیم و از همه مهمتر خواست اکثریت مطلق مردم، همه و همه بر آن شد که ما از سعه صدر کمک بگیریم و با تدبیر پیش برویم.

من نمی‌خواهم در اینجا در مورد نتایج انتخابات صحبت کنم و آن را به قضاوت مردم واگذار می‌کنم.  گذشت زمان همه موضوعات را مشخص می‌ نماید.

پذیرفتن این توافق سیاسی کار آسانی نبود ولی تصمیم به این انعطاف با مشورت اکثریت اعضای تیم ثبات و همگرایی فقط و فقط بخاطر منافع کشور صورت گرفت.

بی‌ثباتی می‌توانست کشور را به قهقرا ببرد و منفعت آن را فقط دشمنان افغانستان ‌ببرند.

موضع بخشی از همکاران‌مان را که تا اکنون با این تصمیم همنوایی ندارند، کاملا درک می‌کنیم ولی دنبال کردن اهداف مشترک‌مان همچنان ادامه دارد.

تعهد ما در جهت اصلاحات بنیادی در قوانین، به خصوص تعدیلات مورد نیاز در قانون اساسی و پروسه‌های انتخاباتی هم‌چنان باقوت پا برجاست که در متن توافقنامه به صورت واضح تصریح یافته است.

راه‌های دست‌کاری در نتایج انتخابات و آرای مردم برای همیشه مسدود شود. به همین منظور باید ارکان لویه جرگه (مجلس بزرگان افغانستان) به زودی تکمیل گردد.

با اطمینان می گویم که موفقیت این توافقنامه به هماهنگی دو طرف و عملی شدن آن بستگی دارد.

نظامی که حمایت واقعی مردم را نداشته باشد، به صورت طبیعی در فاصله از مردم قرار گرفته و چنانچه دیدیم در هر عرصه با بحران و بن‌بست مواجه می‌گردد.

ما به خاطر رسیدن به صلح و تامین امنیت و رفاه عامه، قدم به پیش گذاشتیم تابن‌بست شکسته شود. حالا همه چیز به رعایت و برخورد صادقانه با توافقنامه بستگی دارد.

اگر مسوولیت شورای عالی مصالحه ملی را عهده‌دار شدم بخاطر اهمیت فوق العادهء صلح برای مردم  در این مقطع زمانی حساس و استفاده از فرصت بوجود آمده است.

اولویت اصلی کشور، امروز صلح است. صاحبان اصلی این کشور مردم هستند. مردمی که هر روز قربانی می‌دهند و از جنگ خسته شده‌اند و همه یک صدا صلح می‌ خواهند.

در مقابل صلح، جنگ است و همه ما به این توافق رسیده‌ایم که جنگ راه حل نیست. جنگ فقط مشکل افغانستان را پیچیده تر می کند و انشاءالله به آن پایان می‌دهیم.

واقعیت این است که بخش نظامی آمریکا در حال خارج شدن از افغانستان است و کمک‌های جامعه جهانی نیز در حال کم شدن، آن‌ها می‌خواهند این خروج مسوولانه باشد و بخاطر همین صلح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اعتمادسازی مسوولیت همه جوانب است. طالبان نیز باید حسن‌نیت خویش را عملا ثابت کنند تا اعتماد لازم ایجاد شود. همه با هم از این فرصت تاریخی استفاده درست کنیم.

ما طرفدار صلحی هستیم که منجر به ثبات دولت و همگرایی ملت شود، اکنون که با امضای این توافق‌نامه مسوولیت دشوار رهبری روند صلح برعهده ما گذاشته شده است، این میراث عظیم و گرانسنگ در خط آرمان های شهدای ما بود.

هر آنچه را در توان داریم برای تامین صلح و ثبات در افغانستان انجام خواهیم داد.

طالبان باید قدر استقبال مردم را از صلح بدانند. ارزشها و دستاوردهای ۲ دهه گذشته باید برای همه قابل احترام باشد.

جامعه افغانستان تغییر کرده است و به عقب برنمی ‌گردد و باید خود را برای پذیرش آن آماده کنند.

حفظ ارزش های دو دهه گذشته جمهوریت و اسلامیت نظام، توسعه انسانی، آزادی‌های فردی و اجتماعی، آزادی بیان، حقوق زنان، اقلیت‌ها، وحدت ملی، حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی کشور وحفظ کرامت انسانی و عدالت اجتماعی در روند ادغام مجدد.

برنامه‌های عملی ما در شورای عالی مصالحه ملی برای دستیابی به یک صلح پایدار عبارت است از دیپلماسی فعال برای جلب حمایت واقعی کشورهای منطقه و جهان، تنش‌زدایی و ایجاد اجماع منطقه ای و جهانی، تشکیل عاجل شورای عالی مصالحه ملی و توافق روی برنامه مذاکرات.

نهایی‌سازی محل و زمان مذاکرات، آغاز عملی مذاکرات مستقیم با طالبان، تقویت حضور زنان، جوانان، رسانه‌ها، بخش خصوصی و بازماندگان شهدای نیروهای دفاعی و امنیتی در روند صلح، کار در راستای گرفتن تضمین‌های مکفی برای تطبیق توافقات صلح.

نظارت و کنترل عملی شدن توافقات صلح، تلاش صادقانه برای زمینه‌سازی در جهت تشکیل دولت صلح پایدار وجلب کمک‌های بین‌المللی، طرح، برنامه‌ریزی و تطبیق پروژه‌ها و برنامه پسا توافقات صلح برای پایداری ثبات در راستای ادغام مجدد، بازسازی و قربانیان جنگ خواهد بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha