۲ بهمن ۱۳۹۸، ۲۲:۳۶
کد خبرنگار: 1913
کد خبر: 83644857
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اتحادیه اروپا تشکیل دولت جدید لبنان را یک گام به پیش خواند

بیروت- ایرنا- نمایندگی و سخنگوی رسمی اتحادیه اروپا در لبنان تشکیل دولت جدید را یک گام اساسی و رو به جلو با هدف افزایش قدرت این کشور برای حل بحران‌های اقتصادی و مالی خواند.

این نمایندگی در بیانیه‌ای که چهارشنبه شب در بیروت منتشر شد، تأکید کرد: وظیفه دولت جدید به ریاست «حسان دیاب» است که بسرعت طرح اصلاحات اجتماعی و اقتصادی را برای حل این بحران‌ها تدوین و اجرا کند.

در این بیانیه آمده است: قشرهای ضعیف و فقیر جامعه لبنان در رنج و گرفتاری هستند و از دولت انتظار حمایت و رفع تنگناهای مالی و معیشتی خود را دارند.  

نمایندگی اتحادیه اروپا در لبنان خاطر نشان کرد: این اتحادیه از ملت و دولت جدید، اصلاحات اجتماعی و اقتصادی و مبارزه با فساد و شناسایی و محاکمه مفسدان در لبنان پشتیبانی می‌کند.

اتحادیه اروپا بر تأمین ثبات و امنیت، حفظ تمامیت سرزمینی و حق حاکمیت سیاسی و ملی لبنان تأکید کرد.

هم‌چنین رهبر مسیحیان لبنان چهارشنبه شب در تماس تلفنی با نخست وزیر این کشور تشکیل دولت جدید را به او تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که این دولت اعتماد مردم، نمایندگان مجلس و جامعه جهانی را به دست آورد.

«بشاره پطرس الراعی» گفت: همه بویژه طبقه فقیر جامعه لبنان از بحران مالی و اقتصادی در رنج و گرفتاری هستیم و دولت باید به حل مشکلات اهتمام ورزد و جریان امور را به خط درست برگردانَد.

وی تأکید کرد: البته تغییر و تحول با یک چشم به هم زدن حاصل نمی‌شود بلکه دولت نیاز به وقت و همکاری همه گروه‌ها و طوایف لبنان دارد.

رهبر مسیحیان لبنان خطاب به رهبران و فعالان جنبش اعتراضی این کشور یادآور شد: از آغاز جنبش از شما حمایت کرده‌ام اما در این مرحله درست نیست که تجمع و اعتراض تداوم یابد بلکه باید به دولت جدید فرصت داده شود.

وی، اعمال تخریبی و آسیب رساندن عده‌ای از معترضان به اموال و مراکز عمومی و خصوصی را محکوم و خاطر نشان کرد: فرصتی سه ماهه به دولت جدید داده شود و اگر به وعده‌ها، مسوولیت و وظایفش عمل نکرد آن گاه تجمع و تظاهرات مجدد حق مشروع و قانونی معترضان است.

در صدمین روز جنبش اعتراضی مردم لبنان بامداد روز چهارشنبه هیأت دولت جدید با ۲۰ وزیر (۱۰ مسلمان و ۱۰ مسیحی) فن‌سالار و غیر حزبی که ۶ تن از آن زن هستند، تشکیل و موفق شد تأییدیه و امضای رییس جمهوری را بگیرد.

در واکنش به تشکیل دولت جدید، شماری از معترضان صبح امروز و چهارشنبه شب در میادین مرکزی بیروت تجمع و اعلام کردند که دولت معرفی شده، مستقل و فن‌سالار (تکنوکرات) نبوده و پاسخگوی خواسته‌های (مطالبات) مردم لبنان نیست.

شمار دیگری از جوانان در حمایت از دولت جدید لبنان شعار دادند و خواستار دادن فرصت به حسان دیاب رییس این دولت شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha