۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۱۲
کد خبرنگار: 785
کد خبر: 85477957
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

لایه‌نشانی مواد از جنس سلنید قلع با روش جدید

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۱۲
کد خبر: 85477957
لایه‌نشانی مواد از جنس سلنید قلع با روش جدید

تهران- ایرنا- محققان موفق به ارائه روش جدیدی برای لایه‌نشانی مواد از جنس سلنید قلع شدند. این فیلم لایه نازک با کمک روش لایه‌نشانی، بخار شیمیایی آلی فلزی (MOCVD) تولید می‌شود و می‌توان از آن برای ایجاد فیلم‌ها روی سطوح بزرگ در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد استفاده کرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از تارنمای فیز، این روش جدید دقت و مقیاس‌پذیری بالایی دارد.

MOCVD یک روش پیشرفته بوده که از پیش‌سازهای گازی برای انجام واکنش‌های شیمیایی با دقت بالا استفاده می‌کند و این امکان را فراهم می‌کند که فیلم‌های نازک را روی مواد در مقیاس ویفر ایجاد کرد.

با کمک این روش نوآورانه، محققان توانستند مواد سلنید قلع (SnSe۲ ،SnSe) را با ضخامت یکنواخت در حد چند نانومتر روی واحدهای ویفر سنتز کند.

برای دستیابی به لایه‌نشانی در دماهای پایین، این تیم بخش‌های نیازمند به دما را لایه‌نشانی فیلم نازک جدا کرد. آنها با تنظیم نسبت پیش‌سازهای قلع و سلنیوم و همچنین سرعت جریان گاز آرگون حامل، توانستند فرایند رسوب را با دقت کنترل کنند و در نتیجه فیلم‌های نازکی ایجاد شود.

این فرایند پیشرفته امکان رسوب یکنواخت فیلم‌های نازک در دمای پایین تقریباً ۲۰۰ درجه سانتیگراد، صرف نظر از بستر مورد استفاده را فراهم می‌کند. این تیم با موفقیت این روش را در کل ویفر به کار برد و پایداری شیمیایی و تبلور بالا را در هر دو نوع فیلم‌های نازک قلع سلنید حفظ کرد.

به اعتقاد کیم از محققان این تحقیق، یکی از دستاوردهای این پروژه غلبه بر محدودیت‌های لایه‌نشانی با روش‌های مرسوم است. همچنین می‌توان سنتز مواد پلی‌فاز را در سطوح وسیع انجام داد بدون این که تغییر در ترکیب شیمیایی ایجاد شود. این موفقیت درها را برای کاربرد در حوزه الکترونیک و تحقیقات بیشتر در مورد مواد مبتنی بر سلنید قلع باز می‌کند.

این تیم قصد دارد با توسعه فرآیندهای سفارشی برای مواد نیمه‌هادی نسل بعدی، تحقیقات در حوزه الکترونیک را پیش ببرد.

نتایج این پروژه در نشریه Advanced Materials چاپ شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha