۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۱۴
کد خبر: 83769325
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روزانه‌های ماه رمضان (۶)

موجبات خشم الهی را فراهم نکنیم

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۱۴
کد خبر: 83769325
موجبات خشم الهی را فراهم نکنیم

تهران- ایرنا- استاد حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم (ع) گفت: یکی از آثار اجتماعی گناه، از دست دادن موقعیت اجتماعی انسان تست که از طرف دیگر موجبات خشم الهی را فراهم می‌کند.

پیامبر اکرم (ص) در ششمین روز از ماه مبارک رمضان دست به درگاه الهی برداشته و این گونه دعا کردند: اَللّهُمَّ لاتَخْذُلْنِی فِیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیتِک وَ لاتَضْرِبْنِی بِسِیاطِ نَقِمَتِک وَ زَحْزِحْنِی فِیهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِک بِمَنِّک وَ أَیادِیک یا مُنْتَهَی رَغْبَةِ الرَّاغِبِینَ، یعنی خدایا مرا در این ماه به خاطر نزدیک شدن به نافرمانی‌ات وا مگذار، و با تازیانه‌های انتقامت عذاب مکن، و از موجبات خشمت دورم بدار، به فضل و عطاهایت، ای نهایت دلبستگی دلشدگان.

حجت الاسلام حسن عامری در این باره به خبرنگار معارف ایرنا گفت: سه مساله است که زندگی انسان را بسیار تهدید می‌کند، حتی اگر انسان مشغول عبادت و کارهای مستحب باشد. یکی از این موارد از دست دادن موقعیت‌های اجتماعی یعنی آبروی انسان است، دیگری حوادث بدخیم است. چون معمولا حوادث در زندگی انسان موجب رشد او می‌شود، ولی برخی حوادث انسان را از درجاتی که دارد، ساقط می کند و سومین مساله آن است که انسان موجبات خشم الهی را بوجود آورد.

وی افزود: اگر انسان بتواند از آفاتی که موجب پیدایش این سه آسیب می‌شود، دوری گزیند، در واقع یکی از موانع بزرگ برای رسیدن به قرب الهی را از سر راه خود برداشته است. چون در دعاهای روزهای قبل یا دعاهای بعدی، مواردی که باعث برداشته شدن این موانع می شود و انسان را به مقام تقرب می رساند، ذکر شده است.

این استاد حوزه افزود: پیامبر اکرم (ص) در دعای روز ششم از خدا می خواهد تا او را به خاطر نزدیک شدن به گناهان، خوار و بی آبرو نکند. بنابر این یکی از آثار گناه از دست دادن موقعیت اجتماعی و از بین رفتن آبرو میان مسلمانان است.

وی اضافه کرد: همچنین آن حضرت عرضه می دارد که خدایا مرا با شلاق های انتقامت نزن. چون دومین آثار بد گناهان، همان حوادث بدخیمی است که نقمت ها را بوجود می آورد و سقوط انسان را درپی دارد؛ نه آن حوادثی که موجب ترقی انسان می شود.

عامری ادامه داد: از طرف دیگر معصیت ها موجب سخط الهی می شود. بنابراین پیامبر می‌خواهد تا او را از همه معصیت‌هایی که موجب سخط الهی می‌شود، دور کند، اما این که چگونه از معصیت‌ها دور شویم، موضوعی است که در دعای روز هفتم به آن می‌پردازیم.

گاهی فکر می‌کنیم تصمیم های خودمان را در زندگی حاکم می‌کنیم، در حالی که به قول خواجه شیراز راهرو گر صد هنر دارد، توکل بایدش. البته موضوع توکل را در دعاهای روزهای آینده بیان خواهیم کرد؛ ولی در اینجا باید توجه داشته باشیم که دوری از گناهان و به پاداشتن نماز و روزه داری فقط با لطف و عنایت الهی ممکن می شود و در واقع ما هیچ چیزی از خودمان نداریم.

وی افزود: بر همین اساس رسول خدا(ص) دوری از معصیت ها را به منت خدا و عنایت های الهی می خواهد و موضوع دیگر آن است که وسائل  و ابزار نیز به دست خداست که می تواند انسان را از عذاب حفظ کند. البته یکی از ابزار دوری از خشم الهی و اسباب آبروریزی و خواری انسان روزه ماه رمضان است. چون به میهمانی خدا فراخوانده می شود. گاهی رفتن به یک میهمانی به انسان اعتبار می دهد و حضور در آن باعث افتخار انسان است و دومین چیزی که سبب می شود انسان از موجبات خشم الهی دور شود، نماز به معنای واقعی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha