مقابل کرونا تافته جدابافته نیستیم

بندرعباس - ایرنا عده‌ای از شهروندان چنان نسبت به ذخیره ماسک و ژل‌های ضدعفونی عجله دارند درحالی که برای مقابله با ویروس کرونا و سلامتی خود همه در برابر هم مسوولیم و تافته جدابافته نیستیم.

قبل از برگزاری انتخابات مجلس یازدهم، زمزمه کرونا در کشور شکل گرفت به طوری‌که برخی از افراد درهرمزگان پای صندوق‌های رای ماسک زده بودند و برای آنها پدیده کرونا جدی و برای جلوگیری باید اقدام‌های پیشگیرانه در نظر گرفته می‌شد.

ازدحام غیرمعمول در برخی داروخانه‌ها مساله این روزهای ویروس کروناست؛ درحالی که متخصصان حوزه بهداشتی استفاده از ماسک‌های تنفسی روش ۱۰۰ درصد مطمئنی برای پیشگیری و ایمنی از کرونا ویروس نمی‌دانند.

درپی شیوع این بیماری در استان‌ها از جمله هرمزگان بسیاری از وسایل مورد نیاز مثل ژل وماسک ماده‌های ضدعفونی‌کننده نایاب شد و یا به قیمت‌های گران سر از بازار آزاد درآورد  و ۱۰ برابر قیمت واقعی رسید.

در این میان عده‌ای از این فرصت کمبود سواستفاده کرده و به جای حمایت، احتکار کردند و برخی نیز ده‌ها برابر نیاز خود خریداری کرده که هنوز جبران نشده است.

این درحالی است که در این استان و به ویژه در بسیاری از مناطق افراد کم‌برخوردار از خرید ماسک به اندازه مصرف یک خانواده خود ناتوان هستند.

ما شهروندان بدون درنظر گرفتن یکسری از واقعیت‌ها حرکاتی انجام می‌دهیم که زمینه را برای جولان فرصت‌طلبان فراهم می‌کند، گاهی به قدری بی‌رحم می‌شویم که حاضریم دیگران را فدا کنیم تا خودمان به هدف‌مان برسیم، غافل از اینکه همه مسافر یک شط هستیم و چنانچه این کشتی غرق شود، همه با هم از بین می‌رویم.

نمونه بارز این رفتارها را می‌توان در هجوم به داروخانه‌ها برای خرید ماسک و ژل‌های ضدعفونی اشاره کرد،عده‌ای چنان نسبت به ذخیره ماسک و ژل‌های ضدعفونی روی آوردند که در مقابل، نیازمندان واقعی از دستیابی به آن باز ماندند.

یا برای نمونه، برخی دسته جمعی برای درمان با چند همراه و حتی کودکان خود به مراکز درمانی می‌روند که در شرایط فعلی، فوق‌العاده خطرناک و مستعد سرایت بیماری است.

بدون تعارف باید گفت ما شهروندان متهم‌ایم همیشه در مقام انسان‌های مطالبه‌گر، خواسته‌های بی‌شماری را از مسوولان داریم و برای رسیدن به آن گوش فلک را کر می‌کنیم هرچند این مطالبه‌گری خواسته به حقی است و هیچ کس آن را انکار نمی‌کند، اما در شرایط فعلی که آژیر خطرکرونا به صدا درآمده و همه دست اندرکاران بسیج شده‌اند تا با ویروس کرونا مبارزه کنند، توصیه‌ها را زیرپا می گذاریم و به پیام‌های متعدد بهداشتی پشت می‌کنیم و هر چه دلمان خواست انجام می‌دهیم.

تنها به فکر خودمان نباشیم

یک کارشناس حوزه رسانه در هرمزگان ضمن قدردانی از تلاش‌های کادر بهداشت ودرمان و تلاش بی وقفه‌ آن‌ها برای مبارزه با ویروس کرونا گفت: انصافا تلاش‌های پزشکان وکادر بهداشت و درمان  دریک‌ماه گذشته و به ویژه روزهای اخیر ستودنی است.

خلیل بزرگمهر در گفت‌وگو با ایرنا افزود: فعالان این حوزه برای پیشگیری از ابتلای شهروندان به این ویروس از هیچ تلاش و آموزشی دریغ نکرده و همانند عضوی از خانواده، دغدغه سلامتی ما را دارند.

وی از رفتار برخی از شهروان که وسواسانه، رفتارهایی را انجام می‌دهند که باعث رنجش و آزار سایرشهروندان را فراهم می‌کند، انتقاد کرد و بیان داشت: برخی بدون رعایت توصیه‌های بهداشتی و ایمنی به مکان‌های پرجمعیت می‌روند و در مقابل توصیه‌های دلسوزان مقاومت می‌کنند.

این فعال رسانه در هرمزگان گفت: برای نمونه برخی از تعطیلات اجباری مدرسه‌ها که برای جلو گیری از سرایت کرونا و حفظ سلامتی آنها بدست آمده، برای سفر و مهمانی استفاده می‌کنند.

 بزرگ‌مهر ادامه داد: اینکه در چنین موقعیت حساس حاضر می‌شویم برای وقت گذرانی به بازار و نمایشگاه برویم و خود را در معرض ویروس کشنده قرار دهیم ویا حتی بخاطر مبلغ ناچیز خریدهای بین راهی را به خریدهای مطمئن ترجیح می‌دهیم، خود و دیگران را مخاطره می‌اندازیم.

وی اظهارداشت: ما شهروندان حرکاتی انجام می‌دهیم که زمینه را برای جولان فرصت‌طلبان فراهم می‌آورد، غافل از اینکه همه مسافر یک شط هستیم و چنانچه این کشتی غرق شود، همه با هم از بین می‌رویم.

این دانشجوی دکترای مدیریت اضافه کرد: از سویی رفتارهای رسانه‌هایمان نیز تا جایی پیش رفت که در مقابل، عده ای فرصت طلب، سود خود را به حفظ جان هم نوعان شان ترجیح داده و قیمت اقلام مورد اشاره را چندین برابر افزایش دادند، یا دست به احتکار آن زدند که نتیجه‌اش را در شرایط امروز جامعه می بینیم.

به گفته  بزرگمهر، اما دردآورتر این رفتار عده‌ای از شهروندان، جان پزشکان و کادر درمانی که نیازمند واقعی ماسک هستند را هم به خطر انداخته درحالی که می‌بایست به این باور برسیم که ما تافته جدابافته نیستیم و هر لحظه ممکن است ما هم به این ویروس مبتلا شویم.

وی توصیه کرد: خود را آماده کنیم که اگر کرونایی نشدیم روند پیشگیری را ادامه دهیم و اگر هم مبتلا شدیم تمام نکات بهداشتی را رعایت کرده تا دیگران به آن دچار نشوند.

روان‌شناسان مردم را به سوی مدیریت استرس سوق دهند

به دنبال شیوع بیماری ویروس کرونا وافزایش موج آن در استان‌ها ازجمله هرمزگان، هراس و نگرانی از یک سو و واقعیت‌های موجود از سوی دیگرنشان می دهد که برای مقابله با آن بایستی بصورت منطقی با آن برخورد کرد.

بزرگ‌نمایی، فاجعه‌سازی، داشتن نگرش منفی و ایجاد ترس و هیجان‌های منفی به ضرر مقابله با ویروس کرونا تمام می‌شود درحالی که باید با اقدامات مثبت به دور از تفکرات منفی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری تلاش کرد.

روان‌شناسان و جامعه مشاوران نیز براین باورند قدرت روان‌درمانی برای مقابله با ویروس کرونا فراموش شده درحالی که اگر از ظرفیت روان‌شناسان به خوبی استفاده شود، اثرات روانی آن کاهش می‌یابد؛موضوعی که هشتم اسفند و پس از نخستین مصاحبه‌ ایرنا با یکی از روان‌شناسان در هرمزگان  و یکی از اعضای انجمن مشاوران ایران محقق شد.

محمد حاتمی، رییس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره در نامه‌ای خطاب به سعید نمکی وزیر بهداشت از آمادگی این سازمان برای خدمت به مبتلایان خبرداد.

در این نامه که اعلام شد؛ سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره با سرمایه اجتماعی بیش از ۳۰ هزار عضو رسمی کارشناسی ارشد و دکتری در سراسر کشور آماده است، به هر گونه ستاد مقابله با بحران صلاح می‌داند اقدامات عملی از جمله تدوین بسته‌های آموزشی مقابله با استرس و اضطراب، شیوه‌های آرام سازی روانی و سایر مداخلات روان‌شناختی جهت عادی‌سازی شرایط موجود را انجام دهد، هم‌چنین توصیه شده است: در شرایط کنونی باید با حضور دائمی روان‌شناسان و مشاوران در شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی مردم را به سوی مدیریت استرس سوق داد.

مقابله با کرونا نیازمند امنیت آرامش عمومی است

یک عضو در انجمن مشاوران ایران معتقد است: در کنار توجه بهداشتی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، مراقبت‌های روانی ضروری است و گوش دادن به شایعه‌پراکنی‌ها و کنترل نکردن هیجان‌ها سبب مشکلات روانی در آینده خواهد شد.

مهدی طاهری کُندر در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: سرمنشا اصلی این فشارهای روانی و ایجاد ترس و واهمه در دل مردم بیشتر از سوی رسانه‌های بیگانه است.

وی بیان داشت: با وجود آگاه‌سازی‌ها از سوی وزارت بهداشت مبنی بر ضعیف‌ بودن اثر کرونا نسبت به  آنفولانزا اما در کشور یک ترس و نگرانی غیرمنطقی از کرونا ایجاد شده که بیشتر به جنبه روانی آن برمی‌گردد.

این مشاور خانواده با اشاره به جایگاه اطلاع‌رسانی شفاف ادامه داد: درحالی که شبکه‌های خارجی القا می‌کردند تجهیزات پزشکی برای مقابله با کرونا در ایران وجود ندارد، با اطلاع رسانی به موقع و شفاف مشخص شد دانشمندان ما در وزارت دفاع نخستین نمونه از کیت‌های تشخیص کرونا ساخته‌اند که باعث شد تا اندازه‌ای از القائات رسانه‌های بیگانه در تولید خبرهای دروغ و شایعه کاسته شود.

طاهری کُندر ادامه داد: ایجاد هیجان‌های منفی از سوی کارشناسان بهداشتی و پزشکی در شبکه‌های اجتماعی یا حتی رسانه ملی باعث می‌شود یک هنجار به ناهنجار تبدیل شده و اثرات سویی بر روان مردم ایجاد شود.

طاهری کُندر ابرازداشت: از سویی توجه نکردن به بعد روانی ویروس کرونا باعث شده مردم به داروخانه‌ها برای خرید ماسک و ژل‌های پاک‌کننده هجوم بیاورند و عده‌ای نیز از این مساله سواستفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه چند مورد مراجعه‌کننده داشته‌ام که از وقتی از فضای مجازی مثل اینستاگرام، توییتر یا تلگرام کمتر استفاده کرده‌اند، اعصاب راحت‌تری داشته‌اند، معتقد است: صحبت از ویروس کرونا و نگرانی‌ها در مورد این بیماری طبیعی است اما شنیدن مطالب منفی به صورت مکرر و یه ویژه از سوی افرادی که در زندگی عادی دچار اختلال روانی روبرو هستند، کاری آسیب‌زاست.

ستاد بحران کرونا از دیدگاه روان‌شناسان استفاده کند

عضو در انجمن مشاوران ایران با بیان اینکه مقابله با کرونا بیش از هر چیزی نیازمند امنیت روانی و آرامش عمومی است، اضافه کرد: افراد در این اپیدمی‌ها وقتی احساس می‌کنند موضوع خارج از کنترل آنهاست، دچار ترس و واهمه می‌شوند.

طاهری کُندر در عین حال ابرازداشت: ترس و استرس و دوری از بی‌تفاوتی برای پیشگیری از بیماری و رعایت اصول بهداشتی تاحدودی لازم است اما نباید این هیجان‌های منفی تبدیل به آسیب‌های روحی روانی شود چون زندگی افراد را مختل می‌کند.

این مشاور و روان‌شناس در هرمزگان هم‌چنین توصیه کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی و ستاد بحران و جامعه‌های هدف باید از دیدگاه روان‌شناسان در راستای کاهش اثرات روانی این موضوع استفاده کرده تا آرامش فکری به مردم تزریق شود.

وی یادآور شد: همفکری، مشارکت و اعزام اعضای پایه‌کار و فعال در انجمن مشاوران ایران در کنار بسیج جامعه پزشکی به سراسر کشور ضروری به نظر می‌رسد.

طاهری کُندر در این رابطه به زلزله بم و استفاده از حضور روان‌شناسان در کنار تیم پزشکی و امدادگران اشاره کرد که با مشاوره‌های فردی به مبتلایان و ایجاد آرامش روانی به خانواده‌های آنان می‌توان از آسیب‌ها و افسردگی‌ها جلوگیری کرد.

وی اضافه کرد: مصاحبه‌های تلویزیونی و رادیویی با روان‌شناسان و آگاهی دادن به مردم از نظر بعد روانی آن نیز موضوعی اثرگذار در کاهش آسیب‌های روانی این بیماری است.

عضو انجمن مشاوران ایران معتقد است: برخی از مشاوران با دل و جان برای کمک کردن به مردم حاضر هستند در این کارهای خیر شریک شوند، بنابراین انجمن مشاوران کشور می‌تواند از این فرصت در کاهش آسیب‌های روانی مردم استفاده موثر داشته باشد.

طاهری کُندر هم‌چنین توصیه کرد: در کنار توجه به هشدارهای بهداشتی و فردی، به خانواده‌ها به خصوص پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها آگاهی داده شود که اگر نوه‌ها به منزل شما نیامدند برای این است که شما بیمار نشوید.

«پیشگیری»، پرهیز از اخبار استرس‌زا و شایعات و حفظ آرامش روانی خود و خانواده‌ها اما مهم‌ترین پیشنهاد مقابله منطقی با ویروس کروناست که علاوه بر سلامت جسم، سلامت‌روان انسان‌ها را نیز تضمین می‌کند فقط بیان شیوه و نوع بیان هرکدام از این کلیدواژه بنا به تخصص افراد متفاوت است.

به گفته مسوولان وزارت بهداشت هفته اوج بیماری کرونا در سطح کشور است ومردم بایستی بیشتر رعایت کنند از همین رو مدارس تا روز دوشنبه هفته جاری و دانشگاهها تا آخر هفته همچنان تعطیل است.

ازدحام غیرمعمول در برخی داروخانه‌ها مساله این روزهای ویروس کروناست؛ درحالی که متخصصان حوزه بهداشتی استفاده از ماسک‌های تنفسی روش ۱۰۰ درصد مطمئنی برای پیشگیری و ایمنی از کرونا ویروس نمی‌دانند.

به عقیده کارشناسان بهداشتی، ماسک تا زمانی که با ذرات تنفسی ما مرطوب  نشده می‌تواند مانع ورود ذرات شود ولی بعد از آن چندان موثر نیست، مردم دست‌ها را با آب وصابون شست و شو دهند، در مکان‌های عمومی غیرضروری کمتر حضور پیدا کنند و از دست دادن و روبوسی کردن اجتناب کنند.

براساس اطلاعات روابط عمومی وزارت بهداشت، از ظهر روز گذشته تا این ساعت ۲۰۵ نفر به مبتلایان در کشور اضافه شده است که بالاترین آن با ۵۲ مورد در تهران، ۲۲ نفر در گلستان، قم ۲۱ نفر، مرکزی ۱۸ نفر و مازندران با ۱۲ مورد، فارس ۸ مورد،۳ نفر اردبیل، ۸ نفر در البرز، ۵ نفر کردستان، ۶ نفر در قزوین، ۴ نفر در خوزستان، یک نفر در سیستان و بلوچستان و ۴ نفر در یزد بیشترین افراد مبتلا به ویروس کرونا هستند. 

در استان هرمزگان نیز به جز همان دو مورد مثبت اعلام شده، آمار جدیدی از مبتلایان هنوز اعلام نشده است.

در حال حاضر ۱۸۸ نفر با مشکل حاد تنفسی در استان هرمزگان بستری هستند که از این شمار ۵۲ نفر مشکوک به کرونا هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد: شمار موارد مثبت کرونا در استان همان دو مورد قبلی است که اعلام کرده بودیم و خوشبختانه تا به امروز مورد دیگری اضافه نشده است.

محمود حسین‌پور با اشاره به تلاش شبانه روزی کادر درمانی و نیروهای بهداشتی استان به منظور خدمت به مردم، افزود: هم اکنون تیم‌های غربالگری در بندرها، فرودگاه، راه آهن و مبادی زمینی ورودی به استان مستقر هستند و مسافران ورودی را از نظر تب چک و موارد مشکوک را بستری و نمونه‌برداری انجام می‌دهند.

حسین پور خاطرنشان کرد: تا به امروز مردم هرمزگان و تمام دستگاه‌ها همکاری به نسبت خوبی با مجموعه دانشگاه علوم پزشکی داشته‌اند و خوشبختانه مورد انتقال محلی در خصوص کرونا در استان مشاهده نشده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص کرونا در بندرعباس، گفت: پیش از این نمونه‌ها برای بررسی به تهران ارسال می‌شد، اما با آغاز به کار این آزمایشگاه، بررسی‌ها در خود استان انجام می‌شود.

وزارت بهداشت ۳۰ بهمن ماه ابتلای ۲ شهروند قمی به ویروس کرونا را تایید کرد و اکنون به صورت روزانه آمار مبتلایان جدید را اعلام می کند؛ تاکنون ۲۴ استان کشور درگیر این ویروس هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha