طرح‌های راهبردی‌تحولی ستاد وزارت علوم رونمایی شد

تهران- ایرنا- حدود ۸۰ طرح راهبردی‌تحولی از بیش از ۲۵ واحد تصمیم گیری راهبردی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در شورای معاونان این وزارتخانه رونمایی شد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، در ابتدای جلسه وزیر علوم بر ضرورت وجود چنین سندی در این وزارتخانه تأکید و اشاره کرد که بسیاری از اقدامات صورت گرفته وزارتخانه در سال‌های اخیر با رویکرد تحولی بوده و این مسیر در سال‌های آتی نیز ادامه دارد.

مشاور وزیر علوم در برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی به ارائه مراحل و ساختار سند پرداخت و بیان کرد که در این فرصت تلاش شد با بهره‌گیری ازرویکردهای چابک و مساله‌محور و بر اساس اولویت‌های راهبردی وزیر علوم، جهت‌گیری‌های اسناد بالادستی نظیر سند تحول دولت سیزدهم و برنامه وزیر به مجلس شورای اسلامی از یک سو و چالش‌ها و مسائل شناسایی شده در حوزه‌های کاری زیرمجموعه وزارت از سوی دیگر به تعیین و تدوین طرح‌های تحولی راهبردی پرداخته شود.

روح‌اله سهرابی افزود: حدود ۸۰ طرح راهبردی-تحولی از بیش از ۲۵ واحد تصمیم گیری راهبردی در وزارتخانه متناسب و متناظر با اولویت‌ها و به منظور اجرایی‌سازی آنها طرح‌ریزی و تدوین شد.

وی با یادآوری تدوین ۷ اولویت راهبردی وزارتخانه شامل مرجعیت علمی، استقرار نظام آموزش و پژوهش تقاضامحور، استقرار نظام آمایش آموزش عالی، دیپلماسی علم و فناوری، تعالی فرهنگی و اجتماعی دانشگاهیان، ارتقای بهره‌وری نظام آموزش عالی و بهبود وضعیت رفاه و معیشت دانشگاهیان بر این نکته تاکید کرد که تلاش شده این اولویت‌ها اهداف و فعالیت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را تحت پوشش قرار ‌دهند.

مشاور وزیر علوم ادامه داد: برای شفاف‌سازی مفاهیم این اولویت‌ها و سنجش و عینیت‌بخشی به آنها، نشان‌گرهایی تعیین شده است که ذیل هر اولویت و در راستای تحقق آن‌ها تعیین شده‌اند. هر نشان‌گر دارای دو وضعیت شامل «وضع اولیه» مربوط به وضعیت نشان‌گر در ابتدای دولت سیزدهم و «وضع مطلوب» معطوف به انتهای بازه زمانی سند در پایان دولت سیزدهم است.

سهرابی افزود: برای نمونه، در اولویت راهبردی «مرجعیت علمی» نشانگرهایی نظیر «افزایش دانشگاه‌های ایران در نظام رتبه‌بندی بین‌المللی» و «آمار نشریات ایرانی در پایگاه معتبر بین‌المللی» در کنار ۳۲ نشان‌گر دیگر تعریف شده است که تلاش در ارائه تصویری روشن و قابل اندازه‌گیری از میزان پیشرفت و تحقق این اولویت ارائه می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha