۱۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۷:۵۳
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 83659236
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ترامپ و دامادش بازیچه نتانیاهو شده اند

تهران- ایرنا- صباح زنگنه کارشناس مسائل خاورمیانه گفت که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به همراه جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد خود که نقش مهمی را در ارائه معامله قرن ایفا کرد، بازیچه نخست وزیر رژیم صهیونیستی شده اند.

وی امروز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود که "معامله قرن" یک افتضاح سیاسی برای رییس جمهوری آمریکا است.

زنگنه سفیر و نماینده سابق ایران در سازمان همکاری های اسلامی در ارتباط با این طرح آمریکایی-صهیونیستی تصریح کرد، طرحی در سال ۲۰۱۲ توسط نتانیاهو به فلسطینی ها ارائه شده بود که نقشه ها، طرح ها و بند بند آن مشابه طرح اخیر رونمایی شده توسط آمریکایی ها بود.

رییس جمهوری آمریکا سه شنبه گذشته در ملاقاتی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی از طرح موسوم به معامله قرن و همچنین نقشه ای که سرزمین متعلق به فلسطینی ها در آن نمایش داده شده بود، رونمایی کرد، اقدامی که از سوی جامعه جهانی با واکنش های منفی روبه رو شد.

زنگنه در مورد همزمانی رونمایی از معامله قرن و مواجهه ترامپ و نتانیاهو با مشکلات داخلی سیاسی تاکید کرد که این طرح در زمانی رونمایی شده که نتانیاهو در آستانه محاکمه و زندان است و ترامپ با روند استیضاح و اتهام سوء استفاده از قدرت در آمریکا روبه رو است.

وی ادامه داد: ترامپ متوجه نیست که با این کار در عرصه بین المللی وارد یک مسیر سنگلاخی شده است، چرا که اقدام ترامپ بصورت یکجانبه، به یک رژیم حق تصرف زمین فلسطینی ها و اجازه نسل کشی جغرافیایی را بدهد، عملی غیرقانونی است.

"در حالیکه رژیم صهیونیستی حتی از زمین های اشغال شده در جریان جنگ سال ۱۹۶۷ با اعراب هنوز عقب نشینی نکرده است، در معامله قرن حاکمیت بر اراضی اشغالی فلسطینی ها در کرانه باختری به صهیونیست ها واگذار شده است."

سفیر سابق ایران در سازمان همکاری های اسلامی تاکید کرد که فلسطینی ها حق دارند در مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل، نزد کشورهای اروپایی و همچنین در دادگاه لاهه به خاطر این اقدامات شکایت کنند.

به گفته زنگنه، فلسطینی ها همچنین با هماهنگی نهادها و گروه های فلسطینی می توانند ارائه این شکایت را در میان خود الزام آور کنند.

با وجود اختلافات میان تشکیلات خودگردان فلسطین و جنبش حماس در سالهای  گذشته، «اسماعیل هنیه» رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) سه شنبه گذشته در گفت و گویی تلفنی با «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین از مواضع جدی او در مخالفت با طرح «معامله قرن» حمایت کرد.

زنگنه اظهار داشت که فلسطینی ها باید نشان دهند ترامپ به قوانین پایبند نیست و باید منزوی شود. وی افزود: سازمان ملل با تمام اقدامات اشغالگرانه در طرح معامله قرن مخالف است و قطعا آمریکا در این میان مقابل جامعه جهانی ایستاده است.

این درحالی است که بسیاری در جامعه بین المللی مخالفت خود را با معامله قرن اعلام کرده اند. رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه طرح ترامپ برای خاورمیانه را مطلقا غیر قابل قبول خوانده و اعلام کرد که این طرح مرده به دنیا آمده است.

احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب نیز در جلسه فوری این اتحادیه معامله قرن را طرحی ناامید کننده توصیف کرد.

همچنین جوسپ بورل  در دیدار با «ایمن الصفدی» وزیر امورخارجه اردن گفت: توافقنامه صلح خاورمیانه ترامپ بسیاری از پارامترهای مورد توافق بین المللی از جمله مرزهای ۱۹۶۷ را به چالش می‌کشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha