عواملی که در فراگیری بیشتر کرونا در کشور نقش دارند

تهران - ایرنا - اپیدمیولوژیست و عضو ستاد کنترل اپیدمی کرونا گفت: شناسایی نشدن به موقع بیماران، سفر رفتن، نماندن در خانه ها، حضور در اماکن عمومی و شلوغ، تماس داشتن با یکدیگر از عواملی است که در فراگیری بیشتر بیماری در کشور نقش بسیار مهمی دارند.

دکتر حمید سوری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر لزوم رعایت توصیه ها و تمهیدات انجام شده، تاکید کرد: اگر مردم تمهیدات و توصیه های مسوولان را رعایت کنند، اپیدمی کورنا در ایران به زودی رو به خاموشی می رود.
وی ادامه داد: هرچند سرعت انتقال بیماری کرونا در کشور کاهش یافته اما فراگیری بیماری به دلیل عدم توجه جدی به توصیه های مسوولان نظام بهداشت در حال افزایش است.

رییس مرکز تحقیقات ایمنی و پیشگیری از مصدومیت های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: بیماران باید بموقع شناسایی و دوره نقاهت بیماری (به مدت ۲ هفته) در مکانی نگهداری شوند. اگر ۲ هفته مبتلایان را در مکانی نگهداری کنیم، بیماری روبه خاموشی می رود.

تعادل بیم و امید برای کنترل کرونا الزامی است
سوری تعادل بین بیم و امید را برای کنترل کرونا الزامی دانست و گفت: نه می توان خیلی مردم را نگران و ناامید کرد، زیرا این موضوع وحشت عمومی ایجاد می کند و نه امید اضافی به آنان داد که بی توجهی را دامن می زنیم.
وی یادآور شد: تعادل منطقی بین بیم و امید در مهار اپیدمی باید وجو داشته باشد. اگر امید به جامعه تزریق می شود به این معنی نیست که مردم از همه توصیه ها و اقدامات فارغ شوند و زندگی طبیعی خودشان را پیش بگیرند.
این عضو ستاد کنترل اپیدمی کرونا افزود: اقدامات انجام شده در پیشگیری و کنترل بیماری، موثر بوده است و تاثیرش را می توان در کاهش سرعت انتشار بیماری مشاهده کرد.
وی به کاهش سرعت بیماری اشاره کرد و گفت: کاهش سرعت انتشار بیماری به این معنی است که در بازده زمانی مشخص مثلا ۲ هفته تعداد افرادی که توسط  فرد آلوده مبتلا می شوند کمتر شده است.
وی ادامه داد: به مثال در ۲ هفته گذشته به ازای هر ۱۰  فرد آلوده ۳۰ نفر مبتلا می شدند الان به ازای هر ۱۰ فرد آلوده کمتر از ۲۰ نفر مبتلا می شوند، این موضوع نشان می دهد که سرعت انتشار بیماری کاهش یافته است.  این موضوع به این معنی نیست که ابتلا جدید به بیماری نداریم.  
سوری در پاسخ به این سوال که سرعت انتشار کم می شود، تعداد مبتلایان چرا افزایش می یابد، گفت: اگر افراد مبتلا  پراکنده نشوند و در محیط محدود باشند، همراه با کاهش سرعت انتشار، تعداد بیماران هم کاهش خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته - یکشنبه - اعلام کرد: تاکنون ۱۳ هزار و ۹۳۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، ۷۲۴ نفر فوت کرده و ۴ هزار و ۷۹۰ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

وی درباره تعداد افراد مبتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور و فوت شدگان ناشی از این ویروس در کشور خاطرنشان کرد: از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۱۲۰۹ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۳ هزار و ۹۳۸ نفر افزایش یافت.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت درباره موارد جدید بیماران کووید ۱۹ در کشور به تفکیک استان‌ها هم گفت: تهران ۲۵۱ نفر، قم ۸۴ نفر، گیلان ۴۳ نفر، اصفهان ۱۲۶ نفر، البرز ۶۷ نفر، مازندران ۷۲ نفر، قزوین ۲۲ نفر، سمنان ۴۱ نفر، گلستان ۲۵ نفر، خراسان رضوی ۱۴۳ نفر، فارس ۹ نفر، لرستان ۵۲ نفر، آذربایجان شرقی ۳۶ نفر، خوزستان ۳۲ نفر، یزد ۳۶ نفر، زنجان ۳۲ نفر، کردستان ۲۷ نفر، کرمانشاه ۱۳ نفر، کرمان ۷ نفر، همدان ۱۱ نفر، سیستان و بلوچستان ۶ نفر، هرمزگان ۷ نفر، خراسان جنوبی ۱۸ نفر، خراسان شمالی ۶ نفر، ایلام ۱۸ نفر، آذربایجان غربی ۱۸ نفر، کهگیلویه و بویراحمد یک نفر، بوشهر ۶ نفر، استان‌های مرکزی، چهارمحال و بختیاری و اردبیل بدون مورد جدید ابتلا گزارش شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha