۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۴۹
کد خبر: 83766577
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مصلحت‌اندیشی خود را فدای فرمانبری نکنیم

تهران- ایرنا- استاد حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم (ع) گفت: گاهی اوقات بدون توجه به دستورات الهی فقط مصلحت اندیشی‌های خود را حاکم می‌کنیم و چینن کاری با فرمانبرداری الهی مغایرت دارد.

پیامبر اکرم (ص) در پنجمین روز از ماه مبارک رمضان دست به درگاه الهی برداشته و اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِک الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیائِک الْمُقَرَّبِینَ بِرَأْفَتِک یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ یعنی خدایا مرا در این ماه از آمرزش‌جویان و از بندگان شایسته فرمان‌بردار و اولیای مقرّبت قرار ده، به رأفتت ای مهربانترین مهربانان.

حجت الاسلام حسن عامری به خبرنگار معارف ایرنا گفت: در این دعا به یک نقطه اساسی می رسیم و توصیه بسیار شده که در روزهای ماه مبارک رمضان به درگاه الهی استغفار کنیم. چون برخی موانع به گونه ای است که برای برداشتن آن باید چندین بار تلاش کرد.  

وی افزود: در روز پنجم دوباره از خدا می خواهیم تا به ما توفیق استغفار دهد و  بتوانیم گناهان را از خود دور سازیم که یکی از این گناهان و آلودگی ها مربوط به گناهان زبان و چشم و مانند آن است که مانع بزرگی برای درک مفاهیم اسلامی می باشد.

عامری یکی از شرایط بندگان صالح را قنوت دانست و گفت: انسان باید قانت باشد. قنوت یعنی فرمانبرداری محض که در مقابل آن نباید چون و چرا کنیم و همچنین نباید فرمان الهی را کم یا زیاد کنیم. گاهی اوقات بدون توجه به فرامین الهی برای خودمان برنامه ریزی می کنیم و حتی دستورات الهی را کنار می گذاریم و مصلحت اندیشی های خودمان را حاکم می کنیم در حالی که چنین کارهایی با فرمانبردای انسان مغایرت دارد.

این استاد حوزه اضافه کرد: اگر این موارد حاصل شود و انسان بتواند در پنج روز اول ماه مبارک رمضان جزو بندگان شایسته الهی شود، آنگاه به مرحله ای ورود می کند که جزو اولیای مقرب الهی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: کسی که تمام وجودش طاعت محض از خداست، قطعا جزو مقربین است. البته هرچند در گام های اولیه انسان به این مقام می رسد ولی رسیدن به چنین مقامی به خاطر استحقاق و طلب او نیست و پیامبر اکرم(ص) تذکر می دهد که همه این ها به رافت الهی است و خدا می خواهد تا به انسان لطف کند و بهانه ای نیاز دارد که بهانه آن، اطاعت محض انسان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha