۲۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۳۹
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 83708245
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

بی‌قراری مدافعان سلامت

۲۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۳۹
کد خبر: 83708245
بی‌قراری مدافعان سلامت

بیرجند - ایرنا - اینجا بیمارستان است همان خط مقدم مبارزه با کرونا و مدافعان سلامت این روزها برای اینکه خاطر مردم سرزمین‌شان آرام‌تر شود، سخت بی‌قرارند.

این روزها که دنیا و کشور همچنان درگیر ویروس کرونا است اگر وضعیت موجود را به جنگی تمام عیار تشبیه کنیم، پرستاران، پزشکان و متولیان نظام سلامت سربازان و فرماندهان خط مقدم این جبهه هستند که در نبرد تن به تن با کرونا قرار دارند.

اوایل اسفند امسال که خبر رسمی ورود کرونا به ایران اعلام شد، نگرانی‌هایی را ایجاد کرد ولی نه به اندازه الان و در آن موقع و حتی قبل از آن کسانی که واقعا نگران و دغدغه‌مند شدند، کادر بهداشتی و درمانی کشورمان بودند.

آنان پای کار آمدند و برای درمان بیماران کرونایی و جلوگیری از انتشار ویروس به دل حادثه زدند، این گونه بود که روزهای متوالی خانواده خود را ندیدند و ایثارگرانه خدمات رسانی کردند.

بعد از گذشت یک هفته از آن تاریخ خراسان جنوبی نیز به جمع استان‌های درگیر با کرونا پیوست و اکنون در این روزهای کرونایی که همه نگران سلامتی خود و عزیزانمان هستیم، افرادی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از نزدیک با کرونا مبارزه می‌کنند.

پرستاران، پزشکان و سایر کارکنان بیمارستان‌ها در هر شیفت کاری بین ۶ تا هشت ساعت لباس‌هایی می‌پوشند که هیچ روزنه‌ای به بیرون ندارد، ماسک‌ها و عینک‌های طبی مخصوص بر صورت دارند که حتی تنفس کردن در این شرایط برایشان دشوار است.

ضمن آنکه در برخی مراکز درمانی خدمه، پزشکان و پرستاران برای حفظ سلامتی در قرنطینه به ‌سر می‌برند.

رهبر انقلاب اسلامی نیز هشتم اسفند ماه جاری در دیدار رییس فرهنگستان علوم پزشکی ایران، با تشکر صمیمانه از وزارت بهداشت و همکاران وزیر، پزشکان، پرستاران و کادرهای درمانی و مجموعه دست اندرکاران پزشکی در مبارزه با ویروس کرونا، گفتند: این زحمات بسیار با ارزش، جایگاه جامعه پزشکی و پرستاری را در جامعه بالا می‌برد که برده است و اجر و ثواب الهی را به دنبال خواهد داشت.

هر بیمار عضوی از خانواده ما است

یکی از پرستاران بخش عفونی بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند که مرکز اصلی پذیرش و بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی است، گفت: وظیفه ما خدمت رسانی به مردم است، هر کدام از بیماران را مانند عضوی از خانواده خود می‌دانیم.

زهرا آهنی افزود: حضور ما در بخش و بالای سر بیماران کرونایی یک وظیفه ملی است و هیچ منتی هم نیست.

وی گفت: در شرایط کنونی نیاز به حمایت و همکاری بیش از پیش مردم داریم تا با رعایت نکات بهداشتی و در خانه ماندن، سختی کار پزشکان و پرستاران را کم کنند و همه در کنار یکدیگر بتوانیم ویروس کرونا را شکست دهیم.

وی اظهار داشت: مردم بدانند همه پزشکان و پرستاران در بیمارستان به شغل‌شان عشق می‌ورزند و با همه توان شبانه‌روز به جنگ با کرونا رفته‌اند اما تنها با یاری خدا و سپس کمک مردم خواهیم توانست این ویروس را شکست دهیم.

یکی دیگر از پرستاران این بخش گفت: ماه‌های قبل اپیدمی آنفلوآنزا را پشت سر گذاشتیم و نگرانی خاصی اتفاق نیفتاد و خیلی‌ها سلامت خود را به دست آوردند پس به راحتی می‌توانیم کرونا را هم شکست دهیم به شرط آنکه مردم به توصیه‌ها عمل کنند.

مریم بینا افزود: ما در دل حادثه هستیم و با رعایت دستورالعمل‌ها و نکات بهداشتی به بیماران خدمت می‌دهیم.

وی گفت: برایمان دعا کنید تا از این آزمایش الهی سرافراز بیرون بیاییم.

مردم نقش مهمی در کنترل بیماری دارند

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری هم اظهار داشت: برای کنترل این بیماری نقش مردم خیلی مهم است چراکه باید زنجیره انتقال ویروس را قطع کنند چون این بخش خارج از دست ما است و ما نیز هرچه توان داشته باشیم به کار می‌گیریم.

دکتر مسعود ضیایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیام قدردانی مقام معظم رهبری به جامعه پزشکان و پرستاران سبب شد تا با عشق، انگیزه و علاقه بیشتر به بیماران خدمت کنند.

وی گفت: همه تلاش کادر پزشکی این است که با توجه به علم روز جهانی و وزارت بهداشت چون بیمار نوپدید است، بیماران مبتلا به کرونا درمان شوند.

وی اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم حداقل فوتی‌ها را در این رابطه داشته باشیم و مردم سریعتر مرخص شوند و به آغوش خانواده برگردند.

نماینده علمی بیماری کرونا در خراسان جنوبی ادامه داد: مردم باید برای حفظ سلامتی خود بیشتر بکوشند چراکه اگر با تعداد زیادی بیمار در بیمارستان مواجه شویم همانطور که خیلی از تخت‌های بیمارستان‌های استان‌های درگیر پر شده است این اتفاق برای ما هم خواهد افتاد.

وی گفت: خواهش دارم مردم به این نکته فکر کنند، چند ماه آینده وقتی بیماری فروکش کرد و تعداد زیادی از اعضای خانواده یا عزیزان خود را از دست بدهند، افسوس می خورند ای کاش در خانه می‌ماندیم و به انتشار ویروس کمک نمی‌کردیم، تصور کنند امروز همان روز است و قبل از این افسوس خوردن‌ها برای حفظ سلامت خود و خانواده بکوشند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: مرخصی استحقاقی برای پزشکان، پرستاران و تیم‌های پزشکی لغو شده است ولی براساس شیفت مشغول به فعالیت هستند و سنگر خدمت‌ رسانی به مردم را خالی نمی‌کنند.

وی گفت: تعداد بیماران برخی بخش‌های بیمارستان‌ها کمتر شده است لذا پرستاران این بخش‌ها نیز در بخش تنفسی و ایزوله کمک می‌کنند اما واقعیت این است که در شرایط ویژه‌ای قرار داریم.

ضیایی اظهار داشت: پرستاران و پزشکان در شرایط عادی شاید فشار کار کمتری داشته باشند اما در شرایط بحرانی، ویژه یا جنگی باید همه پای کار باشیم لذا مردم و خانواده‌ها هم باید کمکشان کنند تا هرچه زودتر از این بحران عبور کنیم.

وی گفت: اگر پرستاری در بیمارستان تلاش می‌کند و در گذشته بیشتر در جمع خانواده خود بوده است اکنون باید همسر و خانواده، موضوع را درک کرده و به او روحیه بدهند.

خدمت داوطلبانه پرستاران 

رییس بیمارستان ولی‌ عصر (عج) بیرجند هم گفت: شرایط به گونه‌ای است که پرستاران از بخش‌های مختلف به صورت داوطلبانه مشغول به کار هستند و اعتقاد دارند بیماران از اعضای خانواده خودشان هستند لذا از هیچ کاری دریغ نمی‌کنند.

علیرضا محمودی راد افزود: بیمارستان ولی‌ عصر (عج) با توجه به داشتن بخش‌های تخصصی و فوق تخصصی عفونی، داخلی، با نصب تجهیزاتی از قبیل دستگاه‌های ایزوله فشار منفی برای بیماران عفونی، به عنوان مرکز پذیرش بیماران کرونا در استان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: بیماران مشکوک یا مبتلا به کرونا با توجه به نیازشان در بخش‌های ویژه و عفونی بستری می‌شوند و مراقبت‌های لازم از آنان صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: پرستاران و پزشکان با توجه به اعتقادات مذهبی، انقلابی و اسلامی و با توجه به قسمی که خورده‌اند با تمام توان پای کار هستند و به بیماران و شهروندان خدمات رسانی می‌کنند.

متخصص داخلی ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد متخصصان عفونی استان کم است لذا متخصصان داخلی نیز در ویزیت بیماران، کشیک‌های شبانه پا به پای سایر پزشکان در حال فعالیت هستند.

وی به راه‌اندازی آزمایشگاه ویروس شناسی در این بیمارستان طی روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: روزانه به طور متوسط ۲۰ مورد تست کرونا در استان انجام و موارد مثبت و منفی به دانشگاه علوم پزشکی اعلام می‌شود.

محمودی راد بیان کرد: با توجه به اینکه ویروس کرونا از نظر بیماری‌زایی و شدت نسبت به آنفلوآنزا کمتر است ۸۰ درصد بیماران مراجعه کننده با درمان سرپایی ترخیص می‌شوند و نیاز به بستری ندارند.

وی گفت: درخصوص یکسری تجهیزات فردی مانند سراسر کشور با کمبود مواجه هستیم که در راس آن ماسک n۹۵ است ولی وزارت بهداشت به صورت تدریجی تجهیزات محافظت فردی را ارسال می‌کند.

وی افزود: با توجه به پیش بینی‌های انجام شده، مراجعات مردمی به بیمارستان افزایش خواهد یافت و مصرف روزانه تجهیزات فردی پزشکان و پرستاران نیز بیشتر خواهد شد که برای تامین ماسک، الکل و وسایل ضدعفونی کننده، مواد شوینده سطوح، گان و سایر موارد باید چاره‌اندیشی شود تا با کمبود مواجه نشویم و بتوانیم سلامت نیروهای خود را حفظ کنیم.

رییس بیمارستان ولی‌ عصر (عج) بیرجند افزود: نیروهای پزشک و پرستار باید سالم باشند تا بتوانیم خدمات بهتر و بیشتری به بیماران و جامعه ارائه دهیم و مجموعه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برای تامین تجهیزات پزشکی بیمارستان در حال پیگیری است.

مردم در خانه بمانند

وی تاکید کرد: به مردم هم توصیه می‌کنیم به سفر نروند، در خانه بمانند و حتی‌ الامکان از حضور در میهمانی‌های شبانه یا خانوادگی بپرهیزند.

متخصص داخلی، رعایت بهداشت فردی به ویژه شستن مداوم و صحیح دست و سطوح را از مهمترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا ذکر کرد و گفت: همچنین مردم از سفرهای غیرضروری شهر به روستا، روستا به شهر، ترددهای شهری و حضور در اجتماعات مختلف خودداری کنند تا زنجیره انتقال این ویروس قطع شود در غیر این صورت با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.

براساس آخرین آمار تاکنون ۳۷ مورد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در خراسان جنوبی اعلام شده و این بیماری چهار فوتی در این استان داشته است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و تاکنون ۶ شهرستان استان درگیر با کرونا شدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha