۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۴۶
کد خبرنگار: 1165
کد خبر: 83696589
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

جهاد بازسازی در مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌غربی

۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۴۶
کد خبر: 83696589
جهاد بازسازی در مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌غربی

ارومیه- ایرنا- هر روز که می‌گذرد، گام‌های اساسی برای بهبود وضعیت در مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌غربی برداشته می‌شود؛ گام‌هایی جهادی که از اولویت‌بندی برخوردار می‌باشد و هدف نهایی آن تسریع در امدادرسانی و بازسازی این مناطق در سریع‌ترین زمان ممکن است.

امروز زلزله‌های «قطور» و «زرآباد» هفت روزه شد اما در همین مدت کوتاه هم تلاش جهادی مسوولان آذربایجان‌غربی جواب داده است و خبرهای خوشی از پیشرفت عملیات آواربرداری در روستاهای «کوتان‌آباد»، «گرناویک»، «میرعمر»، «هسته‌جوک» و «راویان»، معدوم‌سازی احشام و پرداخت خسارت بیمه خانه‌های روستایی به گوش می‌رسد؛ ضمن اینکه امدادرسانی همچنان با رفع کمبوهای زلزله‌زدگان و توزیع غذای گرم ادامه دارد.   
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی می‌گوید که «روز گذشته، شنبه تعداد معدوم‌سازی لاشه‌های احشام تا حدودی نصف شد و به بیش از هزار راس رسید؛ اقدامی که با هدف حفظ وضعیت پایدار بهداشتی منطقه و تحت نظارت کارشناسان دامپزشکی انجام می‌شود و امروز هم واکسیناسیون احشام زنده در مناطق زلزله‌زده کلید می‌خورد».
«آیدین رحمانی رضائیه» اظهار داشت: امروز جلسه‌ای با حضور کارشناسان بیمه، مدیرکل دفتر روستایی استانداری آذربایجان‌غربی و مسوولان محلی در خوی برگزار می‌شود تا پرداخت خسارت به زلزله‌زدگان تعیین تکلیف شود.
وی بیان کرد: تمام اماکن روستایی در ۲۰ کیلومتر مرز طی سال‌های اخیر با تدبیر استاندار آذربایجان‌غربی و از محل فروش سوخت مرزنشینان بیمه شد و خسارت منازل آسیب‌دیده تا پیش از پایان سال جاری پرداخت می‌شود.
وی همچنین به پیشرفت مناسب عملیات آواربرداری در مناطق زلزله‌زده اشاره کرد و گفت: خسارت ناشی از زلزله در حدود ۶ روستا از ۲۸ روستای آسیب‌دیده، بالای ۶۰ درصد است که آواربرداری در آنها از اولویت برخوردار است و اهالی نیز مشارکت خوبی در این امر دارند. 

وی مردم مناطق زلزله‌زده را به آرامش و صبوری دعوت کرد و افزود: تا آخرین مرحله بازسازی و امدادرسانی با تلاش جهادی در کنار زلزله‌زدگان هستیم و مسوولان ذیربط استانی هر سه روز یکبار در مناطق زلزله‌زده حضور پیدا می‌کنند تا مشکلات را رفع کنند.  
وی اضافه کرد: فردا، دوشنبه نیز همراه با تعدادی از مدیران استانی در جلسه رسیدگی به روند بازسازی  که در بخش قطور برگزار می شود، حاضر خواهیم شد و دستگاه‌های ذیربط گزارشی از اقدامات را ارایه خواهند داد. 
استاندار آذربایجان‌غربی می‌گوید «از همان لحظه‌های نخست وقوع زمین‌لرزه در بخش قطور شهرستان خوی به جهت اهمیت مسئله، راهی منطقه شدیم؛ نشست مدیریت بحران را با حضور برخی از دستگاه‌های اجرایی تشکیل دادیم و در لحظه‌هایی که پس‌لرزه‌ها یکی پس از دیگری شریان‌های حیاتی منطقه را نشانه رفته بود، کنار مردمان نجیب، صبور و مقاوم قطور بودیم تا به آنان اطمینان بدهیم که کنارشان هستیم».
محمدمهدی شهریاری افزود: اقدامات و سیاست‌های رسیدگی به زلزله‌زدگان در زمین‌لرزه اول را به مدیران ابلاغ کردیم و راهی ارومیه شدیم؛ هنوز در اتاق کارم مستقر نشده بودم که زلزله‌ای شدیدتر منطقه را دوباره لرزاند؛ ارتباطات قطع شد و برای بررسی و مدیریت حادثه دوباره راهی قطور شدیم؛ تلفن‌ها قطع بود و از برق خبری نبود؛ خوشبختانه با کار جهادی در کنار فعالیت‌های جاری هلال احمر، زیرساخت‌هایی چون برق و تلفن در همان شب برقرار شد.

وی اضافه کرد: به جهت اهمیت امدادرسانی و مدیریت عملیات معاون امور عمرانی را به همراه برخی دیگر از مدیران ستادی موظف کردیم تا رسیدن «قطور» به شرایطی عادی در منطقه بمانند و نسبت به تسریع در روند خدمات‌رسانی اقدام کنند؛ تا به امروز نزدیک به پنج هزار چادر، پنج هزار وسیله گرمایشی و پنج هزار بسته غذایی ۷۲ ساعته به همراه تامین و برقراری زیرساخت‌های اساسی در منطقه توزیع و فراهم و مکان‌های ویژه برای نگهداری احشام زنده ایجاد شده است؛ تیم‌های روانشناسی در منطقه مستقر شده‌اند و روزانه ۱۰ هزار پرس غذای گرم توزیع می‌شود و در کنار این خدمات، برنامه‌ریزی و اجرای عملیات آواربرداری و بازسازی هم آغاز شده‌است.

استاندار آذربایجان‌غربی: با وجود همه تلاش‌هایی که خدمتگزاران‌ در مجموعه‌های مختلف برای تسکین‌ دغدغه‌های زلزله‌زدگان انجام می‌دهند، گلایه‌های‌ آنان را به دیده منت پذیرا هستیم.

وی ادامه داد: پیام‌های زلزله‌زدگان نجیب را لحظه‌به‌لحظه دریافت می‌کردم و هنوز هم دریافت می‌کنم؛ پیشنهادها و گلایه‌هایشان را برای سرعت‌بخشی به امور مورد توجه قرار می‌دهیم؛ به همراه مسوولان مربوطه استانی از برخی روستاها که دچار خسارت جدی شده بودند، بازدید شد؛ با وجود همه تلاش‌هایی که خدمتگزاران‌ در مجموعه‌های مختلف برای تسکین‌ دغدغه‌های زلزله‌زدگان انجام می‌دهند، گلایه‌های‌ آنان را به دیده منت پذیرا هستیم.
وی اضافه کرد: از سرمای استخوان‌سوز و پس‌لرزه‌های هراس‌انگیز منطقه آگاهیم و همه همت‌مان را به کار گرفته‌ایم تا قطوری محکم‌تر از امروز بسازیم؛ لایق مردمان نجیب و صبور آن؛ فارغ از همه شعله‌های نفرتی که برخی در مسیر خدمت‌رسانی به این زلزله‌زدگان با اهداف مختلف به راه انداخته‌اند، ما مصمم به خدمت هستیم و تا انتهای مسیر با هم خواهیم بود.
«ما وظیفه داریم تا به زلزله‌زدگان اطمینان خاطر بدهیم که خسارت‌هایی که از قبال زلزله به منازل‌شان وارد شده جبران می‌شود؛ هر واحد مسکونی به میزان ۳۰ میلیون تومان بیمه شده و پیگیری می‌شود تا در اولین فرصت خسارت‌ها پرداخت گردد.
استاندار آذربایجان‌غربی ادامه داد: علاوه بر خسارت بیمه‌، کمک‌های معیشتی و تسهیلات بلاعوض برای خرید لوازم زندگی و کم‌بهره برای ساخت واحدهای مسکونی هم به زودی به زلزله‌زدگان اعطا می شود؛ همه ایران بسیج شده است تا در نیمه اول سال آینده همه واحدهای تخریب شده و خسارت‌دیده خوی بازسازی شود.
به گزارش ایرنا روز یکشنبه - چهارم اسفندماه - ابتدا منطقه «قطور» و سپس «زرآباد» خوی با زمین‌لرزه نسبتا شدیدی لرزید که این امر در مجموع موجب مصدومیت حدود ۱۰۴ نفر، بستری شدن ۱۰ نفر، تلف شدن صدها راس دام، تخریب چهار هزار واحد مسکونی و وارد شدن خسارت جزئی به یکهزار واحد دیگر در روستاهای خوی و سلماس شد.
امدادگران و مسوولان آذربایجان‌غربی بلافاصله پس از زلزله اول در ساعت ۹:۲۲ راهی منطقه «قطور» شدند و ارزیابی میزان خسارت تا شامگاه همان روز ادامه داشت؛ تا اینکه در ساعت ۱۹:۳۰ زلزله نسبتا شدید دیگری به بزرگی ۵.۹ ریشتر «زرآباد» را لرزاند و خسارت‌های زلزله اول را دوچندان کرد؛ تا جایی که شبکه برق و مخابرات برای چند ساعت قطع شد اما در یک اقدام جهادی و پس از چند ساعت، زیرساخت‌ها دوباره در بامداد دوشنبه وصل شد.
زلزله دوم در «زرآباد» تنها چند مصدوم جزئی داشت اما تمرکز امدادگران و مسوولان بر روی آن موجب شد تا توزیع اقلام امدادی در بین زلزله‌زدگان قطور به فردای آن روز یعنی صبح روز «دوشنبه» موکول شود که متاسفانه برخی‌ها بلافاصله این تاخیر را در فضای مجازی به حساب نقصان کار گذاشتند. 
اما امدادگران، مسوولان و حتی نیروهای سپاهی و مرزبانی که از نخستین ساعات پس از وقوع زلزله اول در منطقه حضور داشتند، از روز دوشنبه به بعد به صورت جهادی کمبودها را یکی پس از دیگری رفع کردند و بسیاری از افراد مطلع اکنون بر این عقیده هستند که دست‌اندرکاران ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌غربی در این حادثه غیرمترقبه، سنگ تمام گذاشتند.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha