بازار داخلی با تولیدات «ایران‌ساخت» رونق می‌گیرد

تهران - ایرنا - مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معتقد است که باید نیازهای بخش دولتی و خصوصی با کمک تیم‌های دانشگاهی و دانش‌بنیان‌ها رفع شود.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، موضوع تامین نیازهای داخلی به کمک تولیدات داخلی چند سالی است که بر سر زبان‌ها افتاده است. اما تغییر مسیر بازار هفتاد و دو ملتی که به راحتی به نیاز مشتریان پاسخ می‌دهد؛ کاری سخت و زمان‌بر است.

اما همین کار دشوار به مدد شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور انجام شد. البته که با وجود مشکلات و عدم باور درست به تولیدات و خدمات داخلی همچنان این سهم با جایگاه واقعی خود فاصله دارد؛ اما تلاش‌های صورت گرفته تا حدودی تنور این بازار را گرم کرده است.

برای رسیدن به این هدف سخت و به ظاهر دست نیافتنی دست به دامان توان علم و فناوری کشور شده‌ایم. ظرفیتی بی حد و مرز که می‌تواند به همه نیازهای کشور پاسخ دهد. به گونه‌ای که اسدی فرد می‌گوید: با شناختی که از حوزه علم و فناوری کشور دارم، ایران در هیچ حوزه‌ای به بن بست فنی نخواهد رسید.

بنا به گفته رضا اسدی فرد مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در واقع مشکلات و مسائل ما از جنس فنی نیست. جنس مشکلات بازار ایران بیشتر انسانی و مدیریتی است، اگر دولتی‌ها پای کار بیایند و بازار خود را به تولیدکنندگان داخلی دهند، همین تولیدات بومی می‌تواند نیازهای داخلی را تامین کند. اما با وجود همه تلاش‌ها هنوز هم نتوانستیم به خوبی خلاء بازار داخلی را با تولیدات خودمان پر کنیم.

اسدی‌فرد اظهارداشت: اگر تلاش‌ها برای الزام دستگاه‌های دولتی برای خرید تجهیزات ایرانی بیشتر شود، می‌توانیم به رونق بازار داخلی به کمک ظرفیت‌های بومی امیدوارتر شویم. این‌که توان تولیدکنندگان داخلی بالا است و تیم‌های دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان به خوبی از پس تامین نیازهای داخلی برمی‌آیند یک باور درست و منطقی است؛ اما نهادینه کردن آن برای مردم و مسوولان به تلاش مضاعفی نیاز دارد که این مهم بر گردن متولیان زیست‌بوم فناوری، نوآوری و کارآفرینی کشور است.

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ما در شبکه آزمایشگاهی تلاش کرده‌ایم بیشتر نیازهای حوزه آزمایشگاهی را با توان داخلی تامین کنیم و در این راه هم از همه بازیگران این عرصه کمک گرفته‌ایم.

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha