نخستین رویداد بین المللی همتایابی "اقتصاد دریا محور" در قشم گشایش یافت

قشم - ایرنا - نخستین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران (ISBE ۲۰۲۴) و ششمین رویداد صنعت دانش بنیان با محوریت صنایع و کسب و کارهای دریایی عصر (سه شنبه) با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل سالن مرکز نوآوری و نمایشگاه های بین المللی جزیره قشم آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در آیین افتتاح و آغاز به کار این رویداد بین المللی همتایابی سفیران چندین کشور خارجی، مدیران شرکت‌های دولتی و خصوصی، فعالان اقتصادی، ‌ کارآفرینان و سرمایه‌گذاران متعددی در حوزه‌های صنایع کشتی سازی، کشتیرانی، خدمات و تجهیزات بندری، شیلات و صیادی، خدمات پشتیبانی و تجارتی دریایی، گردشگری، تفریحات و ورزش های دریایی و انرژی های نوین دریای حضور دارند.

این رویداد بین‌المللی با تاکید بر توسعه هدفمند همکاری‌های تجاری داخلی و خارجی در میان نقش آفرینان حوزه اقتصاد دریا طراحی شده است.

بررسی سیاست های کلی توسعه دریا محور و شناسایی فرصت ها، چالش ها و راهکارها، ایجاد بستر تعامل حاکمیت و بخش خصوصی در تقویت زنجیره های ارزش مبتنی بر دریا، تبیین موضوع برای فعالین مرتبط و معرفی ظرفیت های دریا در توسعه اقتصادی کشور و کمک به توسعه همکاری های بین المللی، جذب سرمایه و کسب دانش و فناوری از اهداف برگزاری این رویداد بین المللی است.

هم اندیشی و تعامل نقش آفرینان حکمرانی دریا در سیاستگذاری، تقنین(قانون گذاری) و تدوین طرح های توسعه، همکاری های بین المللی، تجاری، سرمایه گذاری داخلی و خارجی و شیوه های نوین تامین مالی، معرفی صنایع پیشرو، شرکت های دانش بنیان، طرح های نوآورانه و خلاق، توسعه علم و فناوری های مرتبط با دریا، آموزش، پژوهش و توسعه سرمایه انسانی و تقویت زنجیره های ارزش مبتنی بر دریا با تاکید بر نقش SME ها و جوامع محلی از محورهای برگزاری این رویداد بین المللی ۲ روزه است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین افتتاح این رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران که به میزبانی جزیره قشم در حال برگزاری است، اظهار کرد: دریا از بسیاری جهات برای ما حائز اهمیت است و از بعد حمل و نقل ارزان‌ترین است و تنها راه حل اقتصادی انتقال‌های بزرگ به‌شمار می‌رود و محیط زیست کره زمین به آن وابسته است.

عباس علی‌آبادی ادامه داد: زیست در کره زمین بدون دریا میسر نیست و باید هر عملی در ارتباط با این زمین با لحاظ ساختن محیط زیست و صیانت از آن مورد نظر قرار گیرد.

وی به نقش دریا در تامین آب شرب اشاره و از برنامه ویژه این وزارتخانه برای شیرین‌سازی سالیانه ۲ میلیارد متر مکعب آب دریا و انتقال آن به کویر مرکزی ایران خبر داد و عنوان کرد: از جنبه‌های اقتدار و امنیت نیز دریا برای ما بسیار مهم است و می‌تواند مبنای صلح و دوستی با همسایگان باشد.

وزیر صمت به ابعاد گردشگری و اثربخشی آن در اقتصاد کشورها نیز اشاره و خاطرنشان کرد:‌ زیست‌بوم خوبی برای زندگی ما نیز به‌شمار می‌رود اما ما از آن کمتر بهره برده‌ایم.

وی آشنایی با دانش دریایی را ضرورتی جدی برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های دریا برشمرد و از دانشگاها خواست به سمت و سوی رشته‌های دریاپایه و صنایع دریایی حرکت کنند و فناورهای مرتبط با دریا را توسعه داده و شرکت‌های دانش‌بنیان خویش را پیرامون دریا توسعه دهند.

علی آبادی از سیاست‌های کلی ابلاغی پیرامون اقتصاد دریا به‌عنوان سندی جامع و در برگیرنده یاد کرد که می‌تواند مبنای بسیاری از اقدامات با این رویکرد باشد.

وی به نقش اقتدار آفرین دریا به‌خصوص در تعامل با کشورهای پیرامونی برای زمینه‌سازی به‌منظور فعالیت سالم بخش‌های مختلف نیز اشاره و تاکید کرد:‌ اقتصاد و آمایش متناسب با ظرفیت‌های هر منطقه نیز از کارکردهای مهم دریا و نقش آن است.

وزیر صمت از موقعیت راهبردی ایران در دریاهای منطقه نیز به‌عنوان عامل موثر در اقتصاد دریامحور نام برد و وجود بیش از پنج هزار کیلومتر ساحل را نیز از جمله ظرفیت‌های ارزشمندی یاد کرد که می‌توان با استفاده از آنها به تحولی بزرگ در اقتصاد کشور رقم زد.

وی به توسعه ناوگان دریایی به‌عنوان یکی دیگر از بسترها نام برد و افزود: در زمینه توسعه ناوگان تا ۲۰ میلیارد دلار، ‌ در حوزه شیلات تا ۱۰ میلیارد دلار و در حوزه فراساحل تا ۵۰ میلیارد دلار امکان تعریف طرح وجود دارد که برای تحقق آنها باید خطر سرمایه گذاری را کاهش دهیم.

علی آبادی تصریح کرد:‌ آمادگی داریم تا به بخش خصوصی در زمینه ساخت شناورهای صیادی، ‌ تجاری و تفریحی میدان هرچه بیشتری دهیم تا این بخش بیش از پیش رشد کند.

وی همچنین بر اهتمام ویژه به‌منظور حمایت از صندوق توسعه دریایی تاکید و ساخت دکل‌های حفاری دریایی را از دیگر شقوق این بخش برشمرد و گفت:‌ ما امروز در کشور قابلیت و امکان تامین پیشرانه‌های دریایی از سه تا چهار هزار اسب و امکان ساخت توربین‌های دایرکت درایو را در داخل کشور داریم و توسعه آنها را با مشارکت بخش خصوصی دنبال می‌کنیم.

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امورخارجه، وزارت راه و شهرسازی، شورایعالی صنایع دریایی کشور، دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، سازمان شیلات، سازمان بنادر و دریانوردی، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مرزبانی فراجا، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی نفتکش، مجتمع های کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران، شرکت صنعتی دریایی ایران و چندین شرکت خصوصی و دولتی دیگر برخی نهادها، سازمان ها و شرکت های مرتبط با این رویداد بین المللی هستند.

غرفه های سفارت های بولیوی، چین، قطر، قرقیزستان، نروژ، کوبا، برزیل، کره جنوبی، عراق، منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان، شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان شیلات ایران، استانداری هرمزگان، شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی، منطقه آزاد چابهار، منطقه آزاد اروند، وزارت صنعت، معدن و تجارت، مگا موتور سازمان منطقه آزاد قشم و شورایعالی صنایع دریایی کشور با آمادگی کامل در زمینه معرفی اقتصاد دریا محور و توسعه هدفمند همکاری های تجاری داخلی و بین المللی در این رویداد همتایابی شرکت کرده اند.

رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریا، فرصت ها، چالش ها و راهکارها بر اساس مطالعات انجام شده در زمینه استفاده پایدار از منابع و گستره های آبی برای رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال و با تمرکز بر سیاست های کلی توسعه دریا محور و نقش آفرینان این حوزه اعم از نهادهای تنظیم گر و دستگاه های عمومی، دولتی و غیر دولتی، شرکت های خصوصی و شرکت های دانش بنیان و با رویکردی متفاوت و به عنوان پلتفرم همتایابی (Business Matchmaking) طراحی شده و فرصتی مناسب برای توسعه همکاری های دو جانبه و تعامل B۲B و B۲G بین فعالین حوزه اقتصاد دریا تلقی می شود.

در قالب این رویداد بین المللی که به صورت مشترک از سوی شورایعالی صنایع دریایی کشور و سازمان منطقه آزاد قشم نمودارسازی شده، نشست‌ها و پنل‌های تخصصی مختلفی برگزار خواهد شد و شرکت‌های ایرانی این فرصت را خواهند داشت تا با همتایان خود برای همکاری در حوزه‌های حمل‌ونقل ترکیبی، لجستیک دریایی، کشتیرانی، کشتی‌سازی، سازه‌های دریایی، اکتشاف، استخراج و انتقال نفت و میعانات، بانکرینگ و خدمات تامین سوخت شناورها، خدمات بندرگاهی، گمرک، شیلات و صیادی، گردشگری و تفریحات دریایی آشنا شده و همکاری‌های چندجانبه را از طریق تعامل بین فعالین حوزه اقتصاد دریامحور توسعه دهند.

اقتصاد دریامحور برای ایران اهمیت قابل توجه‌ای دارد، چرا که ارتباطات تجاری کشور با بسیاری از کشورهای همسایه جنوبی‌مان و سایر کشورهای جهان از طریق دریا انجام می‌شود.

ایران، از ظرفیت‌های متنوعی در حوزه اقتصاد دریایی برخوردار است که شامل موضوعات گوناگونی مانند گمرک، گردشگری دریامحور، خدمات بندرگاهی، شیلات، لجستیک دریایی و استخراج نفت است.

نخستین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران( ISBE ۲۰۲۴) از ۲۵ تا ۲۷ اردیبهشت ماه جاری در جزیره زیبای قشم در حال برگزاری است.

جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فرا ساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌ های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از راهبردی ترین جزایر ایران و خلیج فارس است.

از سوی دیگر، ویژگی‌ های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌ شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق - غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌ های این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌ بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌ های انرژی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha